leefloon terugvorderen van ex echtgenoot

wimvhf
Topic Starter
Berichten: 4

leefloon terugvorderen van ex echtgenoot

#1 , 13 mar 2014 21:05

beste,
ik worstelnog met volgende vraag:
We wijn volop bezig met een echtscheidingsprocedure EOT.
Inderdaad is tegenwoordig de schuldvrag niet meer belangrijk maar omdat mijn partner toegeeft zwaar in de fout te zijn en ook aangeeft dat hierdoor het huwelijk onmogelijk kan verder gezet worden . is zij akkoord met een EOT waarbij zij zelf geen alimentatie ontvangt (clausule toegevoegd dat zij hierop niet kan terugkomen) wel alimentatie voor het kind uiteraard.
Vermits zij momenteel geen werk heeft en ook geen werkloosheidsvergoeding ontvangt noch amdere uitkeringen dreigt zij dus bij het niet tijdig vinden van werk op een leefloon terug te vallen.
Nu wordt beweert dat het OCMW dit leefloon bij de ex kan terugvorderen het betreft hier dus het leefloon dat zij ontvangt na de scheiding en op het moment dat zij ingeschreven is op een ander adres samen met kind (na de notering van de scheiding in de huwelijksacte ) en dit zelfs tot de lengte van het huwelijjk. Ongeacht of er nu een clausule is toegevoegd in de EOT dat er niet kan teruggekomen worden op het feit dat partners elkaar geen alimentatie betalen. Leefloon is niet gelijk aan alimentatie wordt gesteld.
Is dit correct of bangmakerij ? (wordt nochtans beweert door het lokale OCMW kantoor in onze kleine gemeente)
Er wordt bovendien zelfs beweert dat de alimentatie voor het kind die de echtgenote zal ontvangen gestort op een kinderrekening verrekend wordt in het eventuele leefloon van de echtgenote .
Wat mij helemaal straf lijkt . Vermits het alimentatiegeld voor kind (600 euro per maand) zelfs dient aangegeven te worden op de belastingaangifte van het kind zelf indien deze een bepaalde leeftijd bereikt.
hopelijk kan iemand mij een beetje duidelijkheid verschaffen zodat ik hier niet lig te stressen.
dank bij voorbaat.
mvdg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 14 mar 2014 10:24

Leefloon heeft iedereen recht op die geen ander inkomen heeft (alles wordt wel goed gecontroleerd), het wordt nooit teruggevorderd aan niemand. Met hoeveelheid alimentatie van kinderen,kindergeld, afbetaling huis of huur wordt inderdaad wel rekening gehouden in de verrekening vh leefloon
Als je ex echtgenote niet stempelgerechtigd is of geen werk heeft dan kan zei naar een ocmw gaan. Zij zal de eerste maanden het leefloon krijgen mits zij echt alleen woont met de kinderen.
Maar het ocmw zal haar zo vlug mogelijk willen tewerkstellen onder art 60. Dit houd in dat zij de tijd die ze nodig heeft om stempelgerechtigd te worden, ononderbroken bij het ocmw kan werken, aan een minimumloon.
Daarna sturen ze haar naar rva.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2014 11:55

26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Art. 26. Het leefloon door een centrum uitgekeerd met toepassing van deze wet wordt krachtens een eigen recht door dit centrum verhaald, binnen de grenzen, onder de voorwaarden en modaliteiten bepaald door de Koning, op de onderhoudsplichtigen bedoeld in artikel 4, § 1, alsook de onderhoudsplichtigen bedoeld in artikel 336 van het Burgerlijk Wetboek, tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn gedurende de tijd dat het leefloon is uitgekeerd.

In bepaalde gevallen kan het leefloon zelfs teruggevorderd worden van degene die het ontving (art. 24, § 1 van de wet van 26 mei 2002).

De onderhoudsplichtigen bedoeld in art. 4. § 1 waarnaar verwezen wordt in art. 26

art. 4.
§ 1 Er kan van de betrokkene worden gevergd dat hij zijn rechten laat gelden op onderhoudsgeld vanwege daartoe gehouden personen, deze laatste beperkt zijnde tot : de echtgenoot of, in voorkomend geval, de ex-echtgenoot; de ascendenten en descendenten in de eerste graad; de adoptant en de geadopteerde.
§ 2. De overeenkomsten over onderhoudsgeld zijn niet tegenwerpelijk aan het centrum.


11 JULI 2002. - Koninklijk besluit houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie bepaalt:
Art. 43. Het toegekende leefloon mag slechts door het centrum verhaald worden op de onderhoudsplichtigen voorzover er gedurende de periode dat het centrum dit heeft toegekend, een onderhoudsplicht bestond in hoofde van deze onderhoudsplichtigen.

Na echtscheiding bij onderlinge toestemming, waarbij overeengekomen werd dat geen onderhoudsgeld verschuldigd is, bestaat er geen onderhoudsplicht meer. Voor het na de echtscheiding toegekende leefloon kan het OCMW dit niet van u terugvorderen.

Verder lees ik in het KB van 11 juli 2002 ook:

Art. 22.§ 1. Bij het berekenen van de bestaansmiddelen wordt geen rekening gehouden met :
[...]
c) het onderhoudsgeld of het voorschot op de termijn van onderhoudsgeld ontvangen ten gunste van de ongehuwde kinderen ten laste van betrokkene voor zover deze laatste hen opvoedt;

Reclame

wimvhf
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 14 mar 2014 14:57

thx voor de reply waarschijnlijk heb ik dus onderstaande tekst slecht geinterpreteerd?
Uit de RMI wet
De overeenkomsten over onderhoudsgelden zijn niet tegenwerpbaar aan de OCMW’s.
Via deze bepaling is het mogelijk van te vermijden dat overeenkomsten die geen
onderhoudsgeld of enkel een symbolisch onderhoudsgeld toestaan, tegenwerpbaar zijn
aan het OCMW. Het is de rechter van de arbeidsrechtbank die in laatste instantie zal
oordelen of een weigering of intrekking van het recht op het leefloon gerechtvaardigd
was, overwegende dat het al dan niet ging om een onrechtmatige
echtscheidingsovereenkomst door onderlinge toestemming.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2014 16:12

Ik weet niet uit welke tekst u citeert. Kan u dit verduidelijken? Dit is zeker niet uit de wet.

Ik vermoed dat dit betrekking heeft op de mogelijkheid van het OCMW om het recht op de toekenning van het leefloon te weigeren aan iemand die onrechtmatig afgezien heeft van zijn recht op onderhoudsgeld.

wimvhf
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 15 mar 2014 17:20

idd scorpioen blijkt te gaan op de mogelijkheid van het OCMW om het recht op de toekenning van het leefloon te weigeren aan iemand die onrechtmatig afgezien heeft van zijn recht op onderhoudsgeld.
De vraag is natuurlijk of het in dit geval wel zo kan beschouwd worden?
Het gaat hier specifiek over een bedrog door de echtgenote dat niet ontkent wordt. samen met een beslissing om geen enkel contact meer te willen met haar echtgenoot maar enerzijds toch aanvankelijk niet wenste te scheiden omdat ze niet werkt noch er zin in heeft om echt heel actief werk te zoeken zo te horen. Hoofdoel echtgenote om aanvankelijk niet te willen scheiden was zuiver ingegeven door gemakzucht. Nu is er een EOT in de maak dus in het belang van het kind waar ik bereid ben 600 euro per maand voor te betalen maar dius te begrijpen geen alimentatie wens te betalen aan de echtgenote. Zij verdient in mijn ogen dan ook geen "win for life" .
thx

Terug naar “Andere”