Geen officieel inkomen vs. pensioen.

brittje-x
Topic Starter
Berichten: 2

Geen officieel inkomen vs. pensioen.

#1 , 23 okt 2012 15:13

Hallo allemaal.

Hieronder ga ik een situatie omschrijven waar ik me momenteel zorgen om maak.
Hopelijk kan iemand hierin duidelijkheid scheppen.
( ik verander de context een heel klein beetje om zeker niemand in de picture te zetten).

Stelling:
Man heeft aan het begin van zijn "arbeidscarriere" enkele jaren officieel gewerkt.
Daarna is hij onofficieel voor zichzelf gaan werken.
Hij trekt geen dop en staat officieel ten lasten van zijn vrouw.
Zijn vrouw heeft steeds officieel gewerkt tot haar contact ten einde liep.
Na een tijdje werkloosheid volgde zei een opleiding van 4 jaar.
Hierna is ze terug aan de slag gegaan.
Het koppel heeft 3 kinderen.
2 van de 3 kinderen staan op het punt om met hun partner een huis te kopen.
Ondertussen laat de man steeds vaker vallen dat hij nergens naar hoeft te kijken want dat zijn kinderen voor zijn pensioen moeten zorgen.
Hoewel men op dit moment niets te kort komt is sparen niet een woord dat in zijn woordenboek staat.

Wat gebeurt er als de man hulpbehoevend word en geen middelen heeft.
Heeft hij uberhaupt wel recht op een pensioen?
De kinderen zullen zelf al alles uit de kan moeten halen om hun eigen droom ( huisje van zichzelf) te realiseren.
Indien de kinderen dit ook niet kunnen betalen moeten ze dan hun droom verkopen?

Kunnen de kinderen zichzelf op voorhand indekken?


Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 okt 2012 19:49

Er geldt onderhoudsplicht tussen kinderen en ouders (in beide richtingen). Het OCMW kan, bij tussenkomst bij hulpbehoevendheid, een DEEL van de tussenkomst terugvorderen van de kinderen. Dit na gebruik van de eigen middelen van de gepensioneerde (of die van z'n vrouw indien getrouwd met gemeenschap van goederen) én beperkt tot een 'redelijk' bedrag. Niet elk OCMW vordert terug en er kan rekening gehouden worden met speciale omstandigheden én met het inkomen van de kinderen.

Of hij recht heeft op een pensioen: ja (op 65 jaar), ook al zal het mss een héél klein bedrag zijn. Hij zal immers geen recht hebben op een gewaarborgd minimumloon.

Op voorhand indekken: indien er reeds lang geen contact meer zou zijn tussen de ouders en de kinderen, kan daar mss een bewijs van gezocht worden.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 23 okt 2012 22:17

geen contact ..... wil zeggen geen contact meer vanaf de leeftijd van 16 jaar (OCMW Antwerpen)

Reclame

brittje-x
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 25 okt 2012 23:17

Beste

Bedankt alvast voor jullie reactie.
Er is wel degelijk contact nog.
Het is ook niet de bedoeling dat het contact verbroken word.
We willen enkel met oog op de toekomst ( aankoop huis met beperkte middelen) zorgen dat we op voorhand met zoveel mogelijk rekening houden.

Terug naar “Andere”