wezengeld

graziella83
Topic Starter
Berichten: 14

wezengeld

#1 , 20 dec 2012 13:39

Beste,

een hoop vragen heb ik. Misschien kunnen jullie mij helpen of me doorverwijzen ik weet niet goed waar ik terecht moet. Mijn broer die 18is geworden woont al een aantal jaren in Luxemburg. Mijn stiefpa ligt op dit moment in het ziekenhuis en er is zeer weinig hoop dat hij overleeft. Hartfinfarct gehad, nu is in kunstmatige coma na een zware hersenoperatie. Wat nu als hij er niet doorkomt. Heeft mijn broer recht op wezengeld en waar moet hij dit gaan aanvragen. Ons moeder is 6jaar terug overleden dus ja buiten mij en een tante heeft hij niemand in de buurt. Kan hij wezengeld aanvragen in luxemburg (ik veronderstel dat kindergeld aan hem zal worden betaald gaat nog naar school) of moet dat in belgië. Hij heeft nog steeds zijn belgische pas.

Moest hij nu willen terugkomen naar België kan hij eventueel hier wezengeld krijgen of kunnen wij hem ten laste nemen?

Alvast bedankt moest er iemand mij iets kunnen laten weten .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 20 dec 2012 13:57

Voor Belgie:
http://www.kids.partena.be/Content/Defa ... agecode=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als je broer in Luxemburg woont, zal hij dat ginder moeten aanvragen. Hij is meerderjarig. Dus hij kan dat zelf vragen en krijgen.
Info bij het kinderbijslagfonds in Luxemburg waar hij het kindergeld nu ontvangt.
Als hij erugkomt naar Belgie kan hij zelf ook z'n kindergeld + verhoogde tegemoetkoming voor wezen aanvragen. (zolang hij aansluitend studeert)
Je kan inderdaad je broer ten laste nemen als hij nog niet afgestudeerd is.

graziella83
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 26 dec 2012 09:39

Alvast bedankt voor de info maar nu is er een bijkomend probleem. De vrouw van mijn stiefvader heeft al maanden het huis verlaten en is toen ze wist he erg mijn stiefpa eraan toe was de rekening gaan plunderen. Mijn broer heeft nu wel een volmacht maar ja alles is weg van de rekening. Wat kan hij doen? Huishuur en alle andere facturen moeten betaald worden. Er wordt nu wel in de loop van de maand het pensioen van mijn stiefpa wordt gestort. Toch naar bank gaan met zijn volmacht?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38734

#4 , 01 jan 2013 21:25

Op wie zijn naam staat de rekening?
Uw stiefvader is niet meer handelingsbekwaam mogelijk via de rechtbank een bewindvoerder laten aanstellen. Bij overlijden wordt de rekening zo wie zo geblokkeerd.
Enig idee waar de echtgenote? van stiefvader naar toe is?

Persoonlijk zou ik geen afhalingen van die rekening doen. Zo kan hij op geen enkele wijze verantwoordelijk worden geacht.

Terug naar “Andere”