Verlies verlofdagen bij ontbetaald verlof

Lien1
Topic Starter

Verlies verlofdagen bij ontbetaald verlof

#1 , 25 jul 2012 10:35

Ik heb een klein vraagje ivm het verlies van verlofdagen bij onbetaald verlof.

Concreet werk ik voltijds als bediende in PC 218 in een 38 uren week. We hebben 20 dagen vakantie. Nu zou ik dit jaar graag 3 dagen extra onbetaald verlof nemen. Mijn werkgever is daarmee akkoord maar meldt dat ik hierdoor 1 dag verlof verlies volgend jaar.

Nu besef ik dat onbetaald verlof nemen inderdaad consequenties kan hebben naar je verlof van het volgende jaar, maar het lijkt me cru dat je voor 3 dagen al 1 dag zou verliezen. Weet iemand of dit klopt en wat de berekeningsmethode is die ze hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jul 2012 11:00

Ongeacht hoeveel onbetaald verlof je dit jaar krijgt, heb je volgend jaar het recht op 20 dagen wettelijk verlof. Neemt hij dus je wettelijk verlof (of feestdagen, ...) af, dan begaat hij een strafbaar misdrijf.

Verder kunnen extra, in onderling overleg toegekende verlofdagen, altijd onderhandeld omgezet worden naar andere voordelen (bvb 3 dagen onbetaald verlof = 1 dag extra feestdag die je werkgever zelf toekent als gunst (bvb de plaatselijke kermis). Sectoriële feestdagen (bvb in het metaal, sint-kweetniewie) kunnen NIET zomaar afgestaan worden.

Reclame

Terug naar “Andere”