Heb ik recht op een leefloon?

PoofyPanda
Topic Starter
Berichten: 7

Heb ik recht op een leefloon?

#1 , 07 jul 2012 16:07

Hallo iedereen.

Ik studeer nog en woon bij mijn vriend, die momenteel een technische opleiding volgt
en hiervoor een 'loon' krijgt.

Kan ik een leefloon aanvragen?
The more beautiful a flower, the faster it withers.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 07 jul 2012 18:27

Als u ouders hebt dan zijn deze tot onderhoud verplicht.

kbauter
Berichten: 2

#3 , 10 jul 2012 10:44

Het gezamelijk inkomen word berekend en indien je vriend meer verdiend dan de barema's zal je niets krijgen.
indien je ouders verplicht zijn je te onderhouden kan je dat mits eerst goed na te gaan en een uitkering vragen aan ocmw die op hun beurt het geld bij je ouders zullen (kunnen) opeisen.

Reclame

eylis
Berichten: 8843

#4 , 10 jul 2012 12:00

en ik ga er van uit dat je nog ingeschreven bent bij je ouders? Dan blijven ze momenteel finanieel verantwoordelijk voor jou en krijg je géén leefloon van het OCMW. Daarvoor moet je je eerst laten uitschrijven bij hen en apart laten domicilieren.
Als je bovendien zelf de keuze gemaakt gemaakt om apart te gaan wonen ipv bij je ouders te verblijven tijdens je studies, zal men redelijkerwijze van je verwachten daar zelf voor bij te klussen; Je ouders zijn wel verplicht je studies te bekostigen om een goed diploma te behalen. Maar niet persé de kosten voor een ander verblijf; dus kan je samen met je ouders berekenen wat ze normaal besteden aan je voeding, kleding en studiekosten en die som+ de kinderbijslag naar jou door te storten.
Maar de extra kosten voor een studio of kot moet je zelf bij elkaar klussen, vrees ik;
Leeflonen zijn voor mensen die echt Behoeftig zijn...

Artis
Berichten: 184

#5 , 11 jul 2012 21:51

en ik ga er van uit dat je nog ingeschreven bent bij je ouders? Dan blijven ze momenteel finanieel verantwoordelijk voor jou en krijg je géén leefloon van het OCMW. Daarvoor moet je je eerst laten uitschrijven bij hen en apart laten domicilieren.
Als je bovendien zelf de keuze gemaakt gemaakt om apart te gaan wonen ipv bij je ouders te verblijven tijdens je studies, zal men redelijkerwijze van je verwachten daar zelf voor bij te klussen; Je ouders zijn wel verplicht je studies te bekostigen om een goed diploma te behalen. Maar niet persé de kosten voor een ander verblijf; dus kan je samen met je ouders berekenen wat ze normaal besteden aan je voeding, kleding en studiekosten en die som+ de kinderbijslag naar jou door te storten.
Maar de extra kosten voor een studio of kot moet je zelf bij elkaar klussen, vrees ik;
Leeflonen zijn voor mensen die echt Behoeftig zijn...
Domicilie heeft hier echt niets, maar dan ook niets mee te maken! @TS: wat is de reden dat je niet langer bij je ouders woont? Met de weinige info die je nu gaf, kunnen we geen duidelijk antwoord geven.

Artis
Berichten: 184

#6 , 11 jul 2012 21:53

Trouwens: via deze tekst van de vvsg vind je de noodzakelijke antwoorden op je vraag. Ga er wel vanuit dat de meeste ocmw's niet staan te springen voor leefloon te verschaffen aan studenten.
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... oornen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8843

#7 , 12 jul 2012 08:37

Domicilie heeft er onrechtstreeks wél iets mee temaken, immers als een student +18 niet meer ingeschreven is op het ouderlijke adres: wil dat eigenlijk zeggen dat deze student zelfstandig woont en op eigen benen staat. Is de student wél nog ingeschreven op het ouderlijke adres: dan is de student niet zelfstandig en zal het OCMW al helemaal NIET een dossier voor aanvragen leefloon opstarten.
In eerst instantie moet de student echt wel bewijzen er alleen voor te staan (niet meer onders ouders vleugels).
De domicilie is dus een eerste indicatie om in aanmerking te komen.

Artis
Berichten: 184

#8 , 12 jul 2012 12:31

Domicilie heeft er onrechtstreeks wél iets mee temaken, immers als een student +18 niet meer ingeschreven is op het ouderlijke adres: wil dat eigenlijk zeggen dat deze student zelfstandig woont en op eigen benen staat. Is de student wél nog ingeschreven op het ouderlijke adres: dan is de student niet zelfstandig en zal het OCMW al helemaal NIET een dossier voor aanvragen leefloon opstarten.
In eerst instantie moet de student echt wel bewijzen er alleen voor te staan (niet meer onders ouders vleugels).
De domicilie is dus een eerste indicatie om in aanmerking te komen.
Er zijn ook (positieve) leefloonaanvragen van studenten waarbij géén relatiebreuk met de ouders is vastgesteld en dus nog thuis wonen ...
Jouw redenering is compleet onjuist. Ze klopt wel in die zin dat steeds de behoeftigheid moet worden nagegaan, een domicilieadres kan hierin een indicatie zijn, maar geen doorslaggevend op zichzelf staand feit.

eylis
Berichten: 8843

#9 , 12 jul 2012 14:39

zoals ik zei: domiciliering is een eerste indicatie om in aanmerking te komen voor een leefloon (en geen doorslaggevend feit: een indicatie...)
Maar de "relatie" op zich (waar je naar refereert is zelfs helemaal geen indicatie om in aanmerking te komen
cfr: "waarbij géén relatiebreuk met de ouders is vastgesteld en dus nog thuis wonen"

->thuis wonen&domiciliering bij de ouders: en daar kan wel/niet een relatiebreuk zijn....
->niet thuis wonen (op kot bij vriend) & je kan toch nog gedomicilieerd zijn bij de ouders: en wel/niet een relatiebreuk hebben...
->niet thuis wonen& niet meer gedomicilieerd bij de ouders en géén relatiebreuk: en toch in aanmerking komen voor een leefloon.

Franciscus
Berichten: 38617

#10 , 12 jul 2012 14:44

En dan moeten de OCMW's alsnog eerst kijken of de ouders niet over voldoende middelen beschikken wegens onderhoudsverplichting.

Artis
Berichten: 184

#11 , 12 jul 2012 15:18

zoals ik zei: domiciliering is een eerste indicatie om in aanmerking te komen voor een leefloon (en geen doorslaggevend feit: een indicatie...)
Maar de "relatie" op zich (waar je naar refereert is zelfs helemaal geen indicatie om in aanmerking te komen
cfr: "waarbij géén relatiebreuk met de ouders is vastgesteld en dus nog thuis wonen"

->thuis wonen&domiciliering bij de ouders: en daar kan wel/niet een relatiebreuk zijn....
->niet thuis wonen (op kot bij vriend) & je kan toch nog gedomicilieerd zijn bij de ouders: en wel/niet een relatiebreuk hebben...
->niet thuis wonen& niet meer gedomicilieerd bij de ouders en géén relatiebreuk: en toch in aanmerking komen voor een leefloon.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar an sich wordt het leefloon bepaald obv feitelijk verblijf ipv domicilie en praten we eigenlijk naast de kwestie :-)

eylis
Berichten: 8843

#12 , 12 jul 2012 16:56

is dat werkelijk zo???? maar dat is helemaal geen objectief gegeven: ik kan zo wel uitvinden dat ik hier en daar een feitelijk verblijf heb.
Dan staat de poort in theorie open voor elke student die nog thuis woont en gedomicilieerd is, maar eigenlijk op kot wil (en de ouders willen daar niet de extra kosten voor ophoestn, want hotel thuis is beschikbaar) en het dus maar probeert op de kosten van het OCMW;
wellicht slagen er dus enkelen ook nog in ook...
fraai.

Artis
Berichten: 184

#13 , 12 jul 2012 22:18

is dat werkelijk zo???? maar dat is helemaal geen objectief gegeven: ik kan zo wel uitvinden dat ik hier en daar een feitelijk verblijf heb.
Dan staat de poort in theorie open voor elke student die nog thuis woont en gedomicilieerd is, maar eigenlijk op kot wil (en de ouders willen daar niet de extra kosten voor ophoestn, want hotel thuis is beschikbaar) en het dus maar probeert op de kosten van het OCMW;
wellicht slagen er dus enkelen ook nog in ook...
fraai.
Dat is de algemene stelregel: feitelijk verblijf geldt boven domicilie (art 1.1 van de wet van 2/4/1965).
Hierop bestaan enkele uitzonderingen, bvb studenten. Het domicilie bepaalt dan welk ocmw bevoegd is, ook al zit de student op kot. Huisbezoeken moeten de situatie proberen inschatten. In jouw voorbeeld verarmt de student zichzelf en creeert hij zijn eigen behoeftigheid waardoor hij zal uitgesloten worden van het leefloon.
De meeste ocmw's zijn echt wel streng voor studenten hoor.

Terug naar “Andere”