Vlaamse zorgkas / Vlaamse zorgverzekering

beg33k
Topic Starter
Berichten: 1

Vlaamse zorgkas / Vlaamse zorgverzekering

#1 , 01 apr 2013 23:26

Goeiedag, (sorry voor mijn sukkelend nederlands en al de schrijffouten!)

Ik wou mijn ervaring delen met de Vlaamse zorgkas.

Ik heb ooit een brief gekregen dat ik 100 € moet betalen voor de zorgen van 2009 tot 2012 (25 € per jaar). Ik begreep niet goed wat dit allemaal betreft en heb ze gebeld om meer detail te hebben. Ik gaf mijn telefoonnummer, nooit heeft iemand mij teruggebeld.
Dan heb ik nog enkele brieven gekregen maar het was vreemd, informatie was telkens verschillend. Eens krijg ik een brief van de "zorgkas", dan een brief van de "zorgverzekering", eens moet ik betalen op rekening "BE44 0910 1251 4645", dan moet ik betalen op de rekening "BE09 0960 1247 7857". Ooit is het adres Albert II Laan 35, dan is het Albert II met een ander nummer. Ik begon te denken dat het een spam was, ik heb gebeld voor meer informatie, maar dit persoon begrijpt niks en kan helemaal geen woord engels. OK ik beslist om een brief te sturen, en vroeg om mij dringend te contacteren per telefoon of per brief. NOOIT heeft iemand mij gecontacteerd. Ik beslist toch te betalen in November 2012. IN Januari 2013 krijg ik een brief dat ik 350 € moet betalen. Ik heb ze gebeld dat ik al betaald heb, maar ze zeggen dat ik nog 250 € moet betalen omdat ik te laat heb betaald ?? Dan leg ik de situatie uit, maar ze lachen mij uit en zeggen dat ik een vriend in de politici moet hebben om de wet te veranderen, en als ik niet betaald zal er iemand aan mijn deur kloppen. Heel goei humor hebben ze daar ...

Nu heb ik in totaal 350 € betaald en ik ben bang dat ik nog een brief krijg om meer te betalen ...ik ben al te veel geld kwijt

Is er een soort Mafia achter dit of is dit een serieus maatschappij ?

Dank u voor inlichting ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 02 apr 2013 10:18

Vlaamse zorgverzekering is een ernstige zaak. U bent als inwoner van Vlaanderen verplicht U aan te sluiten bij de Vlaamse zorgverzekering vanaf het jaar dat u 26 jaar wordt. De normale jaarlijkse premie bedraagt 25 euro. Als U 3 jaar uw premie niet betaald hebt riskeert U inderdaad een administratieve boete van 250 euro.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 apr 2013 10:00

“Art.4.§ 1. Met behoud van de toepassing van § 3 moet elke persoon die in het Nederlandse taalgebied woont, aangesloten zijn bij een krachtens dit decreet erkende zorgkas. Wie binnen de door de Vlaamse Regering te bepalen termijn niet aangesloten is bij een erkende zorgkas, wordt ambtshalve aangesloten bij de door het Vlaams Zorgfonds opgerichte zorgkas. De betrokkene wordt daarvan onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte gebracht...§ 5. De personen die aangesloten zijn bij een krachtens dit decreet erkende zorgkas, moeten jaarlijks een bijdrage betalen. De Vlaamse Regering bepaalt de wijze van vaststelling en de hoogte van de bijdragen op basis van parameters over de draagkracht van de aangeslotenen...Art.21bis.§ 1. Met behoud van de toepassing van artikel 10, § 3, wordt een administratieve boete opgelegd aan iedereen die aangesloten is bij een zorgkas en die drie keren, niet noodzakelijk opeenvolgende keren, de bijdrage, vermeld in artikel 4, § 5, niet of slechts gedeeltelijk heeft betaald.”(30 MAART 1999. - Decreet houdende de organisatie van de zorgverzekering).
Zie ook 2 JULI 2010. - Ministerieel besluit betreffende de uitvoering van de zorgverzekering.

‘Eens krijg ik een brief van de "zorgkas", dan een brief van de "zorgverzekering", eens moet ik betalen op rekening "BE44 0910 1251 4645", dan moet ik betalen op de rekening "BE09 0960 1247 7857". Ooit is het adres Albert II Laan 35, dan is het Albert II met een ander nummer.’

Vermoedelijk wordt u aangesproken door uw zorgkas voor uw bijdragen en door het Vlaams Zorgfonds voor de boetes. De brieven die u ontving vermelden in principe de afzender en diens adres Indien uw woonplaats te ver verwijderd is van die adressen dan kan u zich best wenden tot het dichtstbije CAW (http://www.caw.be/heb-je-een-vraag-over ... ionaal-caw" onclick="window.open(this.href);return false;) MET AL uw papieren dienaangaande.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”