Heb ik recht op een leefloon?

PoofyPanda
Topic Starter
Berichten: 7

Heb ik recht op een leefloon?

#1 , 07 jul 2012 16:07

Hallo iedereen.

Ik studeer nog en woon bij mijn vriend, die momenteel een technische opleiding volgt
en hiervoor een 'loon' krijgt.

Kan ik een leefloon aanvragen?
The more beautiful a flower, the faster it withers.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 07 jul 2012 18:27

Als u ouders hebt dan zijn deze tot onderhoud verplicht.

kbauter
Berichten: 2

#3 , 10 jul 2012 10:44

Het gezamelijk inkomen word berekend en indien je vriend meer verdiend dan de barema's zal je niets krijgen.
indien je ouders verplicht zijn je te onderhouden kan je dat mits eerst goed na te gaan en een uitkering vragen aan ocmw die op hun beurt het geld bij je ouders zullen (kunnen) opeisen.

Reclame

eylis
Berichten: 8843

#4 , 10 jul 2012 12:00

en ik ga er van uit dat je nog ingeschreven bent bij je ouders? Dan blijven ze momenteel finanieel verantwoordelijk voor jou en krijg je géén leefloon van het OCMW. Daarvoor moet je je eerst laten uitschrijven bij hen en apart laten domicilieren.
Als je bovendien zelf de keuze gemaakt gemaakt om apart te gaan wonen ipv bij je ouders te verblijven tijdens je studies, zal men redelijkerwijze van je verwachten daar zelf voor bij te klussen; Je ouders zijn wel verplicht je studies te bekostigen om een goed diploma te behalen. Maar niet persé de kosten voor een ander verblijf; dus kan je samen met je ouders berekenen wat ze normaal besteden aan je voeding, kleding en studiekosten en die som+ de kinderbijslag naar jou door te storten.
Maar de extra kosten voor een studio of kot moet je zelf bij elkaar klussen, vrees ik;