wijziging periode ongemotiveerd tijdskrediet

paul0001
Topic Starter

wijziging periode ongemotiveerd tijdskrediet

#1 , 17 okt 2014 22:32

De reden van de mogelijke wijziging van periode ongemotiveerd tijdskrediet is de nakende afschaffing van dat soort tijdskrediet

- er is een periode van voltijds ongemotiveerd tijdskrediet reeds goedgekeurd door rva op 01-10-2014 voor de periode vanaf 01-11-2014 tot en met 30-06-2015
- werkgever gaat akkoord met mogelijke uitbreiding (prive-sektor )

Zou er een risico aan verbonden zijn om een wijziging van die periode te vragen vanaf 01-11-2014 tot en met 31-10-2015 ?

m.a.w. bestaat het risico dat de wetgever /of rva later extra beperkingen gaat instellen door oa naar de begindatum maar OOK naar de ONTVANGSTdatum te kijken, kan een dergelijke wijziging finaal tot gevolg hebben dat het tijdskrediet voor de periode vanaf 01-11-2014 tot en met 31-10-2015 wordt geweigerd wegens ontvangstdatum ( of zelfs aanvraagdatum bij de werkgever ) die ligt NA de publicatie van de regeringsverklaring en dat men m.a.w. in plaats van 7 maanden die reeds zijn goedgekeurd door de rva, door die wijziginsaanvraag te doen men uiteindelijk niets meer krijgt toegekend.
Uiteraard moet aanvraag gebeuren binnen de 2 maanden na het aanvang van het tijdskrediet

Ik laat buiten beschouwing of de reeds toegekende periode van de rva ook finaal door een nog te nemen beslissing van de wetgever wordt ingekord.
In het regeerakkoord staat geen datum van afschaffing ongemotiveerd tijdskrediet.

infobrief rva dd 24-05-2006 doc. nr. 061242/11 te vinden op rio.doc van rva
- wijziging moet aangevraagd worden voor eerste betaling

- pag 8 : ingeval de rva de wijziging weigert kent de initieel toekgekende periode haar normaal verloop ( dat is wel positief nieuws )

maar met de mogelijke afschaffing in het achterhoofd weet ik niet of zelfs met een eventuele goedkgekeurde wijziging die eventueel toch volledig voor de periode vanaf 01-11-2014 tot en met 31-10-2015 kan geweigerd worden door een beslissing van de wetgever die mogelijk zou gaan kijken naar de aanvraagdatum ( omdat vanaf de bekendmaking er een stormloop zou kunnen gebeurd zijn op het tijdskrediet )
- uiteraard blijft de nieuwe beperking van het aantal aanvragen tijdskrediet wel toepassing en zou de aanvraag in theorie door de werkgever daardoor alleen al kunnen geweigerd worden ( er zou altijd maar een heel beperkt aantal aanvragen voltijdstijdksrediet daar gebeuren zodat men nooit die drempel bereikt , drempel die overigens apart bij die werkgever wordt bekeken voor het voltijdstijdskrediet alleen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2014 13:05

er staat in het regeerakkoord dat de aanvraag voor 1/1/15 moet gebeuren. Gezien de RVA er op zcich geen probleem van maakt (hangt wel een beetje af van de regio), zie ik geen probleem...

paul0001
Topic Starter

#3 , 18 okt 2014 13:18

Van harte dank voor je reaktie, denk ook wel dat de kans groot is dat de rva er geen probleem over gaat maken.
In het regeeerakkoord op blz 9 vind ik echter niet terug dat het ongemotiveerd tijdskrediet voor 01-01-2015 moet aangevraagd worden ( er staat wel dat de miniumleeftijd vanaf 01-01-2015 voor haltijdse loopbaanvermindering wordt opgetrokken naar 60 jaar )

Of vind jij op een andere bladzijde eventueel waar het staat dat het ongemotiveerd tijdskrediet moet aangevraagd worden voor 01-01-2015 ?
Ik moet er wel op wijzen dat het hier over een WIJZIGING van de aanvraag gaat, waar de rva de datum tot wanneer er kan gewijzigd worden, berperkt tot de EERSTE betaling in concreto maw tot ongeveer 01-12-2014

Reclame

wvy

#4 , 26 nov 2014 08:11

Ik heb hier ook een vraag over die in dezelfde lijn ligt:

Ik heb mijn tijdskrediet aangevraagd in oktober 2013 voor de duur van 3 jaar (tot oktober 2016). Dit is zonder motief en met uitkering.
Vanaf 01.01.2015 zou de nieuwe regering de uitkering afschaffen. Ik zou dus 10.2016 tot 10.2018 mijn uitkering 'verliezen' want dit zou een nieuwe aanvraag zijn nà 01.01.2015

Kan ik nu mijn huidig tijdskrediet met uitkering schrappen vòòr 01.01.2015 en onmiddellijk een nieuwe aanvraag "zonder motief en met uitkering" doen voor de maximum duur wat ik nog kan.

Dus bv. 10 december 2014 de huidige stoppen en 11 december 2014 terug starten voor de max. duur (oktober 2018). Mijn werkgever gaat hiermee akkoord maar is er zekerheid dat dit aanvaard zal worden en ik niet mijn uitkering verlies wat ik nu al heb?

BEDANKT

paul0001
Topic Starter

#5 , 26 nov 2014 08:57

verlenging gaat niet omdat er reeds minstens één betaling is geweest.

infobrief rva dd 24-05-2006 doc. nr. 061242/11 te vinden op rio.doc van rva
- wijziging moet aangevraagd worden voor eerste betaling

Jou voorstel mogelijk wel ( nieuwe aanvraag wel, maar er is niks meer zonder risico)
Wel lopende stopzetten dan. Dus het risico bestaat de je meer nadeel dan voordeel hebt dan
de regering kan de beslissing van rva nog terugdraaien ( belgie is een land van duidelijk communcatie ???? )
en heel dat boeltje moet dan voor 01-01-2015 worden ingediend.
Het leven is aan de durvers, maar je kan van een koude reis terugkomen

(ondertussen verzuipt de rva in het werk, van allerlei truukjes die men gaat proberen )

wvy

#6 , 26 nov 2014 09:48

Na telefonisch contact met de RVA bevestigen ze dat het kan. De huidige stoppen en voor 01.01.15 een nieuwe starten.

Dat ze nu eens extra moeten werken begrijp ik .. maar dan moeten ze vanuit de regering maar duidelijker zijn en beter communiceren. Ik ben nu 52 ... drie jaar geleden kon een landingsbaan aan 50 jaar ... daarna opgetrokken naar 55 en nu naar 60 .. tijdskrediet kon vanaf 50 met uitkering tot aan landingsbaan. Nu valt onze generatie voor alles uit de boot ... maar voor jonge mensen (die zich nog moeten bewijzen) gaan ze van 36 maanden naar 48 als ze maar kindjes kopen ... waar gaat dit naartoe ?!!!

DUS, als de RVA eens een extra inspanning moet leveren om nog een troostprijs aan ons te kunnen geven .. tja dan moet dit maar hé.

paul0001
Topic Starter

#7 , 26 nov 2014 10:45

ja , inderdaad leuk om te horen dat het kan. Denk dat rva zelf met heel die onduidelijke communicatie van de regering verveelt zit
Karel van Eetvelt die besterft dat

Helaas heeft Regering het recht om een retroactieve beslissing te nemen, als ze voelen dat er gebruikt gemaakt wordt van hun domme communicatie

Terug naar “Andere”