Feitelijk samenwonen tussen werkloze en gepensioneerde

PVL
Topic Starter

Feitelijk samenwonen tussen werkloze en gepensioneerde

#1 , 29 jun 2012 02:00

Ik ben alleenstaande zonder kinderen en werk momenteel.
Aangezien mijn moeder overleden is wil ik mijn adres bij mijn vader (83 j) zetten en "feitelijk samenwonen" als 2 aparte alleenstaanden op 1 adres.
Mijn vader heeft nu bruto 1262 euro per maand, netto 1185 euro. En waarschijnlijk nog wat vakantiegeld 1x per jaar.
Vragen zijn:
- Qua inkomstenbelastingen blijven we apart als alleenstaanden of wordt dit samengevoegd?
- Qua pensioen of mijn loon als alleenstaande, verandert er iets? Moet ik iets melden bij de werkgever?
- Qua eventuele werkloosheid hoe zit het dan voor mij? Blijf ik alleenstaande of verlies ik iets? Of beter af :)
- Qua pensioen van vader, komt dit ergens in gevaar of blijft dit bedrag hetzelfde.
- Ik hoor iets van een 1270,65 euro grens, gaat die mee met de index als het pensioen hierdoor stijgt aangezien vader dicht tegen die grens zit (wat wordt genomen netto of bruto, maandbedrag of jaarbedrag incl. vakantiegeld / door 12 ?)
- Wat is dan nodig van hem als document mocht ik ooit werkloos worden? Het papier van de pensioendienst met zijn maandbedrag of iets jaarlijks?

Toch wel veel twijfel door onwetendheid alvorens wel of niet mijn adres bij hem te zetten.
Doen of beter niet? Graag uw antwoord op de bovenstaande vragen en misschien nog info terzake :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie

#2 , 29 jun 2012 10:40

- Qua inkomstenbelastingen blijven we apart als alleenstaanden of wordt dit samengevoegd?
- Qua eventuele werkloosheid hoe zit het dan voor mij? Blijf ik alleenstaande of verlies ik iets? Of beter af :)
Jullie belastingaangiften blijven gescheiden, er is enkel een gemeenschappelijke aangifte bij wettelijk samenwonenden en gehuwden.
Ik dacht dat samenwonen (wettelijk of feitelijk) wel een 'negatieve' invloed heeft op de werkloosheidsuitkering (kan mij vergissen).

Mariette

#3 , 29 jun 2012 11:12

In het geval de niet-gepensioneerde, dus werkende samenwonende werkloos wordt, ziek wordt of invalide wordt, dan krijgt die effektief minder uitbetaald dan een alleenstaande.

Echter, vermits het pensioen waarschijnlijk lager is dan het op dat moment aanvaarde bedrag, zal er geen rekening mee worden gehouden.
Op dit moment mag de mede-bewoner niet meer verdienen dan +/-1500 euro.

Of dit ook geldt in geval van werkloosheid weet ik niet.

Reclame

wanton

#4 , 29 jun 2012 13:33

Het pensioen van vader ligt vast , daar verandert niets aan. Uw loon wijzigt evenmin. Voor sommige 'sociale tarieven ' worden wel alle inkomsten van de samenwonenden in aanmerking genomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper

#5 , 29 jun 2012 16:44

Vader 83 ? Vermoedelijk bent u dan zelf een eind in de 50 ? Moest u werkloos worden en na verloop van tijd een lagere uitkering krijgen kan U misschien aanvraag doen bij gemeente achter een premie van "zorgdrager" of mantelzorg vermits U de zorg van uw vader op zich neemt . Waarom niet navragen als je er recht op moest hebben ?

Terug naar “Andere”