geviseerd omwille van 2de job

naernaut
Topic Starter
Berichten: 99

geviseerd omwille van 2de job

#1 , 24 feb 2013 00:29

Een vriendin werd op het matje geroepen bij de directeur van de school (Buso) waar ze parttime werkt, reden: ze heeft een 2de parttime job aangenomen bij een MPI (internaat voor kinderen met meervoudige beperking) dat verbonden is aan een andere buso school. Er word van haar geëist ( uiteraard niet op papier) dat zij voor één van de twee jobs kiest omwille van de concurrentiestrijd tussen de beide scholen.
kan zij hier iets tegen beginnen?
Klein detail is dat ze slechts een tijdelijk contract heeft waardoor ze naar verlenging van dit contract quasi zeker kan fluiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2013 21:54

komt ze samen > 100%?

eylis
Berichten: 8852

#3 , 25 feb 2013 09:40

Ik zou niet geneigd zijn daar te blijven werken als het toch maar een contract van korte duur is. Deze praktijken zijn een vuile vorm van druk uitoefenen: vroeger of later krijg je met zo'n werkgever nog van die lelijke streken.
Gezien de onredelijkheid van de vraag moet je vriendin (op het volgende gesprek dat ze best opneemt) dan tegeneisen dat de school haar een full-time contract kan garanderen (op papier) Want een aanvulling op haar parttime weigeren/stoppen,, is voor de RVa een werkweigering en kan ze dus geschorst worden.
volgende gesprekken dus zeker opnemen.ik zou het bewijs hiervan mooi bewaren en later naar de onderwijsinspectie én arbeidsinspectie sturen.

Reclame

naernaut
Topic Starter
Berichten: 99

#4 , 25 feb 2013 19:03

volgende gesprekken dus zeker opnemen.
dient ze dan niet te verwittigen dat ze dit opneemt, schending privacy etc?
komt ze samen > 100%?
34h per week in totaal...

Franciscus
Berichten: 38734

#5 , 25 feb 2013 19:13

Neen het is geen schending privacy.
Ze neemt een gesprek op waar ze zelf aan deelneemt dus volstrekt wettig en bruikbaar.
hier eens lezen en wetgeving staat erbij.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... me+gesprek" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 feb 2013 19:22

34h per week in totaal...
ze is dan opvoeder, vermoed ik? Dan VERMOED ik niet dat de werkgever een andere tewerkstelling kan verbieden. In het geval van leerkracht (waar men niet met uren werkt, maar met tewerkstellingsbreuken), kan dit in ieder geval wel.

eylis
Berichten: 8852

#7 , 26 feb 2013 10:20

maar sterker nog, de werkgever kan het niet alleen verbieden dat ze ergens anders een aanvullende job aanneemt. De RVA kan haar schorsen als ze een aanvullende baan weigert omdat ze dan geen full-time heeft. en als de directie van de ene job dus meent dat ze haar baan niet mag aanvullen met een job buiten zijn instelling, tja dan moet hij haar uurrooster maar aanvullen tot een full-time.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 feb 2013 10:34

nee, in het onderwijs kan het wel degelijk dat een 2e job (of zelfs een bijberoep) in bepaalde gevallen niet gecombineerd mag worden.

naernaut
Topic Starter
Berichten: 99

#9 , 26 feb 2013 22:22

Bedankt voor de reacties!

persoonlijk zou ik ook de samenwerking met school nr 1 snel laten varen, maar niet iedereen durft assertief reageren/ voor zichzelf opkomen en hier maken ze dankbaar gebruik van.
Ze is op de eerste school leerkracht, het aanvullende deel echter is als opvoedster. In se vragen ze haar niet letterlijk haar job op te geven maar geven ze er een draai aan door te haar te verzekeren dat ze een verlenging/ verbetering die haar reeds was beloofd op haar buik kan schrijven als ze blijft verder werken. nu gaat ze zich ook aansluiten bij een vakbond en deze om bijstand vragen in een evt volgend gesprek.

naernaut
Topic Starter
Berichten: 99

#10 , 01 mar 2013 20:33

Dient dit in haar contract vermeld staan dat ze geen tweede job mag aannemen in bepaalde omstandigheden of word dit in cao of dergelijke besproken?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 01 mar 2013 21:23

CAO/wetgeving kan dit verbieden. Een individuele arbeidsovereenkomst kan dit niet

Terug naar “Andere”