Enkele vragen i.v.m. ziekte- en invaliditeitsuitkeringen...

sloan191
Topic Starter
Berichten: 2

Enkele vragen i.v.m. ziekte- en invaliditeitsuitkeringen...

#1 , 21 okt 2012 21:01

Beste mensen,

ik ben een 22-jarige rugpatiënte, ik kamp namelijk met bilaterale spondylolyse en een dubbele hernia, daarom moet ik binnenkort geopereerd worden...

Ik heb tot heden nooit voldoende lang gewerkt om recht te hebben op een volledig werkloosheidsuitkering, ik heb ooit 6 maanden gewerkt maar dat was niet voldoende om recht te hebben op een volledig werkloosheidsuitkering, dus tot heden ontving ik een wachtuitkering (nieuwe naam: inschakelingsuitkering) en als samenwonende bedraagt dit 408,98 euro per maand.

Onlangs is het zo ver gekomen met mijn rug dat ik door mijn huisarts (tijdelijk) arbeidsongeschikt ben verklaard, ook omdat ik geopereerd moet worden binnenkort... Ik heb een vertrouwelijke laten invullen door mijn huisarts en dan binnengebracht bij het ziekenfonds, nu wacht ik op de papieren die ik thuis zal ontvangen en die ik ook moet binnenbrengen en laten invullen door het ziekenfonds om daarna recht te hebben op een ziekte-uitkering.

Hierbij heb ik een aantal vragen die ik wil stellen:

1) Weet iemand op hoeveel euro aan ziekte-uitkering ik recht heb per maand als samenwonende en die vroeger alleen maar recht had op een wachtuitkering? (nieuwe naam: inschakelingsuitkering)

2) Stel als ik meer dan een jaar arbeidsongeschikt zou zijn; op hoeveel euro aan invaliditeits-uitkering zal ik dan recht hebben per maand als samenwonende en die vroeger alleen maar recht had op een wachtuitkering? (nieuwe naam: inschakelingsuitkering)

Dank bij voorbaat,
Isabel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2012 21:03

zowel 1 als 2 hangt af van het loon die je vroeger ontving. Onmogelijk te zeggen dus.

sloan191
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 okt 2012 23:37

zowel 1 als 2 hangt af van het loon die je vroeger ontving. Onmogelijk te zeggen dus.
Ik zei toch! "Tot heden ontving ik een wachtuitkering (nieuwe naam: inschakelingsuitkering) en als samenwonende bedraagt dit 408,98 euro per maand."

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 okt 2012 08:44

En ik zei dat het kan afhangen van het loon dat je vroeger ontving. Wachtuitkering is geen loon, dus is het onmogelijk te zeggen. Sowieso zijn er (in principe) 2 verschillende bedragen, in de eerste zes maand en daarna. Eerst, in principe, evenveel als je werkloosheidsuitkering (maw: je inschakelingsvergoeding), daarna afhankelijk van je verdiende loon

lucas123
Berichten: 483

#5 , 23 okt 2012 10:45

Op de site van CM staat ook wat info:
http://www.cm.be/nl/100/ziekteverzekeri ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”