terugvordering ziekenfonds

pepe1
Topic Starter

terugvordering ziekenfonds

#1 , 15 mei 2014 19:13

hallo,
sedert vorig jaar 04/09/2013 ontvang ik uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid (gevolgen van nieuwe hartklep),
nu stuurt het ziekenfonds me een terugvordering van ca 570 euro daar ze vorig jaar de berekening verkeerd deden (op mijn laatste loon ipv werkloosheiduitkering)
en ze aan de fiscus voorheffing hebben betaald die ze normaal niet moesten betalen, ze kunnen deze van de fiscus niet terugvorderen zeggen ze daar het van vorig jaar is, ikzelf ontving deze uitkering ook zonder voorheffing (per dag bruto 58,76 - 11,11% = 52,23) (wettelijk had ik 53,05 moeten hebben,zoals werkloosheidsuitkering)
nu zou ik deze moeten terugbetalen aan hen en zou ik dit bedrag terugkrijgen van de fiscus bij mijn volgende aangifte,
kan dit,
mvg, pepe1

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 16 mei 2014 00:45

Indien het ziekenfonds zelf een fout gemaakt heeft mag ze zelfs niet meer terugvorderen ( een verkeerde berekening op loon ipv werkloosheid is fout ziekenfonds )
Er is een arrest van het Grondwettelijk Hof http://www.const-court.be/public/n/2012/2012-066n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziekenfondsen doen meestal of hun neus bloeidt , ze moeten die fout uit eigen zak betalen
Je kan altijd het ziekenfonds laten controleren bij http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

( wat betreft de niet ontvangen ingehouden bedrijfsvoorheffing dat klopt wel volledig )

pepe1
Topic Starter

#3 , 16 mei 2014 03:38

hallo jefke007,
alvast bedankt voor de snelle reactie,
ik heb in een email met het ziekenfonds vermelding gemaakt over dit arrest, nu wacht ik op hun antwoord , moet ik ergens klacht neerleggen of zo?,
ik had volgens hun schrijven 30 dagen tijd om te betalen, maar ze zouden een betalingsplan opstellen
het is toch niet normaal dat ze door hun foute berekening (waarbij ze mij trouwens 0,82euro per dag gedurende ca 6 maanden te weinig betaalden blijkt nu bij hun herberekening 53,05 - 52,23 = 0,82) teveel betaalden aan de fiscus
dit nu van mij willen terugvorderen , en ik dit dan bij de aangiftebrief van dit jaar van de fiscus ( dus waarschijnlijk volgend jaar) zou terugkrijgen , hoe weet de fiscus dat deze voorheffing verkeerdelijk betaald is en op mij wordt teruggevordert?

Reclame

jefke007

#4 , 16 mei 2014 07:39

Dit is een heel zwaar arrest voor de ziekenfondsen waar ze trachten onderuit te komen ; Fouten van de eigen werkingskosten moeten betalen, is onhoudbaar voor de ziekenfondsen, maar dat maakt uw rekening niet.
Het riziv doet normaal controle als je een gemotiveerde klacht neerlegd : http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Met die bedrijfsvoorzeffing alleen zal je wel bot vangen, want rva moet en doet dit ook op dezelfde manier als de ziekenfondsen doen. Van de fiscus kunnen zij niets recuperen
Maar het essentiele blijft wel dat zij normaal een fout gemaakt hebben, en het dan zelf ten laste moeten nemen. Enkel wanneer jezelf wist of 'geacht werd te weten ' dat zij een fout gemaakt hebben kunnen zij eronderuit. Na het arrrest zijn er natuurlijk nog heel wat besprekingen enz geweest, zelfs in parlementaire vragen kan men zien dat ziekenfondsen soms systematisch daar onderuit proberen te komen

bedrijfsvoorheffing kunnen ze nooit van de fiscus terugvorderen, maar het lijkt mij ook niet gebruikelijk dat ze bij niet ingehouden bedrijfsvoorheffing die toch achteraf terugvorderen ( van een ander jaar zelfs ? ) denk niet dat alle ziekenfondsen op die manier werken.

http://www.n-va.be/nieuws/de-ziekenfond ... mde-plicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knack.be/nieuws/belgie/zieke ... 71737.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/Stand ... taan.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamsegezondheidszorg.com/d ... kenfondsen" onclick="window.open(this.href);return false; ( 20 miljoen euro per jaar )
http://www.theofrancken.be/nieuws/persb ... ale-maffia" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nadiasminate.be/nieuws/opini ... en-stoppen" onclick="window.open(this.href);return false;

pepe1
Topic Starter

#5 , 16 mei 2014 12:34

jefke bedankt voor uw reactie,
de bedrijfsvoorheffing is wel degelijk ingehouden , zij hebben deze betaald aan de fiscus zeggen ze, en willen deze nu op mij terugverhalen omdat zij deze niet van de fiscus kunnen terugvorderen, (zij hebben 58,76 per dag betaald ( 52,23 aan mij en de rest aan de fiscus), nu hebben ze gemerkt dat ze mij 53,05 hadden moeten betalen (dus meer dan 52,23) maar geen voorheffing aan de fiscus,
dit zouden ze nu herberekend hebben en zo zou ik hen die voorheffing (574euro) moeten terugbetalen en dan wachten of de fiscus deze aan mij wil terugbetalen,
nu maakten ze ook een berekening -wij hebben u betaald (deze met voorheffing lijkt mij correct ) maar IK heb die voorheffing niet, dus waarom zou ik moeten voorschieten
-wij hadden u moeten betalen (maar in deze berekening hebben ze de maand januari en half februari vergeten

ik heb nu terug met hen gebeld, hun alles uitgelegd, over inwinning juridisch advies, het arrest van het grondwettelijk hof, de pulbicaties, hun verkeerde berekening 'hadden moeten betalen'
hen meedegedeeld dat ik eventueel contact zou opnemen met het RIZIV en de FISCUS en ze hebben nu de procedure van afbetalingsplan opgeschort, gezegd dat ik me geen zorgen moest maken
en ze zouden het voorval voorleggen aan hun dienst geschillencommisie
ik hoop op een goede afloop, 570 euro is veel geld voor mij voor iets waar ik niet fout in ben (ze hebben mij persoonlijk niet teveel betaald hé, in tegendeel)

jefke007

#6 , 16 mei 2014 13:18

"aan hun dienst geschillencommisie" : proberen gaat mee zullen ze denken diegenen die terugbetalen hebben pech

Moet wel toegeven bij een terugvordering , waar ze GEEN fout bij gemaakt zouden hebben, daar moet je wel de bedrijfsvoorheffing terugbetalen. Maar dit is nog een iets andere situatie

bij fiscus heeft het geen zin om klacht in te dienen ( zij werken "correct" )

Ze kunnen nog wel een megaboete van het riziv krijgen voor dergelijke praktijken

pepe1
Topic Starter

#7 , 19 mei 2014 10:40

hallo jefke,
heb juist maandagmorgen 10.00u telefoon gehad van ziekenfonds dat ik het bedrag NIET moet betalen, en dat ze me dit ook nog schriftelijk zullen meedelen
in elk geval hartelijk dank voor de raad en de hulp,
dit forum is zeer zeker een 'keeper' voor goede raad,
mvg, pepe1

jefke007

#8 , 19 mei 2014 11:49

als 1 op 10 000 hun terugvordering betwist dan hebben ze er bij 9 999 nog steeds zuiver winst.
Eigenlijk is zoiets een grote schande , terwijl ze 100% wisten dat ze niet mochten terugvorderen doen ze het toch. Indien het riziv meer weet van dergelijke praktijken zou hebben, zouden de ziekenfondsen zich nog eens blauw betalen aan boetes. Nu moet het ziekenfons jou terugvordering ENKEL uit eigen zak betalen, daarom dat het zo gevoelig ligt

Je kan eventueel zeggen dat je het in de krant laat zetten en klacht indient bij het riziv, wie weet komen ze dan met een commerciele tegemoetkoming van 100 000 euro af, want ze kunnen zoiets missen als de pest

( de ziekenfondsen worden oa om die reden uitgedaagd door een bepaalde politieke partij, maar wet is wet en de klant kan er maar goed bijvaren. Niet dat één ziekenfonds dat alllemaal uit eigen zak kan blijven betalen, want dan gaan ge gegarandeerd allemaal failliet en niet alleen de ziekenfondsen maar ook andere uitbetalingsinstellingen )

Je kan hen ook vragen dat ze die 570 euro uit eigen zak betalen ( zoals voorzien is), ipv het tegen te boeken bij de fiscus zodat je volgend jaar ZELF 570 euro meer belastingen betaalt en het ziekenfonds het 0,00 euro heeft gekost

pepe1
Topic Starter

#9 , 19 mei 2014 14:30

wat raad je me aan te doen dan jefke, want ik had begin van het jaar al een brief van hen ontvangen om mijn belastingen in te vullen met het door hen betaalde bedrag en de voorheffing,
is het raadzaam alsnoch klacht neer te leggen bij het riziv?
ik ben geen haatdragend persoon , maar ik wil er ook geen geld aan verliezen qua belastingen, zou een commerciele tegemoetkoming erin zitten, wat met de belastingen,
mvg, pepe1

jefke007

#10 , 19 mei 2014 15:35

Voor dit jaar is alles toch al afgesloten bij de belastingen

Afhankelijk van wat het ziekenfonds doet
- ofwel boeken zij die terugvordering fiscaal tegen, en betaal je 570 euro extra belastingen
- ofwel betalen zie die 570 euro uit hun eigen zakken

( het is wel zo doordat zij een fout maken, dat jij er in feite winst aan kan maken, maar eigenlijk doet dat niks terzake )

Je kan het ziekenfonds eens informeren naar hun plannnen ( ten laste nemen of fiscaal tegenboeken ) en vragen dat zij dat op papier willen zetten

pepe1
Topic Starter

#11 , 22 mei 2014 11:47

hallo jefke,

pepe1
Topic Starter

#12 , 22 mei 2014 12:01

OEPS FOUTJE,
hallo jefke,
heb met email naar hun plannen gevraagd en heb email teruggehad dat ze afzien van de terugvordering,
ze verduidelijken dat ze de terugvordering fiscaal regulariseren en dat ik daar geen fiscaal nadeel van zal ondervinden en ze dit schriftelijk zullen bevestigen,
ik vraag mij af waarom ze dit dan niet in eerste instantie op deze manier konden oplossen?
maar alles zal nu wel ok zijn hoop ik, nogmaals dank voor de raad en de steun,
'geweldig forum'

jefke007

#13 , 22 mei 2014 13:11

oei, fiscaal regulariseren : dit betekent dat het het ziekenfonds GEEN BAL kost, maar dat jij het wel zal voelen op je belastingbrief

ik vreesde er al voor : weer superslim gezien van het ziekenfonds.
Je kan bv eens langs je neus weg laten horen dat je het riziv gaat verwittigen

Het ziekenfonds begeeft zich wel in een duistere zone, mogen ze dat of mogen ze dat niet ? ik weet het ook niet. Maar een "pure" terugvordering eigen fout moeten ze wel ten laste nemen.

Ze 'konden' ( lees wilden ) het in eerste instantie niet zo oplossen , omdat dan de kans bestond dat zij het uit hun eigen zak moesten betalen, proberen gaat mee.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 22 mei 2014 13:22

Even verduidelijken: bij een (correcte) terugvordering over een kalenderjaar heen kan een mutualiteit idd geen terugvordering doen bij de belastingen, maar zal de "klant" hett6 brutobedragmoeten terugbetalen. Bij de fiscus wordt dit dus dan verrekend.

pepe1
Topic Starter

#15 , 22 mei 2014 15:50

ze beweren dat ik geen fiscaal nadeel ga ondervinden,
het gaat enkel over voorheffing die zij teveel aan de fiscus betaalden, niet aan mij,ik heb niets teveel ontvangen (integendeel zelfs 80 cent per dag te weinig)
de papieren voor het invullen van de belastingsbrief had ik van hen al gekregen met het brutobedrag en de betaalde voorheffing,
gaat de fiscus nu deze voorheffing ook aanzien als door mij gekregen inkomsten (en gaat dus mijn totaal belastbaar bedrag omhoog?)
deze uitkering is mijn enige inkomst en in ben gehuwd (dus gezinslast)

Terug naar “Andere”