Vakbond

Vinnie Janssen
Topic Starter
Berichten: 6

Vakbond

#1 , 27 jan 2015 19:33

Ik weet niet bij welk onderwerp deze vraag hoort dus stel ik mijn vraag hier.

Eind september ben ik zonder werk komen te zitten, ik had maar gedeeltelijk recht op een uitkering omdat ik in het buitenland actief was. Het heeft me 3 maanden geduurd alvorens ik alle papierwerk geregeld had, niemand wist me te vertellen hoe/wie/wat/waar/wanneer, in deze gehele periode kreeg ik dus geen uitkering. Uiteindelijk dan alles in orde geraakt.

In november ben ik gestart met een IBO opleiding via de VDAB, dit betekend dat ik mijn uitkering gedeeltelijk van de RVA krijg en gedeeltelijk van de werkgever. Deze IBO opleiding heb ik stopgezet na 14 dagen. Ook hier heb ik weer enorm veel frustratie opgelopen richting de vakbond.

Intussen ben ik van januari weer aan het werk, mijn uitkering van september en oktober heb ik PAS IN DECEMBER ontvangen. Ook de uitkering van november heb ik pas sinds vorige week.

Voor de maand december zijn er dus ALWEER problemen, volgens hun is er een fout in mijn dossier bij de RVA waardoor ze me niet kunnen uitbetalen, ik heb echt genoeg van al deze onzin en stress en ben op zoek naar een instantie waar ik me toe kan richten, ik ben bereid op verdere stappen tegen deze vakbond te ondernemen maar weet niet goed waar terecht.

Met veel dank wacht ik op een reactie en hulp.

Groetjes Vinnie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jan 2015 20:32

U bent niet verplicht zich te beroepen op de diensten van een vakbond. U kan, indien u meent alles sneller te kunnen, alles zelf regelen via de hulpkas.

Een tewerkstelling vanuit het buitenland met een steunaanvraag in België is een complex dossier. Als u zegt dat u eind september uw werk verloor en in december uw uitkering kreeg, is deze termijn zeker binnen het redelijke. Wanneer had u een U1 ontvangen van uw werkgever in het buitenland (of werkte u niet in Europa?)? Had u daar een tewerkstelling van meer dan 1 jaar? Hebt u in België gewerkt in het verleden?

Als u uw IBO zélf stopzet, krijgt u inderdaad een foutmelding in het dossier bij de RVA. U zal daar, in standaardomstandigheden dan ook voor uitgenodigd worden bij de RVA om uitleg te geven over de reden van stopzetting.

Er is met andere woorden te weinig info om te kunnen spreken van een zware fout van de vakbond. U zal zelf meer info moeten geven over wanneer u welke stukken van uw dossier had.

Vinnie Janssen
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 27 jan 2015 22:36

De tewerkstelling was in Nederland voor 1,5 jaar, het U1 document heb ik ongeveer 14 dagen later ontvangen. Dit heb ik meteen binnen gebracht op de vakbond. Hiervoor had ik slechts een jaar werkervaring (in België voltijds), aangezien ik nog niet zo lang van school af ben.

Voor de periode van de IBO is intussen alles in orde, ik ben hiervoor inderdaad naar de RVA geweest, dit is zonder schorsing of sancties verlopen vanwege een geldige reden.

Op 1 januari heb ik meteen de blauwe kaart voor december in de brievenbus van de vakbond gedaan, gisteren (26 januari) krijg ik die thuis terug in de bus met een begeleidende brief dat er problemen zijn in mijn RVA dossier, ik vraag me af waar dat vandaan komt en hoe lang het nu weer gaat duren eer ik mijn uitkering krijg, ik ben wel aan het werk nu maar iedereen heeft vaste kosten, dit kan echt niet ....

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jan 2015 07:31

Op het eerste zicht, zonder extra randfactoren (nationaliteit, fouten op de U1,...) gaat zo'n dossier normaal na ongeveer 2 maand in orde komen. Tussen eind september en december liggen 2 a 3 maand. Dus zeker geen overdreven vertraging op dat vlak.

Bij de IBO moet er pas gekeken worden naar de datum dat het dossier ingediend is bij de RVA en de dag dat er een uitspraak is. Daar kan gerust 40 dagen tussen zitten. Moeilijk om dus te oordelen.

Het probleem van december ligt meestal in problemen met je vakantierechten en hoeveel dagen verlof je genomen zou hebben in Nederland. Kan het zijn dat er op de U1 geen info staat over het verlof dat je genomen hebt? En zou je in 2013 nog gewerkt hebben in België én Nederland?

Vinnie Janssen
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 28 jan 2015 23:51

ik heb in 2013 en 2014 in zowel België als Nederland gewerkt. Er is inderdaad veel onduidelijkheid over mijn vakantiedagen en waar ik in welk land recht op heb, ook in Nederland loopt momenteel niet alles soepel maar dat is een ander gesprek (ik ga het niet nog ingewikkelder maken dan het al is)
Op welke manier heeft dit dan invloed op mijn uitkering voor de maand december ?

voodoodoll
Berichten: 96

#6 , 29 jan 2015 01:28

In december worden ambtshalve de overgebleven vakantiedagen verrekend op je uitkering.

Vinnie Janssen
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 29 jan 2015 19:41

dus als ik het goed begrijp duurt de verwerking van mijn uitkering in december langer omdat er onduidelijkheid is over mijn vakantiedagen ? Over welke termijn spreken we dan, wanneer kan ik mijn uitkering van december verwachten ? Is er misschien een manier waardoor ik zelf de procedure kan versnellen ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 jan 2015 20:14

heb je nog alle loonfiches van 2013 en 2014 van België en Nederland? Kan je op een of andere manier bij de Nederlandse overheid/werkgever aan een attest geraken hoeveel dagen wettelijk (betaald) verlof je in Nederland had?

Vinnie Janssen
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 30 jan 2015 08:33

Ik hou mijn loonfiches bij voor 5 jaar dus die heb ik nog, heb ook zeer recent (midden november) een mail ontvangen van mijn werkgever een nederland, dit was een jaaroverzicht die ik bij mijn belastingsaangifte in België en Nederland moet steken, is dat hetzelfde attest of is dit wat anders, als je de naam kent van het attest kan ik hiervoor wel altijd bellen naar mijn vorige werkgever.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 jan 2015 09:02

ik ben niet op de hoogte van de inhoud/naamgeving van documenten in Nederland. Je hebt gewoon EEN bewijs nodig van het verlof waar je recht op had en het verlof dat je opgenomen hebt, zodat men kan zien dat je effectief verlof had. Anders zal men veronderstellen dat je nog 4 weken verlof dient te nemen en kan men je zo goed als niet uitbetalen voor de maand december.

tira00
Berichten: 929

#11 , 30 jan 2015 10:21

Je kan toch zelf rechtstreeks naar RVA gaan en samen met hun je dossier na kijken. Doe maar op afspraak dan hebben ze meer tijd voor je.

Vinnie Janssen
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 01 feb 2015 23:14

Volgens de dienst grensarbeiders van ACV ' Het verlof dat ik heb opgebouwd in Nederland is sowieso niet geldig in België, dit betekend ook dat ik geen verlofdagen meer moet opnemen en dus ook dat ik uitbetaald dien te worden voor de maand december '

Alle documenten zijn op de juiste plaats, het dossier in België is volledig in orde, er bleek een soort conflict te zijn in mijn dossier bij de RVA, dit zou als het goed is nu opgelost moeten zijn en ik zou binnen de 14 dagen mijn uitkering voor december ontvangen.

Aan iedereen die heeft geholpen hier, bedankt !!!

Nu het dossier in Nederland nog in orde maken *zucht*

Terug naar “Andere”