Zorgwonen

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Zorgwonen

#1 , 22 mei 2013 11:50

Ik heb bij de stad een aanvraag tot melding gedaan voor het inrichten van een zorgwoning in een bestaande eengezinswoning(+66% invalide) en al de papieren zijn in orde,ik ga eerstdaags antwoord ontvangen.
De zorgverleenster haar adres staat nu reeds hier.
Nu ontvang ik een brief van mijn mutualiteit waarin staat"gewijzigde gezinssituatie" van alleenstaande naar samenwonend en dus een vermindering van mijn uitkering.
In een zorgwoning worden de ingeschreven personen toch als alleenstaanden beschouwd!
Hoe kan ik dit best regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 22 mei 2013 18:35

Een bewijs daarvan aan de dienst bevolking van je gemeentebestuur vragen, en ( aangetekend ) naar de dienst uitkeringen van je ziekenfonds opsturen.

Zij kunnen uit de kruispuntbank niet zien dat het om zorgwonen gaat.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 23 mei 2013 09:38

Bedankt Jefke007

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 26 jun 2013 12:38

Ben naar het stadskantoor geweest en alles is in orde,zorgwoning is door schepencollege ondertekend.Dus heb ik het bewijs van goedkeuring aangetekend opgestuurd naar Fod en ban naar mijn mutualiteit geweest om dit daar ook te regelen.Gevolg:wordt als samenwonend betaald doorziekenkas en van Fod krijg ik geen integratietegemoetkoming meer!
Dit klopt toch niet?

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 26 jun 2013 20:26

Uw ziekenfonds kent er geen botten van. Als je het woordje "zorgwonen" bv op google intikt kan je voldoende info vinden waaruit blijkt dat dit geen invloed op de sociale uitkeringen, studiebeurs , belastingen enz mag hebben.
Je kan klacht indienen bij het http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is zelfs wetgeving dat de gemeente bij zorgwonen een apart huisnummer mag toekennen, maar dat doet niets terzake.
http://www.gva.be/nieuws/economie/aid90 ... wonen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -zorgwonen" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat het ziekenfonds eens vraag 24.01 van de volgende parlementaire vragen en antwoorden lezen. Daar staat dat ongeveer dat in de praktijk (lees het ziekenfonds kent er geen botten van ) wel problemen met die bazaar zijn, maar dat het geen invloed op de uitkeringen mag hebben.

http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/52/ic792x.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Publicatie van het riziv zelf blz 17 kangoeroe ( zorgwonen )
http://www.riziv.be/presentation/nl/pub ... part04.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziekenfondsen zouden beter eerst hun literatuur lezen ipv koffie te slurpen

ZiekteVerzekering
Berichten: 22

#6 , 28 jun 2013 08:20

Alhoewel Jefke007 dit wat cru heeft uitgedrukt, heeft hij wel gelijk.
Uit de vanaf 1.06.2010 van kracht zijnde nieuwe gecoördineerde versie van de Algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters (vgl. p. 22) van de FOD Binnenlandse Zaken blijkt dat bij zorgwonen de bewoners van de ondergeschikte wooneenheid steeds als een afzonderlijk gezin worden beschouwd, terwijl zij worden ingeschreven onder hetzelfde huisnummer als de bewoners van de hoofdwooneenheid.
Normaal gezien is een bewijs van de dienst bevolking voldoende.

Heb je rechtstreeks contact gehad met iemand van een dienst uitkeringen? Het is immers in mijn ervaring dat mensen aan het loket (of consulenten) niet altijd op de hoogte zijn van deze uitzonderingen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 28 jun 2013 08:28

Bij de bevolking heeft men me gezegd dat de verandering automatisch gebeurt,ik heb wel het attest dat de zorgwoning is goedgekeurd maar dit geld enkel als kennisgeving.
Bij mijn ziekenfonds waren ze wel niet op de hoogte van "zorgwonen" want ik had een mail met uitleg bij van de vereniging personen met een handicap waar de uitleg in stond en de loket bediende vroeg of ze deze brief er bij mocht voegen.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 28 jun 2013 08:58

vrienden, mag ik de vraag even opentrekken? Kan zorgwonen ook aangevraagd worden voor je ouders als ze te hulpbehoevend zijn geworden? En nog een belangrijke: hoe zit het met Brussel en Wallonie? Weet iemand hoe het daar zit?

ZiekteVerzekering
Berichten: 22

#9 , 28 jun 2013 09:23

Eylis,

Zorgwonen is bedoeld voor de opvang van ouderen of hulpbehoevenden en dus een prima oplossing voor ouders of grootouders die niet meer alleen kunnen leven.
In Brussel en Wallonië bestaat eveneens een dergelijke oplossing. Daar is de term: Appartement supervisé.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 28 jun 2013 09:34

Dank je wel ziekteverzekering, dat zal een goede oplossing zijn voor mijn schoonvader. Wat een geruststelling...

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 28 jun 2013 10:26

Alhoewel Jefke007 dit wat cru heeft uitgedrukt, heeft hij wel gelijk.
Uit de vanaf 1.06.2010 van kracht zijnde nieuwe gecoördineerde versie van de Algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters (vgl. p. 22) van de FOD Binnenlandse Zaken blijkt dat bij zorgwonen de bewoners van de ondergeschikte wooneenheid steeds als een afzonderlijk gezin worden beschouwd, terwijl zij worden ingeschreven onder hetzelfde huisnummer als de bewoners van de hoofdwooneenheid.
Normaal gezien is een bewijs van de dienst bevolking voldoende.

Heb je rechtstreeks contact gehad met iemand van een dienst uitkeringen? Het is immers in mijn ervaring dat mensen aan het loket (of consulenten) niet altijd op de hoogte zijn van deze uitzonderingen.

Het wijst er toch op dat de gegevens in de bevolkingsregister "foutief" via de sociale kruispuntbank oa aan de ziekenfondsen worden doorgegeven. Indien op het attest samenstelling gezin, de persoon als alleenwonende zou vermeld zijn, dan zou dit het ziekenfonds zelfs nog niet opvallen.
Soms kan het zelfs zijn dat men er belang kan bij hebben dat de inwonende personen WEL op het attest samenstelling van het gezin worden vermeld doordat zij de arbeidsongeschikte persoon eventueel gezinslast kunnen verlenen indien hun inkomen niet te hoog is. Strik gezien zit met met dit laaste wel op het randje van het legale.
Want het riziv vindt na 15 jaar ook nog allerlei interpretaties van de wetgeving uit. Men begint dan over het heel vage 'financiele afhankelijkheid' en of men er wel "een band mee vormt ' waarmee men allerlei kanten uitkan, als bijkomende voorwaarde om gezinslast te kunnen schenken in toepassing van art 225 .

chris65
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mar 2017 17:07

Uw vraag:

, , 

Ik huur een privewoning, een vriendin huurt een sociale woning en 
ontvangt als invalide een uitkering van 899 € van uwdiensten. Zij woont 
samen met haar invalide zoon die een uitkering krijgt van +/- 1100 € van de 
mutualiteit.

Men heeft ons aangeraden om samen een zorgwoning te huren.

Welke invloed heeft dat op onze uitkeringen?


Ons antwoord:

Beste,

In dat geval zal er rekening gehouden worden met uw belastbaar jaarinkomen. En de tegemoetkoming van de betrokkene zal op basis van dat nieuw inkomen aangepast worden.


We hopen dat we hiermee uw vraag beantwoord hebben.


Vraag gesteld

chris65
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 mar 2017 17:11

Hierboven mijn vraag aan en antwoord van fod.
Zelfde vraag gesteld aan diensten van de Vlaamse Gemeenschap.
Daar zegt men om mij te wenden tot fod.
Bij mutualiteit zegt men hetzelfde als bij fod
IS ER IEMAND DIE MIJ UITSLUITSEL KAN GEVEN ....

chris65
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 mar 2017 17:13

http://www.riziv.be/presentation/nl/pub ... part04.pdf

Deze link werkt niet meer, pagina verwijderd

Terug naar “Andere”