leefloon

sleper
Topic Starter

leefloon

#1 , 02 okt 2012 17:46

Kleindochter , 23 jaar, Nederlandse en belgische nationaliteit, stelde vandaag de
vraag of ze niet mag komen inwonen . Ze heeft schulden , geen werk , woont momenteel
bij haar vader die van een ziekteuitkering leeft . Vraagt ze in Nederland om steun dan ontvangt haar vader
minder geld .Nu is ze niet lui, wil wel maar
heeft doodgewoon geen capaciteiten en weinig zelfvertrouwen ik heb gezegd eerst
contact te leggen met OCMW . Zou ze een leefloon kunnen ontvangen ?Ik heb gelezen dat dit kan
via een voorlopig referentoeadres.
. Werk zou ze natuurlijk aanpakken ; De verlofmaanden heeft ze interimarbeid in nederland gedaan .
Dus wat zijn de voorwaarden om een leefloon te ontvangen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 02 okt 2012 21:54

Referentieadres speelt geen rol, zou trouwens toch niet mogelijk zijn gezien het bestendig karakter van het verblijf. Bovendien is ambtelijke schrapping noodzakelijk.

Leefloon kan echter wel, facultatief rekening houdend met de inkomsten van de vader. Facultatief in die zin dat elk ocmw volgens de wet al dan niet deels rekening kan, maar niet moet houden met inkomsten van ascendenten of descendenten.

sleper
Topic Starter

#3 , 03 okt 2012 08:16

Referentieadres speelt geen rol, zou trouwens toch niet mogelijk zijn gezien het bestendig karakter van het verblijf. Bovendien is ambtelijke schrapping noodzakelijk.

Leefloon kan echter wel, facultatief rekening houdend met de inkomsten van de vader. Facultatief in die zin dat elk ocmw volgens de wet al dan niet deels rekening kan, maar niet moet houden met inkomsten van ascendenten of descendenten.
Dank voor antwoord !
Haar ouders zijn gescheiden , vader woont nog in huis gelegen in Nederland waar een zware hypotheek op berust
Haar moeder woont bij vriend in Nederland en komt tussen voor de helft van de hypotheek en andere schulden ;
ik ga me eerst informeren bij OCMW. groetjes

Reclame

Artis

#4 , 03 okt 2012 13:14

Had er een beetje overgelezen, maar de OCMW-wet en het leefloon met alles daarrond is wel enkel van toepassing op het Belgisch grondgebied hé. Feitelijk verblijf in België is dus wel noodzakelijk.
Ik weet wel niet hoe het zit met het sociaal recht in Nederland ...

sleper
Topic Starter

#5 , 03 okt 2012 20:55

Had er een beetje overgelezen, maar de OCMW-wet en het leefloon met alles daarrond is wel enkel van toepassing op het Belgisch grondgebied hé. Feitelijk verblijf in België is dus wel noodzakelijk.
Ik weet wel niet hoe het zit met het sociaal recht in Nederland ...
ik heb goede uitleg gekregen deze morgen op het OCMW.
als ze van het sociaal recht wilt genieten in Nederland komt
haar vader in de problemen dus laat ze het zitten
Dank voor repliek

j.demoor

#6 , 04 okt 2012 08:30

“Art.3.Om het recht op maatschappelijke integratie te kunnen genieten, moet de persoon tegelijkertijd en onverminderd de bijzondere voorwaarden die bij deze wet worden gesteld :1° zijn WERKELIJKE verblijfplaats in België hebben in de door de Koning te bepalen zin...3° behoren tot één van de volgende categorieën van personen :- hetzij de Belgische nationaliteit bezitten...4° niet over toereikende bestaansmiddelen beschikken, noch er aanspraak kunnen op maken, noch in staat zijn deze hetzij door eigen inspanningen, hetzij op een andere manier te verwerven...5° werkbereid zijn, tenzij dit om gezondheids- of billijkheidsredenen niet mogelijk is;6° zijn rechten laten gelden op uitkeringen die hij kan genieten krachtens de Belgische of buitenlandse sociale wetgeving.”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sleper
Topic Starter

#7 , 04 okt 2012 20:07

“Art.3.Om het recht op maatschappelijke integratie te kunnen genieten, moet de persoon tegelijkertijd en onverminderd de bijzondere voorwaarden die bij deze wet worden gesteld :1° zijn WERKELIJKE verblijfplaats in België hebben in de door de Koning te bepalen zin...3° behoren tot één van de volgende categorieën van personen :- hetzij de Belgische nationaliteit bezitten...4° niet over toereikende bestaansmiddelen beschikken, noch er aanspraak kunnen op maken, noch in staat zijn deze hetzij door eigen inspanningen, hetzij op een andere manier te verwerven...5° werkbereid zijn, tenzij dit om gezondheids- of billijkheidsredenen niet mogelijk is;6° zijn rechten laten gelden op uitkeringen die hij kan genieten krachtens de Belgische of buitenlandse sociale wetgeving.”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).
Stel dat haar grootouders haar niet opvangen hoe kan ze dan een WERKELIJKE verblijfplaats voorleggen ?

Heeft ze wel recht op leefloon van samenwonende als haar grootouders een redelijke pensioen hebben van zeg maar 1900 euro ? Nu ben ik in feite haar natuurlijke grootvader niet maar wel gehuwd met haar natuurlijke grootmoeder .

Artis

#8 , 04 okt 2012 21:14

Stel dat haar grootouders haar niet opvangen hoe kan ze dan een WERKELIJKE verblijfplaats voorleggen ?

Heeft ze wel recht op leefloon van samenwonende als haar grootouders een redelijke pensioen hebben van zeg maar 1900 euro ? Nu ben ik in feite haar natuurlijke grootvader niet maar wel gehuwd met haar natuurlijke grootmoeder .
In de veronderstelling dat de verblijfplaats in België is:

Met werkelijke verblijfplaats wordt het feitelijk verblijf bedoeld. Domicilieadres is niet van tel.
De inkomsten van ascendenten en descendenten in rechte lijn kan facultatief in rekening gebracht worden. De wet voorziet dat elk ocmw daar vrij kan over beslissen. Indien ja, kan elk ocmw nog bepalen hoeveel men er rekening mee houdt (1/3e, 1/2e, geheel, ...).
Wel wordt ze beschouwd als samenwonende natuurlijk.

Bij het ocmw waar ik werk wordt het volgende gedaan (wel eerst op jaarbasis zetten om de vrijstelling in mindering te brengen, maar dat laat ik even buiten beschouwing):
1900 - 1047 = 853 euro (de categorie leefloon van de ascendenten wordt in mindering gebracht, zijnde dus 2 SW)
Hiervan nemen wij 1/3 in rekening zijnde 284 euro
slotsom: 523 - 284 = 239 euro (zal in werkelijkheid rond de 250 euro liggen).

sleper
Topic Starter

#9 , 05 okt 2012 09:29

In de veronderstelling dat de verblijfplaats in België is:

Met werkelijke verblijfplaats wordt het feitelijk verblijf bedoeld. Domicilieadres is niet van tel.
De inkomsten van ascendenten en descendenten in rechte lijn kan facultatief in rekening gebracht worden. De wet voorziet dat elk ocmw daar vrij kan over beslissen. Indien ja, kan elk ocmw nog bepalen hoeveel men er rekening mee houdt (1/3e, 1/2e, geheel, ...).
Wel wordt ze beschouwd als samenwonende natuurlijk.

Bij het ocmw waar ik werk wordt het volgende gedaan (wel eerst op jaarbasis zetten om de vrijstelling in mindering te brengen, maar dat laat ik even buiten beschouwing):
1900 - 1047 = 853 euro (de categorie leefloon van de ascendenten wordt in mindering gebracht, zijnde dus 2 SW)
Hiervan nemen wij 1/3 in rekening zijnde 284 euro
slotsom: 523 - 284 = 239 euro (zal in werkelijkheid rond de 250 euro liggen).
Lijkt me nogal ingewikkeld voor een leek die niet thuis is in deze materie.

Ik zelf ben in feite niet "verwant" met haar .( +- 35 jaar gehuwd met haar grootmoeder )
We hebben één inkomen , een gezinspensioen .
Als ik goed begrepen hen kan ze haar domicilie in feite laten staan in Nederland
bij haar vader dit, terwijl ze hier verblijft door bij ons in te wonen en daadwerkelijk ook te blijven .
dat ze beschouwt wordt als "samenwonende" is natuurlijk normaal .
Wat dan als ze hier ziek valt ? Nu betaalt ze maandelijks 107 euro ziekteverzekering in Nederland.
Volgende week heeft ze in Nederland nog 2 sollicitatiegesprekken en dit wacht ze natuurlijk eerst af .
in ieder geval al bedankt voor de reactie. Ik ga eerst persoon van de sociale dienst verwittigen
dat kleindochter eerst gesprek in Nederland afwacht zodoende weet die persoon ook iets .
daarna eens bij een "dienstencheques bureel" langslopen ; groetjes Frans

sleper
Topic Starter

#10 , 12 okt 2012 20:14

Is een referentie adres mogelijk terwijl kleindochter toch bij ons verblijft ?
Dus op papier enkel bij ons haar referentieadres heeft staan en toch slaapt en eet bij ons ;

Artis

#11 , 17 okt 2012 18:44

Neen, want ten eerste niet ambtshalve afgeschreven en ten tweede wordt het verblijf bestendigd.

sleper
Topic Starter

#12 , 17 okt 2012 20:01

Neen, want ten eerste niet ambtshalve afgeschreven en ten tweede wordt het verblijf bestendigd.
wat houdt een referentieadres bij het OCMW zelf dan juist in ?
wat is mogelijk en wat niet ?

Terug naar “Andere”