Instelling?

Bongo
Topic Starter
Berichten: 3

Instelling?

#1 , 03 feb 2007 19:51

Ik zit met een serieus vraagje...
Mijn vader heeft enkele jaren geleden een hersenbloeding gehad en sindsdien merken we dat hij blijkbaar niet alleen fysische schade opgelopen heeft, maar ook mentale. Het eerste is perfect meetbaar (hij heeft dan ook een certificaat van > 66% handicap), het 2de (de mentale schade) is niet zo goed meetbaar, want op bepaalde momenten merk je er niets van. Die mentale schade wordt het laatste jaar alleen maar erger...zo erg dat hij op bepaalde momenten totaal doorslaat en zelfs fysiek geweld gebruikt (iets wat hij vroeger nooit deed). Enkele minuten later, komt hij weer tot bedaren en heeft hij er spijt van. Onze huisarts is hiervan op de hoogte en gelooft ons 100%. Omwille van die fysieke uitbarstingen lijkt het ons niet meer mogelijk om hem in huis te houden, want we hebben schrik voor de verdere gevolgen. Toch lijkt het voor ons onmogelijk om hem te laten opnemen in een instelling omwille van 2 redenen: 1. de kostprijs van zo'n opname, aangezien mijn moeder moet overleven van zijn pensioen is zoiets financieel totaal uitgesloten 2. hij kan zich perfect normaal voordoen op momenten dat er derden met hem een gesprek voeren. Dan merk je totaal niets. Dus zullen velen niet eens een reden zien voor een opname of hem vervroegd terug laten gaan.

Bestaat er een mogelijkheid om hem definitief in een instelling te laten opnemen? (liefst zonder politie erbij te betrekken, maar via medische weg of zo?) En zoja is het mogelijk dat mijn moeder niet voor de kosten moet opdraaien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 04 feb 2007 10:42

Voor BEIDEN al een serviceflat overwogen?

Voor het medische luik zou een neuroloog toch in staat moeten zijn om ??n en ander te kunnen forceren.

Bongo
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 feb 2007 11:24

Voor BEIDEN al een serviceflat overwogen?
Voor mijn moeder is een serviceflat nog v??l te vroeg...ze is slechts 56!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 feb 2007 09:04

?Art.1.Wanneer er gronden zijn om aan te nemen dat de verdachte verkeert,hetzij in staat van krankzinnigheid,hetzij in een ernstige staat van geestesstoornis of van zwakzinnigheid die hem ongeschikt maakt tot het controleren van zijn daden...Art.7.De onderzoeksgerechten...en de vonnisgerechten kunnen de internering gelasten van de verdacht die een feit,misdaad of wanbedrijf genoemd,heeft gepleegd en zich in een van de in artikel 1 bepaalde staten bevind...?(Wet Bescherming Maatschappij 9 april 1930).

Uit wat u meedeelt kan niet afgeleid worden dat uw vader THANS aan voornoemde interneringsvoorwaarden voldoet.

Bongo
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 07 feb 2007 09:09

?Art.1.Wanneer er gronden zijn om aan te nemen dat de verdachte verkeert,hetzij in staat van krankzinnigheid,hetzij in een ernstige staat van geestesstoornis of van zwakzinnigheid die hem ongeschikt maakt tot het controleren van zijn daden...Art.7.De onderzoeksgerechten...en de vonnisgerechten kunnen de internering gelasten van de verdacht die een feit,misdaad of wanbedrijf genoemd,heeft gepleegd en zich in een van de in artikel 1 bepaalde staten bevind...?(Wet Bescherming Maatschappij 9 april 1930).

Uit wat u meedeelt kan niet afgeleid worden dat uw vader THANS aan voornoemde interneringsvoorwaarden voldoet.
Neen, inderdaad...alleen wachten we niet graag af tot hij wel aan de voorwaarden voldoet... Maar er zal precies niets anders opzitten. :(

Terug naar “Andere”