Interim werk binnen je eigen vzw

Yann63
Topic Starter
Berichten: 11

Interim werk binnen je eigen vzw

#1 , 11 jan 2013 10:49

Volgende situatie : persoon X heeft een kunstenaarsstatuut, is momenteel werkloos en is ingeschreven in een interimkantoor.
Persoon X wenst een vzw op te richten en daar als onbezoldigd bestuurder in te zetelen.
De vzw richt cursussen in en doet daarvoor beroep op zelfstandigen of kunstenaars.
Persoon X zou in in zijn eigen vzw dmv een interim contract voor bepaalde duur kunnen tewerkgesteld worden voor het geven van deze
cursussen.
Is daar juridisch, fiscaal iets op tegen in te brengen ?
Bij voorbaat dank voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2013 08:04

Er moet een aanvraag gebeuren bij de RVA om dat vrijwilligerswerk te mogen doen. U zal daar moeten invullen of u een vergoeding zal krijgen vanuit die organisatie en hoeveel die is. Maw: nee, dat lukt niet. Men zal geen aanvraag tot vrijwilligerswerk toelaten indien u er (véél) persoonlijk voordeel uit haalt.

U kan natuurlijk altijd gewoon een zelfstandige activiteit beginnen, dat lijkt me iets juridisch correcter ;).

oumsalah
Berichten: 45

#3 , 14 jan 2013 18:59

Gaat het over vrijwilligerswerk?
Ik lees dat anders?
En aangezien ik ook geïnteresseerd ben in het antwoord op deze vraag...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 jan 2013 21:02

VZW = vereniging zonder winstoogmerk. Een bestuursactiviteit is daar altijd onbezoldigd, dus vrijwilliger. Het gaat dus over vrijwilligerswerk én een bezoldigde activiteit als werknemer van die vzw.

Terug naar “Andere”