Medische onderzoeken : verplicht verlof nemen of ziekte?

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Medische onderzoeken : verplicht verlof nemen of ziekte?

#1 , 21 jan 2013 12:53

Mijn (poolse) poetsvrouw moet regelmatig bepaalde onderzoeken laten uitvoeren tijdens de werkuren.

(ze werkt in de voormiddag, maar moet nuchter zijn, dus kan ze moeilijk onderzoek laten uitvoeren in de late namiddag, terwijl ze in de voormiddag nuchter moet werken).

Ik ging ervan uit dat men voor zulke onderzoeken, mits doktersbewijs, geen verlof moest nemen.
Zij beweert echter dat haar werkgever (dienstencheques) haar verplicht om telkens een halve dag verlof op te nemen omdat ze niet "ziek" is.

Wat zijn de wettelijke bepalingen aub? Graag met link zodat ik haar de informatie kan doorgeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jan 2013 14:53

Werkgever heeft grotendeels gelijk: medisch attest van de dokter zal zo goed als zeker niet bevatten dat ze ziek is, wel dat ze een (gepland) onderzoek diende te ondergaan. Zo'n onderzoeken dient men te plannen buiten de werkuren indien mogelijk, het attest verantwoordt enkel haar afwezigheid, maar zal haar waarschijnlijk niet ziek verklaren. Elke afwezigheid omwille van die medische onderzoeken (dus eventueel ook de afwezigheid wegens nuchterheid op voorhand) is dan gewettigd, maar wordt niet bezoldigd en moet nog altijd gedekt worden door vakantie/overuren/....

Reclame

Terug naar “Andere”