studiebeurs + leefloon krijgen?

prex
Topic Starter
Berichten: 22

studiebeurs + leefloon krijgen?

#1 , 16 mei 2012 08:03

Een vriendin van mij had volgende vraag, waarop ik het antwoord zelf niet meteen wist, daarom dat ik ze hier stel.

Situatie: haar kind studeert en heeft geen recht op een studiebeurs. Echter heeft ze gehoord dat ze hier wel recht op zou kunnen hebben en eventueel zelfs op een leefloon als zij niet langer ten laste zou zijn van de ouders en dus ook een ander domicilie zou hebben. Ondertussen heeft ze hier wat naar gezocht en gevonden dat er echter meerdere zaken nodig zijn.
Weet er echter iemand wat er allemaal nodig is om dit te bewerkstelligen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 16 mei 2012 09:45

het OCMW kan dit leefloon wel terugvorderen bij de ouders

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... /recht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eylis
Berichten: 8843

#3 , 16 mei 2012 10:08

En bovendien is het deontologisch niet correct als ze dit zou doen.
Studiebeurzen zijn voor studenten waarvan de ouders niet veel financiele spankracht hebben om de studies van hun kinderen te betalen.
Als een kind van kapitaalkrachtige ouders (die daarom géén recht hebben op een studiebeurs) zich dan maar laat "zelfstandig" verklaren en zich apart laat domicileren is dat eigenlijk een technische ingreep om recht te krijgen op financiele middelen die eigenlijk bedoeld zijn voor mensen die écht niet genoeg financieeen hebben om hun kinderen een goede start te geven.
En dan ook nog een leefloon vragen aan de OCMW....
Kan de student niet proberen zelf een steentje bij te dragen met een studentenjob? In alle grote gezinnen is dat de gewoonste zaak van de wereld.
Studeren is duur, inderdaad. Maar het sociaal vangnet dient echt voor diegenen die het met nog véél minder moeten stellen, denk ik.

Reclame

eylis
Berichten: 8843

#4 , 16 mei 2012 10:11

En bovendien is het deontologisch niet correct als ze dit zou doen.
Studiebeurzen zijn voor studenten waarvan de ouders niet veel financiele spankracht hebben om de studies van hun kinderen te betalen.
Als een kind van ouders met genoeg financiele spankracht (en die daarom géén recht hebben op een studiebeurs) zich dan maar laat "zelfstandig" verklaren en zich apart laat domicileren is dat eigenlijk een technische ingreep om recht te krijgen op financiele middelen die bedoeld zijn voor mensen die écht niet genoeg financieeen hebben om hun kinderen een goede studiestart te geven.
En dan ook nog een leefloon vragen aan de OCMW...?.
Kan de student niet proberen zelf ook een steentje bij te dragen met een studentenjob? In vele grote gezinnen is dat de gewoonste zaak van de wereld.
Studeren is duur, inderdaad. Maar het sociaal vangnet dient echt voor diegenen die het met nog véél minder moeten stellen, denk ik.

Artis
Berichten: 184

#5 , 18 mei 2012 21:23

1. jezelf verarmen om leefloon aan te vragen sluit je overigens uit op dat recht ...
2. onderhoudsplicht ouders blijft spelen

Terug naar “Andere”