Welke invaliditeitsuitkering

Bone
Topic Starter
Berichten: 12

Welke invaliditeitsuitkering

#1 , 04 apr 2013 13:26

Hallo !

Mijn broer ( alleenstaande ) , waarover ik me ontferm moet uit zijn huurhuis .
Omdat hij al bijna 2 jaar af te rekenen heeft met depressies en psychose hebben we beslist om hem maar terug bij mijn ouders te laten gaan wonen IPV opnieuw een huis te huren en er na verloop van tijd terug uitgezet te worden .
Naar mijn goed weten zakt zijn invalidteitsuitkering dan toch , of heb ik dit mis ?
Vader is nog tot september op brugpensioen om vanaf dan effectief op pensioen gezet te worden .
Moeder heeft nooit gewerkt ( huisvrouw kinderen gezorgd ) .
Volgens dat ik gezien heb heeft nu nog minimumuitkering invaliditeit ( +- 1150 euro ).

Welk bedrag zal hij krijgen uitgekeerd als hij terug bij mijn ouders gaat wonen ?
Wordt hij dan gezien als samenwonende ?
Kan dit veranderen als vader op effectief pensioen gaat ??

Graag snel een antwoord ?

Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1816

#2 , 09 apr 2013 17:39

Indien het brutomaandbedrag van het brugpensioen/pensioen méér dan 1026,81 euro per maand is zal het dagbedrag van de invaliditeitsuitkering inderdaad dalen van
42,67 euro naar 36,59 euro - zijn de bedragen van 'minimumbedrag regelmatig werknemer' . Er worden 6 dagen per week invaliditeitsuitkeringen betaald. (Die 1150 is wel ietsje hoger van 26 gemiddeld x 42,67 )

Bijhet brugpensioen moet ( uiteraard ) ook de toeslag van de werkgever worden bijgeteld om te zien of de inkomstengrens al dan niet is overschreden.

Zodra er een pensioen is moet opnieuw onderzocht worden of de inkomstengrens van 1026,81 euro al dan niet overschreven is. Er moet wel 1/12 van het vakantiegeld van het PENSIOEN elke maand bij het pensioen worden bijgeteld om te zien of de inkomstengrens is overschreden. Mogelijk krijgt men het eerste jaar dat men op pensioen is nog geen vakantiegeld.

Indien het inkomen van de vader bruto minder dan 932,08 euro per maand zou zijn , dan zal de invaliditeitsuitkering zelfs veel stijgen want dan krijgt de zoon gezinslast.

Het bovenstaande klopt enkel indien de vader reeds enkele jaren brugpensioen heeft, bij een heel recent brugpensioen geldt echter een hogere inkomstengrens tijdelijk welliswaar.

terloops :

Hoe dan ook zodra één van beide ouders ouder dan 65 jaar wordt en zij een pensioen genieten dat lager is dan ongeveer een 2000 euro per maand dan kunnen de ouder(s) fiscaal ten laste genomen worden door de zoon, enkel fiscaal wel te verstaan.
Wat toch fiscaal een voordeel geeft voor de zoon PER OUDER van ongeveer 750 euro per jaar, maar er wordt wel naar de leeftijd van elke ouder gekeken.

Bone
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 16 apr 2013 10:06

Dag Jefke

Moeder is 63 , vader zal 65 zijn .
Moeder heeft dus nooit gewerkt .
Ik denk dat het pensioen van mijn vader toch minder dan 2000 euro bruto zal zijn .

Kan ik dan uit uw post uitmaken dat mijn broer toch zijn invaliditeitsuitkering van 1026 euro zal behouden ??

Of heb ik het dan toch verkeerd voor ??

Reclame

jefke007
Berichten: 1816

#4 , 16 apr 2013 10:19

Die 1026 is een inkomstengrens, dat is geen ziektevergoeding die 1026
Indien de inkomstengrens van 1026,81 werd overschreden dan zakt de ziektvergoeding naar ongeveer 951,34 euro (36,59 x gemiddeld 26 dagen )

Die grens van ongeveer 2000 euro per maand heeft NIETS met de ziektevergoeding te maken, is enkel fiscaal ( voordeel op de belastingbrief )

Terug naar “Andere”