Invaliditeitsuitkering FOD na emigratie buitenland?

Lotje2
Topic Starter
Berichten: 31

Invaliditeitsuitkering FOD na emigratie buitenland?

#1 , 08 jul 2007 23:58

Hallo iedereen,

voor een familielid ben ik op zoek naar een antwoord op devolgende vraag: kan men een invaliditeitsuitkering van het FOD (zwarte lievevrouwstraat te brussel) blijven trekken na emigratie naar het buitenland? Let wel: het gaat hier NIET om een uitkering van de ziekenkas, het is een blijvende tegemoetkoming, zo een beetje als een pensioen. (veel mensen blijken het verschil niet te kennen, vandaar)

Weet iemand hier een antwoord op? Alvast hartelijk bedankt bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 09 jul 2007 09:38

Hallo iedereen,

voor een familielid ben ik op zoek naar een antwoord op devolgende vraag: kan men een invaliditeitsuitkering van het FOD (zwarte lievevrouwstraat te brussel) blijven trekken na emigratie naar het buitenland? Let wel: het gaat hier NIET om een uitkering van de ziekenkas, het is een blijvende tegemoetkoming, zo een beetje als een pensioen. (veel mensen blijken het verschil niet te kennen, vandaar)

Weet iemand hier een antwoord op? Alvast hartelijk bedankt bij voorbaat!
Zover ik me kan herinneren mag je niet meer dan 90 dagen in het buitenland verblijven en moet je die dienst zeker verwittigen indien dit gebeurt.
Hier vind je meer erover :wink:
http://handicap.fgov.be/docs/guide/arr_ai_nl.doc

Lotje2
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 09 jul 2007 19:25

Begrijp ik het dan goed, dat mijn familielid NIET kan emigreren?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 jul 2007 09:28

?Art.4.? 1. De tegemoetkomingen bedoeld in artikel 1 kunnen enkel toegekend worden aan een persoon die zijn werkelijke verblijfplaats in Belgi? heeft en die :...?(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

YoeriS
Berichten: 271

#5 , 10 jul 2007 15:58

Begrijp ik het dan goed, dat mijn familielid NIET kan emigreren?
Lijkt me toch logisch dat je niet meer onder de sociale zekerheid van Belgi? valt als je gaat wonen in een ander land.
Uw familielid zal onder de sociale zekerheid van het ander land vallen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 11 jul 2007 08:30

Lijkt me toch logisch dat je niet meer onder de sociale zekerheid van Belgi? valt als je gaat wonen in een ander land.
Uw familielid zal onder de sociale zekerheid van het ander land vallen.
nice to know
ik ben ook van plan te migreren, maar dan zou ik mijn pensioen verliezen dus :?:
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

YoeriS
Berichten: 271

#7 , 11 jul 2007 11:51

Lijkt me toch logisch dat je niet meer onder de sociale zekerheid van Belgi? valt als je gaat wonen in een ander land.
Uw familielid zal onder de sociale zekerheid van het ander land vallen.
nice to know
ik ben ook van plan te migreren, maar dan zou ik mijn pensioen verliezen dus :?:
dat is iets anders, indien u verhuist naar het buitenland dan blijven uw pensioenrechten gelden (u kunt ze alleen niet meer verder opbouwen in Belgi?), u bent wel verplicht om de RVP (Rijksdienst voor Pensioenen) op de hoogte te brengen van uw emigratie.

Terug naar “Andere”