leefloon

gunther
Topic Starter
Berichten: 3

leefloon

#1 , 30 jan 2007 12:52

Mijn meerderjarige dochter woont alleen en ontvangt een leefloon van het ocmw.
Ikzelf ben gescheiden en betaalde steeds onderhoudsgeld voor haar aan mijn ex.
Ben ik nog steeds verplicht om onderhoudsgeld te betalen aan mijn dochter?
Is mijn ex ook verplicht om onderhoudsgeld te betalen?
Mag het ocmw dit onderhoudsgeld afhouden van het leefloon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 31 jan 2007 13:36

Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig...?(Burgerlijk Wetboek).

"Art.98...?2.De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen RECHT door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald:op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp..."(OCMW-Wet 8 juli 1986).

Dit ?eigen recht? vormt evenwel geen uitvoerbare titel(=vonnis) waarmee het OCMW BESLAG kan leggen op uw inkomen,ook al betaalt het OCMW zelf u dit inkomen(=leefloon).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

gunther
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 feb 2007 08:45

bedankt voor het antwoord.

Dien ik uit de eerste alinea af te leiden dat ik ( de ouder) levensonderhoud verschuldigd ben aan mijn dochter?
anderzijds heeft zij wel recht op een leefloon. Ben ik dan nog wel levensonderhoud verschuldigd??

in de tweede alinea spreekt u over "het bedrag waartoe zij gehouden zijn". Wie bepaalt er dat bedrag??
Wil dit zeggen dat een leefloon kan verhaalt worden op de ouders?

Reclame

Terug naar “Andere”