'Prijs van de liefde' bij gehandicapten

Nya
Topic Starter

'Prijs van de liefde' bij gehandicapten

#1 , 01 aug 2013 21:16

Beste forum,

Mijn partner is gehandicapt voor meer dan 66%, we zijn momenteel volop bezig om alles in orde te brengen voor zijn inkomensvervangende tegemoetkoming. Hij kan niet gaan werken omdat hij meerdere dagen per week te ziek is om buiten te komen. Hij heeft tot deze maand nog verlengde kinderbijslag gekregen maar vanaf volgende maand valt deze volledig weg.

Hij zou als gezinshoofd een uitkering van ongeveer 1060 euro per maand krijgen en eventueel nog een klein bedrag integratietegemoetkoming. Nu blijkt dat er in de wetgeving een 'prijs van de liefde' bestaat, wat wil zeggen dat alles wat ik verdien boven de 3271,10 euro per JAAR wordt afgetrokken van zijn uitkering. Dus alles wat ik verdien boven de 272 euro per maand... Dus ofwel werk ik een beetje bij en hebben we 1300 euro of moet ik een job vinden waarbij ik over de 1300 verdien, maar dit is in ons geval bijna niet haalbaar... Ik ben momenteel zelf ook werkloos en heb ook veel problemen met mijn gezondheid en moet daarbij ook veel voor hem zorgen. Ik hoop wel om dit jaar opnieuw aan het werk te zijn maar voltijds werken zal er vanwege de zorg voor mijn partner en twee kinderen niet inzitten.

Begrijp ik deze wetgeving goed? Zijn er nog mensen in deze situatie en heeft iemand tips over hoe we dit moeten aanpakken? We weten niet goed hoe we in deze situatie zullen moeten rondkomen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2013 22:11

Je begrijpt het goed. Zoals de naam het zegt, is een inkomensvervangende tegemoetkoming een vervanging voor de afwezigheid van een inkomen (in het gezin). Als er een inkomen is (> zo'n 3000 euro zoals je zegt), dan vermindert die inkomensvervangende tegemoetkomen omdat er een inkomen is.

Maar: de eerste 3000 euro is wel degelijk een extra inkomen.

Indien je voltijds werkt, zal je trouwens automatisch meer dan 1300 euro verdienen met een gehandicapte partner INDIEN je wettelijk gaat samenwonen, wat in jullie geval aan te raden is indien jullie een goed koppel vormen..

ecvcaute

#3 , 14 nov 2013 19:01

Is het niet zo dat wettelijk gaan samenwonen in vele gevallen net nadeliger uitkomt dan apart blijven wonen als de beide partners een tegemoetkoming krijgen?
Er is ook een verschil in berekening van het in aanmerking te nemen inkomen al naar gelang het gaat om een inkomensvervangende dan wel een integratietegemoetkoming.

Reclame

Nya
Topic Starter

#4 , 13 jun 2014 08:59

Het is zeker nadeliger. Ik heb ondertussen een job en verdien 1650 euro per maand. En daarmee moeten we het doen, voor 4 personen. Het enige voordeel dat we hebben, is een omnio-statuut, wat we uiteraard goed kunnen gebruiken, want er zijn veel dokterskosten, en korting op gas en electriciteit.

Terug naar “Andere”