Kindergeld geven aan dochter die onofficieel elders woont?

stormychel
Topic Starter
Berichten: 6

Kindergeld geven aan dochter die onofficieel elders woont?

#1 , 23 aug 2012 20:01

hallo,

ik heb een vraagje, mijn vriendin heeft een zoon en dochter, maar de dochter is enkele maanden geleden op een ochtend weggegaan zonder haar iets te laten weten, en bij haar vriend ingetrokken. Dit is niet officieel, waar ik mee bedoel dat de dochter haar adres nog thuis staat. Ze wil dit ook niet veranderen, omdat ze van de moeder van haar vriend haar adres niet bij hen mag zetten. Nu zou ze graag haar kindergeld krijgen, maar volgens mij daar mijn vriendin nog de schoolkosten en andere kosten betaalt, en omdat haar adres nog thuis staat, heeft ze daar toch geen recht op? Lijkt me niet logisch dat mijn vriendin het kindergeld zou moeten afgeven, maar toch nog moet opdraaien voor alle kosten?

Weten jullie hier soms meer over? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee
Berichten: 160

#2 , 23 aug 2012 21:17

kindergeld is voor de ouders hé, om voor de kinderen te kunnen zorgen, zij heeft daar geen recht op tenzij jullie zeggen dat ze het krijgt natuurlijk :)

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 23 aug 2012 22:10

Leeftijd dochter?
In principe is kindergeld voor diegene die kan bewijzen dat men voor het kind zorgt dus indien niet meer bij ouders wonen dan ook niet meer voor hen.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 23 aug 2012 22:11

Meerderjarige kinderen hebben zelf recht op het kindergeld, zonder dat een van de ouders daar enige aanspraak op kunnen maken.

stormychel
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 25 aug 2012 10:46

Bedankt voor jullie reacties. Ze is 18 maar adres staat nog thuis dus heeft de moeder er toch recht op om de kosten te betalen van school enz?

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 26 aug 2012 14:22

Is er ruzie tussen partijen?
Gezien dochter nog op adres moeder woont zal 'rechthebbende' persoon ondersteld worden ook op dat adres te wonen.
Het is of of en niet en en.
Ouders en kinderen hebben wel wederzijdse onderhoudsplicht.
Gezien kind er niet meer woont ... maar indien ze schulden maakt kan wordt wel inboedel moeder aangeslagen.
Moeder kan altijd procedure ambtelijke schrapping opstarten ofwel met mededeling dochter woont in werkelijkheid op adres x met ambtelijke inschrijving tot gevolg.

stormychel
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 26 aug 2012 16:32

Ruzie... niet echt. Het grote probleem is dat haar vriendje, waar ze bij woont, te lui is om te werken en achter haar geld zit. Hij wil dat ze gaat werken ipv haar school uit te doen in september, daarom dat we het kindergeld liever opzij houden voor evt kosten te dekken en voor als ze echt iets nodig heeft ofzo... als hij het in zijn handen krijgt zal het allemaal naar zijn auto gaan...

Terug naar “Andere”