arbeidsongeschiktheid

roxy
Topic Starter
Berichten: 3

arbeidsongeschiktheid

#1 , 31 aug 2012 14:15

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe ik het statuut arbeidsongeschiktheid kan verkrijgen. Ik ben al langsgegaan bij m'n ziekenfonds maar daar waren ze niet zo duidelijk..
Ik zal even m'n situatie schetsen:

Ik heb enkel nog maar studentenjobs gedaan , omdat ik nog student was. Ik ben nu tijdelijk gestopt met m'n studies wegens psychische problemen. Ook werken
zou momenteel niet kunnen door mijn problemen. Ik zou willen gaan samenwonen , maar omdat mijn ouders me op financieel vlak niet bij willen staan vroeg ik me af
af of ik in aanmerking kom voor een arbeidsonschiktheidsuitkering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 31 aug 2012 16:50

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe ik het statuut arbeidsongeschiktheid kan verkrijgen.
Door arbeidsongeschikt te worden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roxy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 31 aug 2012 17:05

Ik bedoel dan welke stappen ik moet ondernemen om in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering..

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 31 aug 2012 22:40

Ik bedoel dan welke stappen ik moet ondernemen om in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering..
Arbeidsongeschikt worden dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 sep 2012 11:58

Daarvoor moet je wel eerst arbeiden. :lol:

Carlo
Berichten: 72

#6 , 01 sep 2012 12:37

Om als arbeidsongeschikt erkend te worden, moet u:
•uw werk volledig hebben stopgezet omwille van gezondheidsredenen
• meer dan 66 procent ongeschikt zijn om te werken
Tijdens de eerste zes maanden wordt uw arbeidsongeschiktheid in principe enkel beoordeeld in functie van uw laatste beroepsactiviteit. Nadien wordt ook rekening gehouden met alle beroepen die u ooit heeft uitgeoefend of nog zou kunnen uitoefenen volgens uw beroepsopleiding.
•U moet een wachttijd hebben volbracht, of van die wachttijd zijn vrijgesteld. De wachttijd bedraagt meestal zes maanden.
• U moet in een refertetijdvak dat aan uw arbeidsongeschiktheid voorafgaat een minimum arbeidsvolume (of hiermee gelijkgesteld volume) aantonen. U moet ook aantonen dat u een minimumbedrag aan sociale zekerheidsbijdragen hebt betaald.
• Er mag geen onderbreking zijn van meer dan dertig dagen tussen de begindatum van uw arbeidsongeschiktheid en uw laatste gewerkte (of ermee gelijkgestelde) dag.
De bevoegde medische instantie moet uw arbeidsongeschiktheid erkennen
(bron RIZIV)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 sep 2012 13:30

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe ik het statuut arbeidsongeschiktheid kan verkrijgen. Ik ben al langsgegaan bij m'n ziekenfonds maar daar waren ze niet zo duidelijk..
Ik zal even m'n situatie schetsen:

Ik heb enkel nog maar studentenjobs gedaan , omdat ik nog student was. Ik ben nu tijdelijk gestopt met m'n studies wegens psychische problemen. Ook werken
zou momenteel niet kunnen door mijn problemen. Ik zou willen gaan samenwonen , maar omdat mijn ouders me op financieel vlak niet bij willen staan vroeg ik me af
af of ik in aanmerking kom voor een arbeidsonschiktheidsuitkering.
gezien je nog geen verdienvermogen hebt bewezen, zal dit niet lukken. Verdienvermogen wil zeggen dat je bewezen hebt geschikt te zijn voor de arbeidsmarkt, wat je o.a. kan bewijzen door voldoende lang te werken in "het reguliere circuit". Als je bvb werkt in een beschutte werkplaats (en nooit elders), zal je, ondanks dat je werkt, nooit een verdienvermogen kunnen bewijzen.

Wat is er dan wel mogelijk? 2 mogelijkheden:
- OCMW steun aanvragen. Dit kan, indien je thuissituatie problematisch is. Gewoon alleen willen wonen omdat je zin hebt, is geen voldoende reden. Als je samenwoont met iemand anders die wél een inkomen heeft is dat natuurlijk géén mogelijkheid.
- Een uitkering als gehandicapte vragen. Dat kan perfect indien je een zwaar psychisch probleem hebt.

Spreek hierover eens met iemand van de mutualiteit en/of OCMW. Die kunnen je daar zeker op weg zetten.

roxy
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 02 sep 2012 17:57

oke bedankt.

Terug naar “Andere”