Tijdskrediet en lang op reis

solocodes
Topic Starter
Berichten: 2

Tijdskrediet en lang op reis

#1 , 11 okt 2012 20:53

Hallo,

Mijn situatie is als volgt:

Per 1 april 2013 neem ik ouderschapsverlof en tijdskrediet op meteen achter elkaar. Dit betekent dat ik er concreet 1 jaar en 4 maanden op uit zal trekken om een wereldreis te maken. Op 1 april loopt eveneens ons huurcontract af.

Om in orde te blijven met de mutualiteit en bereikbaar te blijven voor de officiële instanties weet ik dat wij een domicilie moeten hebben hier in België. Dit kan met een referentieadres maar is dit niet beperkt in de tijd (12 maanden)?

Indien dat het geval zou zijn kan ik mijn adres (domicilie) bij verscheidene personen kunnen plaatsen van mijn familie. Heeft dit dan impact op de loonlasten, belastingen, dop, mutualiteit ed. van deze personen en moet dit op een bepaalde manier gemeld worden bij de gemeente?
Laatst gewijzigd door solocodes op 23 dec 2012 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 11 okt 2012 20:59

Dit eens lezen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... _irfaq_pi1" onclick="window.open(this.href);return false;[cat]=100

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 okt 2012 08:07

“Art.18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig...:...2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving...Art.20...§ 2. De tijdelijk afwezige personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°...komen in aanmerking voor de toekenning van een referentieadres om beroepsredenen... De personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°, moeten tijdelijk en uitsluitend afwezig zijn wegens een studie- of zakenreis.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘Dit betekent dat ik er concreet 1 jaar en 4 maanden op uit zal trekken om een wereldreis te maken’

Dit houdt in dat u niet in aanmerking komt voor de toekenning van een referentieadres.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

solocodes
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 14 okt 2012 16:11

Bedankt voor de reacties, dat beantwoordt mijn eerste vraag.

Bij deze kan ik mijn adres (domicilie) bij verscheidene personen plaatsen van mijn familie. Heeft dit dan impact op de loonlasten, belastingen, dop, mutualiteit ed. van deze personen en moet dit op een bepaalde manier gemeld worden bij de gemeente? 3 mogelijke situaties zijn:

1) ik plaats onze domicilie bij een getrouwd gepensioneerd koppel waarvan 1 een pensioen trekt en de 2de geen uitkering (pensioen) trekt
2) ik plaats onze domicilie bij een koppel waar beide personen een vervangingsinkomen trekt (mutualiteit, dop, ...)
3) ik plaats onze domicilie bij een (getrouwd) koppel dat actief is op de arbeidsmarkt

Terug naar “Andere”