Voor ik tot mijn vraag kom eerst een korte voorgeschiedenis. Onmiddellijk na af te studeren in 2002 ben ik zelfstandige geworden in België. In 2005 heb ik de boeken van de BVBA moeten neerleggen door een faillissement van mijn grootste klant maar daarna ben ik verder gegaan als eenmanszaak. Achterstallige (voornamelijk belasting) schulden hebben nog aangesleept tot 2010 maar die zijn uiteindelijk allemaal betaald geweest. Begin 2011 ben ik verhuisd naar het buitenland waar ik meteen een nieuw bedrijf heb opgericht en heb de Belgische eenmanszaak afgesloten.
Recentelijk is een grootouder overleden en vermits ik directe erfgenaam ben ontvang ik een aanzienlijke erfenis. Bij een controle op openstaande schulden krijg ik te horen dat ik nog een grote schuld heb openstaan bij Acerta. Na hen gebeld te hebben blijkt dat, hoewel ze mijn account stopgezet hebben kort na mijn vertrek in België, mijn bijdragen zijn blijven doorlopen tot en met het tweede kwartaal van 2012. Verder zijn er “supplementaire verhogingen” toegevoegd op de periode van 2005 voor bijdragen die al lang betaald zijn. Ik begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat Acerta misbruik maakt van de situatie en nu zoveel mogelijk geld probeert los te peuteren.
Daarom vraag ik mij nu een aantal dingen af zoals:
- kunnen RSZ schulden verjaren en zo ja, na hoeveel tijd?
- bestaat er zoiets als kwijtschelding en wat zijn de voorwaarden?
- kan pensioen afgekocht worden?
Eén ding is alvast duidelijk voor mij, ik keer nooit meer terug naar België. Ik heb nog nooit een cent gevraagd van de Belgische staat en ik ben ook nooit van plan dat te doen.