Bijdrage sociale zekerheid

patjebrussel
Topic Starter

Bijdrage sociale zekerheid

#1 , 27 jan 2012 14:22

Ik ben zelfstandige. In 2009 verdiende ik goed, dat jaar ook gestart. Ik betaalde de minimumù SZ. In 2010 kreeg ik de regularisatie ervan, en betaald. In 2010 en vorig jaar verdiende ik wat minder.
Nu krijg ik een bijdrage, berekend op 2009. Héél veel dus. Ik vroeg om dat aan te passen omdat ik dit jaar zal verdienen zoals vorig jaar en in 2010.
Men weigert dat te doen en geeft me een uitleg dat ik al wist van 'berekening 3 jaar terug'.

Mijn vraag : op basis van welke wet kan men dat niet veranderen ? MOET ik zoveel betalen ? Er komt toch een regularisatie, dus wat maakt het uit ?

Dat ik die bijdragen in mijn aangifte kan stoppen en weerkrijg, daar heb ik nu niets aan. Ik hoef de staat niet te sponsoren.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 jan 2012 09:42

Men weigert dat te doen en geeft me een uitleg dat ik al wist van 'berekening 3 jaar terug'.
Hiermee heeft men U een correct antwoord gegeven. Men heeft U hierover ook reeds ingelicht bij het begin van uw zelfstandige activiteit. Men is volgens de wet namelijk verplicht U hierover te informeren (o.a. ook van de gevolgen van te lage voorlopige bijdragen later) en te laten tekenen voor akkoord.
U zal dus nu inderdaad MOETEN betalen voor het jaar dat U goed geboerd hebt. U kan geen onwetendheid veinzen.

Ter info, hier kan U ook het een en ander terugvinden (o.a. de wetteksten): http://www.rsvz.be/nl/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

gilops

#3 , 29 jan 2012 11:17

Ik ben goed op de hoogte in deze materie.
Ik ben zelf zelfstandige sinds vele jaren.