Onrechthebbende of rechthebbende ?

bigiscreen
Topic Starter

Onrechthebbende of rechthebbende ?

#1 , 27 feb 2015 00:44

hallo, graag had ik geweten hoe het mogelijk is en of het wel kan dat iemand met een handicap, niet alléén een invaliditeitsvergoeding krijgt uitbetaald, daarbovenop een tegenmoetkoming van het Vlaams Fons, daarbovenop een PAB budget waarmede een "inwonende assistent" kan worden betaald via DX Works, en rijkelijk belastingsvrij een zorgeloos leventje kan leiden, vrij om zich te "ontdoen" (ontslaan) van de "dienstbode" zonder meer na jarenlang een deel van zijn wedde mee opgesouppeerd te hebben, en kort nadien opnieuw over een belastingvrij budget te beschikken en PAW cheques in de maximum hoeveelheid die de wet toestaat ?

Ik kan best begrijpen dat elke mindervalide recht heeft op "hulp" van de belastingbetaler of wanneer door een ongeval van een verzekeringsmaatschappij, maar ik kan mij
inbeelden dat er door héél wat "mindervaliden" misbruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die allemaal belastingsvrij kunnen worden toegekend zonder enige controle van de
fiscus, laat staan van de in dienst genomen " dienstbode" die "machteloos" staat tegenover de "hulpbehoevende WERKGEVER" wanneer deze je prompt kan ontslaan om eender welke reden, of wanneer blijkt dat de " hulpbehoevende Werkgever/ster " nood heeft aan alweer een "nieuwe "dienstbode" om zijn/haar leven enkel te "VERRIJKEN" op elk gebied !!!!!

Ik vind het onaanvaardbaar dat een "hulpbehoevende persoon" alle recht in handen heeft e bij n zichzelf kan "verrijken" via alle mogelijke kanalen.

Ik waag het alvast om iedereen die zich "geroepen" voelt om als "dienstbode" en zeker als "inwonende dienstbode" even stil te staan bij de machtspositie van de vrouw of man waarvan
je denkt dat het maar een job van 9to5 is ! Wanneer je niet langer voldoet aan haar/zijn wensen en eisen, vlieg je gegarandeerd de deur uit, om plaats te maken voor "iets nieuws" dat het leven kleur en plezier ZAL MOETEN bieden !

vanwege een machteloze, na vijftien jaar "gebruikt en uitgebuit " zijn, verplicht negen keer moeten mede verhuizen, en waardeloos geworden op elk "vlak" ex-werknemer .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 feb 2015 09:46

Zit er daar nog ergens een juridische vraag in of is dit gewoon een gefrustreerde post?

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 feb 2015 10:50

De werkgever kan je NIET ontslaan om eender welke reden.

Reclame

VDG2

#4 , 27 feb 2015 21:05

Beste bigiscreen, kan je wat meer informatie geven van wat er juist is gebeurd zodat een correct antwoord kan gegeven worden?

Ik denk dan aan datum indiensttreding, uitdiensttreding, soort contract (type, duur, etc...) ontslag/opzeg hoe werd deze gegeven (mondeling, schriftelijk,...), indien schriftelijk wat stond er in het schrijven, hoe werd dit ter kennis gebracht (afgegeven aan u, verzending met gewone post, aangetekende zending, deurwaardersexploot?), werd er een reden opgegeven...enz.

Zonder meer informatie zal niemand je advies kunnen geven.

bigiscreen
Topic Starter

#5 , 28 feb 2015 00:21

alvast bedankt voor de reactie, en hierbij probeer ik (ongefrustreerd) uit te leggen hoe ik in dienst kwam als inwondende dienstbode.
Ik was werkzaam in een kliniek (technische dienst, reeds een 22 jaar toen ik werd benadred door een "patiente" in de kliniek en waardoor een vrienschapsrelatie al vlug een liefdesrelatie werd.
Niet lang daarna besloten we om samen te wone met haar onder één dak, waardoor ik werkzaam kon blijven op mijn huidige werk.
Enkele maanden nadien wist mijn (vriendin) die "gehandicapt was (verlamming aan één been en met krukken zich kon behelpen om te stappen) dat ze viaa haar vorige ex-vriend in de mogelijkheid was gesteld om te kunnen beschikken over een PAB (personal Assistent Budget) waardoor ze mij in dienst kon nemen als haar persoonlijke "dienstbode". Ook wist zij dat aangezien de wet steeds veranderde dat het soms noodzakelijk was om te zorgen dat mijn adres niet bij haar stond, want als (inwonende dienstbode) zou dan betekenen dat zij een deel van haar Invalliditeits-uitkering en haar tegenmoetkoming van "Het Vlaams Fonds" zou worden in mindering gebracht. Om dit probleem te omzeilen, volstond het dat ik mijn adres niet bij haar liet zetten, maar op een ander, zodat hierdoor haar de mogelijkheid werd gecreerd om over een groter bedrag te kunnen beschikken wat haar zou helpen bij haar finnanciele problemen die ze reeds had, (en ondertussen een "Bemiddelaar" ervoor zorgde dat haar schulden konden worden gereduceerd en zelfs "kwijtgescholden " na enkele jaren.
Ondertussen had ze mij via een contract dat werd opgesteld in samenwerking met DX Works in dienst genomen, waarbij ik een "aanvaardbaar loon" kon worden uitbetaald door haar, en wij samen een vrij royaal inkomen hadden waar we mondeling hadden bij afgesproken dat we de "levens-kosten, huur en dergelijke "samen zouden delen, waardoor ze in de mogelijkheid kwam om mij in dienst te hebben als Dienstbode, en pas na enkele jaren werd alweer de wet eens aangepast, waardoor ik niet langer mijn adres op een ander diende te plaatsen, en ik als "inwonende dienstbode" ook mijn adres bij haar kon plaatsen zonder dat zij hierdoor iets zou hoeven in te leveren of minder zou krijgen van de verschillende Uitkeringen die ze genoot. Omdat wij een "relatie hadden met elkaar, maakte ik mij ook géén zorgen en vertrouwde ik manier van werken met het begeren en besturen van de jaarlikse PAB Budgetten, aangezien tenslotte zij ook de volledige verantwoording voor had en best "boekhoudkundig" op de hoogte was. Tenslotte overtuigde ze mij om niet langer te blijven werken als arbeider in de technische dienst van mijn bestaande job, en voortaan enkel nog bij haar als "inwondende Dienstbode " te werken. Op die manier zou ikzelf niet langer de torenhoge belastingen hoeven te blijven betalen op mijn dubbele inkomen.
Na een 8 a negen jaar diende ik ondertussen wel noodgedwongen ook steeds akkoord te gaan om telkens ze wou "verhuizen" naar een andere streek in Belgie, aangezien ik haar "werknemer" was, ook al hadden we een relatie met elkaar. Aangezien ik erg veel van haar hield, kon ik ook moeilijk weigeren, en volgde gedwee vele keren haar opnieuw gekozen
lokatie. Ondertussen had ik ook geen vermoeden of inzicht op welke manier ze het inkomende geld bestuurde, en wist ik eigenlijk niet dat zij zich geleidelijk had toegeeigend om elke maand een hoger bedrag van mijn wedde (voorschot) 500 € steeds te "parkeren" op een zichtrekening waarvan ik enkel wist dat ze dit deed om van daaruit de huur te betalen via een automatische opdracht, maar ik was me niet bewust dat zij elke maand 500 € van mijn loon dan verder aanvulde met het resterende bedrag voor de totale huurprijs die soms 750 € bedroeg. Hierdoor had ze de mogelijkheid om zichzelf niet aan onze mondelinge afspraak te houden om elk de helft van de kosten te dragen, en gebruikte ze ook het grootste deel van mijn "eindafrekening" van mijn maandloon om onkosten te betalen voor ons beider gebruik, en diende ikzelf ook van mijn "spaarrekening" dan de jaarlijkse "belastingen te betalen voor het volle bedrag zonder dat zij hiervoor in tussenkwam zoals afgesproken. Alléén wanneer ze merkte via haar pc-selfbanking dat mijn zichtrekening waar enkel het tweede deel werd op gestort onvoldoende was geworden nog voor het eind van de maand, dan pas kwam ze tussenbeide om met haar zichtrekening te helpen om het eind van de maand te kunnen halen zodat ik niet met een "negatief saldo" kwam te staan. Het jaarlijkse verlofgeld dat zijzelf mocht berekenen en toekennen, werd rechtmatig op mijn rekening gebracht, waarbij ze wel verlangde om daarvan ook een deel aan haar te "schenken" als bewijs van mijn "liefde" voor haar.........misschien logisch...en na een zoveelste "verplichte verhuis" en volgzaam haar wensen in te willigen werd mij met de jaren duidelijk dat ik eigenlijk ondertussen al veertien jaar voor haar niet alléén werkte om alle huistaken te doen, vervoer, verzorging en dergelijke, maar kreeg ikzelf nooit ook maar één dag "vrij" om "verlof" te nemen of mijn "batterijen" eens op te laden, waardoor ik stilaan niet aléén oververmoeid raakte, maar ook onze "relatie" hierdoor uiteen liep en ze besloot om niet langer haar "partner" te zijn, maar wel appart te gaan wonen (slapen) en verder als "inwonende dienstbode" "beschikbaar te zijn voor elk en op gelijk welk moment van de dag. Dat zij zichzelf ook het recht toenam om dan zonder mij op "vakantie" te gaan naar de zee met haar kinderen, was haar goede recht, maar ondertussen diende ik wel "thuis" te blijven om voor ons gemeenschappelijk huisdier te zorgen. Wanneer ik toch eventjes liet weten dat ik me niey echt gelukkig voelde in de manier waarop ze mij als "inwonende Dienstbode" behandelde, kon ik géén verweer bieden, aangezien zijzelf vond dat ik dan maar had moeten meegaan om ook tijdens "haar" vakantie, te zorgen voor haar als "dienstbode".
pas na 14 en een half jaar bereikte ik het punt waarop een "burnout" mij wist treffen, en ik diende opgenomen te worden in het hospitaal. Pas na drie dagen nam ze kontakt met mij op via de telefoon met het voorstel om te kiezen. Ik moest akkoord gaan om alweer eens te verhuizen, ditmaal naar Nieuwpoort, en wanneer ik akkoord ging zou ze mij niet "ontslaan" en buiten zetten. Ik ging akkoord, maar kreeg twee dagen later te horen dat ze zich had "bedacht", aangezien er maar één slaapkamer was en geen twee apparte kamers, omdat zij wenste dat ik enkel als "inwonende Dienstbode" bij haar zou blijven, zonder sprake van nog enige "relatie". Daarop liet ze mij weten dat ze (ondertussen) reeds een "nieuwe locatie" had gevonden voor haarzelf en zij de papieren zou doorsturen met mijn ontslag. er werd via DX works "geregeld dat ik een "opzeggingsvergoeding" zou ontvangen, om mij in de mogelijkheid te stellen om zelf te zorgen dat ik een nieuwe verblijfplaats vond, en zij in haar nieuwe verblijf (Ronse) opnieuw een PAB budget zou aanvragen om een nieuwe "dienstbode" in dienst te nemen.
Pas tijdens dat ik mijn "persoonlijke spullen" kwam ophalen en ik toevallig ook een handvol "Bankuittreksels" van de op mijn naam staande zichtrekening vond, kreeg ik voor het eerst te zien hoe de betaling van mijn loon gebeurde, en vind ik het maar heel onaanvaardbaar dat zij iemand als "Dienstbode" zomaar kon "afdanken" omdat ze niet langer tevreden was met het feit dat we géén "relatie" meer hadden als koppel, maar eerder als broer en zus samenleefden. Ik kan best begrijpen dat dit haar volste recht is om een nieuwe partner te zoeken, maar vind het toch bizar dat ik ondetussen veertien jaar , jaarlijks 650 € belastingen diende te betalen, en zijzelf zich kon "verrijken" met het PAB budget, en andere verschillende uitkeringen. Ook het feit dat ze via Internet extra inkomsten wist te bekomen gebruik makende van een website, en via Lindenlabs, waarbij LindenDollars werden uitbetaald naar haar Europese Bankrekening in € 's, waarbij geen controle mogelijk was van de fiscus, maakt mij duidelijk dat er hier sprake is van "machtsmisbruik", Morele schade, en fraude over het gehele inkomen dat zij genoot, en niet één keer een Euro diende te betalen aan de belastingen. Eerlijk gezegd, ik vind het jammer dat ik geen verlamming heb aan mijn been, dan had ik wellicht hetzelfde kunnen doen wat zij deed met haar kennis van boekhouding en sturen, parkeren, van bedragen waar zijzelf niets voor hoefde te doen, en alleen maar een relatie is gestart met mij, om mij dan in dienst te nemen, en dat alléén met winstbejag voor zover ik kan rekenen.
Ik ben niet gefrustreerd, wel een ervaring rijker in het gevaar dat je kan lopen als (niet minder valide) persoon, om "misbruikt en nadien afgedankt te worden als een opgebruikte batterij. zonder dat zijzelf er niet eens rekening mee houd, welke morele schade ze haar "werknemer" weet toe te brengen op zowel sociaal-familiaal-en fincielele situatie, en "straffeloos" opnieuw verder kan rekenen op een PAB Budget, Invaliditeits-uitkering, en erbovenop nog een tegemoetkoming van het Vlaams Fonds.....'t ja, belgie heeft wellicht geld genoeg om dit op die manier te spenderen en dan da "werknemer" te belasten met het weinige dat hem wordt toegekend voor werk dat méér dan 8 uur per dag, zeven dagen op zeven als "normaal" en rechtmatig kon worden verwacht van de "werkgever" die géén Belastingen diende te betalen, maar met plezier opnieuw een Budget wordt toegewezen zonder enig schuldgevoel !....maar Juridisch sta ik machteloos en moet ikmij "tevreden stelen" met voortaan een "uitkering" of "zeiktevergoeding" die niet eens een minimumloon bedraagd en ik "genoodzaakt op een zolderkamertje van 12 vierkante meter moet wonen met enkel één dakvenstertje, drie etages hoog en wees gerust, dat was het enige "betaalbare " van 305 €/per maand, opdat ik net voldoende zou hebben om met een beetje geluk niet te hoeven besluiten dat het eerder beter zou zijn dat ik uit het leven stap op 53 jaar, aangezien ik als "werknemer" Niets beteken, en Budget Beheerders alle rechten hebben om te handelen zoals in de middeleeuwen. Noem het de moderne "uitbuiting en slavernij van de 21'ste eeuw, het is in elk geval niet fair om op die manier te worden "bedankt voor de jarenlange geleverde "diensten" en uw "onwetendjheid" over het financiele handelen in onze maatschappij ! Hopelijk heb ik hiermede toch enige "duidelijkheid" kunnen schenken en voldoende om over de nodige informatie te beschikken om een beeld te kunnen vormen van mijn ondeskundige vraag.

Alvast bedankt mocht het "iets" kunnen helpen aan het vinden van een antwoord op mijn vragen, en of dit allemaal zomaar kan in 2015 ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2015 15:15

U pleegt dus domiciliefraude en hebt een relatie.
Daar pleegde u dus ook fraude mee.
U hebt haar blijkbaar ook dan op uw bankrekening volmacht gegeven...

En gaat u nu aangifte doen, bij sociale zekerheid - ziekenfonds - politie en arbeidsinspectie.
En uiteraard ook bij die diensten die haar die vergoedingen hebben gegeven????

bigiscreen
Topic Starter

#7 , 28 feb 2015 21:16

neen, beste Franciscus, Ben ik niet niet van plan, bij nader inzien zou het alléén maar de lijdensweg nog langer maken om elkaar te vergeten, tenslotte is "wraak" niet echt een "eerbare" handeling.
Het mag dan al een kwestie zijn dat ik als "slaafje" heb gediend, wellicht zijn er ergere dingen die mensen moeten doorstaan, waarbij mijn woorden in het niets vallen wanneer ik eens goed rondkijk en de "ellende" zie dat anderen heeft getroffen, en zelfs nog ergere tegenslagen dienen te "verwerken". Dus eerlijk gezegd, kan ik uw reactie enkel toevoegen bij de goede reacties, dewelke een mens terug met beide voeten op de grond weet te zetten.
Toch bedankt, en ik wens dit hoofdstuk dan ook af te sluiten.

Groeten,

Terug naar “Andere”