Referentieadres opleiding

rico1989
Topic Starter
Berichten: 3

Referentieadres opleiding

#1 , 20 jul 2012 14:11

Beste,

Ik ben een jongen van 23 jaar, ambtelijk afgeschreven sinds enkele maanden en heb geen verblijfsplaats.
De afgelopen maanden heb ik op hotel gewoond, en mijn inkomsten waren zwart.
Nu is het zo dat ik sinds enkele weken die job nietmeer kan doen, en ik werd gisteravond tegengehouden
door agenten in Antwerpen, en na een fouillage bleek het dat ik plusminus 1500 euro in mijn zak had zitten
en die hebben ze dan maar in hun eigen zak gestoken. Mijn hotel is nog voor enkele dagen betaald dus
de komende dagen kan ik nog ergens slapen.

Ik sta ingeschreven om in Oktober een wep+ opleiding te gaan volgen (een werk-ervaringsproject).
Nu heb ik vanmorgen een email van die instantie gekregen dat ze mijn adres en siskaart gegevens nodig hebben.
Na mijn 18e verjaardag heb ik nooit een ziekteverzekering/siskaart gehad. Een geldige identiteitskaart heb ik wel.

Na veel lezen op dit forum zijn sommige vragen beantwoord, maar sommige nog onbeantwoord gebleven;

Stel, ik neem een referentieadres bij het OCMW, dan kan ik mijn siskaart al in orde brengen, maar mag ik dit
adres ook aan de instantie van de desbetreffende opleiding (matrozenopleiding) geven?
En hoelang duurd het voor een aanvraag voor een referentieadres word goedgekeurd? Iemand vertelde me dat dit 30 dagen kan duren, maar wist dit niet met zekerheid te zeggen.

Ik kan bij een vriend intrekken tot ik het eerste loon van die WEP heb gehad, en een eigen woonst kan realiseren, ik kan me daar echter niet inschrijven.


Mvg, Rico.
Bedankt voor alle eventuele reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis
Berichten: 184

#2 , 20 jul 2012 19:02

Beste,

Ik ben een jongen van 23 jaar, ambtelijk afgeschreven sinds enkele maanden en heb geen verblijfsplaats.
De afgelopen maanden heb ik op hotel gewoond, en mijn inkomsten waren zwart.
Nu is het zo dat ik sinds enkele weken die job nietmeer kan doen, en ik werd gisteravond tegengehouden
door agenten in Antwerpen, en na een fouillage bleek het dat ik plusminus 1500 euro in mijn zak had zitten
en die hebben ze dan maar in hun eigen zak gestoken. Mijn hotel is nog voor enkele dagen betaald dus
de komende dagen kan ik nog ergens slapen.

Ik sta ingeschreven om in Oktober een wep+ opleiding te gaan volgen (een werk-ervaringsproject).
Nu heb ik vanmorgen een email van die instantie gekregen dat ze mijn adres en siskaart gegevens nodig hebben.
Na mijn 18e verjaardag heb ik nooit een ziekteverzekering/siskaart gehad. Een geldige identiteitskaart heb ik wel.

Na veel lezen op dit forum zijn sommige vragen beantwoord, maar sommige nog onbeantwoord gebleven;

Stel, ik neem een referentieadres bij het OCMW, dan kan ik mijn siskaart al in orde brengen, maar mag ik dit
adres ook aan de instantie van de desbetreffende opleiding (matrozenopleiding) geven?
En hoelang duurd het voor een aanvraag voor een referentieadres word goedgekeurd? Iemand vertelde me dat dit 30 dagen kan duren, maar wist dit niet met zekerheid te zeggen.

Ik kan bij een vriend intrekken tot ik het eerste loon van die WEP heb gehad, en een eigen woonst kan realiseren, ik kan me daar echter niet inschrijven.


Mvg, Rico.
Bedankt voor alle eventuele reacties.
Op het eerste zicht voldoe je aan de VW van het referentieadres. Mogelijks kan je ook rechten openen op RMI (leefloon) gekoppeld aan het GPMI. Ook een (terugvorderbare) huurwaarborg en installatiepremie bij het vinden van een nieuwe woonst behoort tot de mogelijkheden. Jouw laatste zin is ook belangrijk: je moet de intentie hebben om zo snel mogelijk een eigen domicilieadres te verwerven. Ben niet geheel zeker of een aansluiting bij een mutualiteit daadwerkelijk een domicilie vereist (wel een gewoonlijke verblijfplaats). JPV mag me tegenspreken, maar voor werkloosheidsvergoedingen bvb vereist de RVA niet noodzakelijk een domicilieadres (wel dient het feitelijke worden aangetoond).

Een OCMW dient elke hulpvraag sowieso binnen de 30 dagen te behandelen, een OCMW zoals Antwerpen zal wel wekelijks een comité hebben. De beslissing wordt dan overgemaakt aan de stadsdiensten, dus normaliter binnen een termijn van 3 tot 4 weken moet dat wel lukken.
Het referentieadres kan een sleutel zijn voor je administratie en eventuele andere rechten, dus ook voor je post ed meer.

rico1989
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 jul 2012 19:25

Ik zal het na het weekend wel horen dan bij het OCMW, ik ben niet uit op uitkeringen of financieele steun in welke vorm dan ook. Met een referentieadres en een beetje tijd kan ik alles zelf perfect regelen.
En de opleiding begint pas eind september/begin oktober, dus voor die tijd zal ik de mutualiteit en domicilie-adres wel in orde kunnen brengen neem ik aan.

Vriendelijk bedankt voor de reactie!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 22 jul 2012 09:16

“Art.20...§ 3. De personen die, doordat zij geen of niet langer een verblijfplaats hebben, de maatschappelijke bijstand vragen in de zin van artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn of het *bestaansminimum waarin de wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op een bestaansminimum voorziet, komen in aanmerking voor de inschrijving op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van een gemeente wegens een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen. Met het oog op hun inschrijving in de bevolkingsregisters, geeft het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hen een document waarin wordt bevestigd dat aan de voorwaarden voor een inschrijving op het adres van het centrum is voldaan. Na inschrijving op basis van het voormelde document, moeten de betrokken personen zich minstens een keer per trimester aanmelden bij het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelt aan het college van burgemeester en schepenen mee welke personen onder hen niet meer voldoen aan de voorwaarden die vereist zijn om hun inschrijving op het adres van het centrum te behouden. Na inzage van de door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn overgelegde documenten, voert het college van burgemeester en schepenen hen van het bevolkingsregister af...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

* “Art.10 In afwachting van een tewerkstelling in het kader van een arbeidsovereenkomst of een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie of ook wanneer de persoon wegens gezondheids- of billijkheidsredenen niet kan werken, heeft hij overeenkomstig de bij deze wet gestelde voorwaarden, recht op een leefloon.Wanneer de inkomsten uit de tewerkstelling lager zijn dan het bedrag van het leefloon waarop de betrokkene aanspraak kan maken, blijft het recht op een leefloon onder de bij de wet gestelde voorwaarden behouden.”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 jul 2012 06:49

JPV mag me tegenspreken, maar voor werkloosheidsvergoedingen bvb vereist de RVA niet noodzakelijk een domicilieadres (wel dient het feitelijke worden aangetoond).
klopt, ik ga je niet tegenspreken. Wel een aanvulling: dat feitelijk adres moet wel bewezen kunnen worden en da's niet eenvoudig, gezien er geen domicilie is...

Artis
Berichten: 184

#6 , 24 jul 2012 17:49

JPV mag me tegenspreken, maar voor werkloosheidsvergoedingen bvb vereist de RVA niet noodzakelijk een domicilieadres (wel dient het feitelijke worden aangetoond).
klopt, ik ga je niet tegenspreken. Wel een aanvulling: dat feitelijk adres moet wel bewezen kunnen worden en da's niet eenvoudig, gezien er geen domicilie is...
Een attest van het OCMW gekoppeld aan een huisbezoek kan wonderen doen ;)

Terug naar “Andere”