(on)veiligheid hoogbejaarde

theres
Topic Starter
Berichten: 4

(on)veiligheid hoogbejaarde

#1 , 20 jul 2011 21:10

Onze ongehuwde tante ( 90) woont in haar ouderlijk huis en weigert elke vorm van hulp. Als gevolg van een dramatische jeugd is zij zeer angstig en vertrouwt niemand. Na een val op elk van haar armen zijn huishoudelijke taken en zichzelf verzorgen moeilijk. Na ( alweer) een val kan zich nu heel moeilijk verplaatsen.
Ze heeft geen badkamer, slechts één koudwaterkraan in de keuken van haar woning. Ze heeft geen koelkast en bewaart haar voedsel in haar vochtige kelder, een heel kleine ruimte waar ook de voorraad kolen ligt. De electrische leidingen zijn niet meer veilig. In heel de woning zijn er nog 2 stopcontacten en 2 lichtknoppen die werken. Het toilet is buiten.
Ze slaapt al jaren in een oude stoel, rechtop, soms met haar hoofd op tafel. We willen haar bed naar beneden halen, maar we mogen niet. Een zetelbed of relax-zetel wil ze ook niet.
In de winter dooft haar kolenkachel bijna dagelijks uit, maar ze wil geen hulp. ’s Zomers gaat het niet beter. Na elke stortbui en onweersbui loopt haar keuken en een deel van haar living onder water, door verstopping van de afvoer. Ook dan weigert ze hulp en schept zelf met een emmer het overtollige water op, dat ze in het toilet gooit. Ze is daar uren mee bezig.
Haar ogen tranen en zijn al jaren ontstoken. Ze weigert om naar een oogarts te gaan. Nu is zij aan één oog blind, en uit het andere ziet zij steeds minder.
Haar gehoor is nog slechter. Meestal hoort ze de deurbel niet. Na verschillende pogingen die soms enkele dagen duren, is er een kans dat zij de telefoon hoort. Soms is zij depressief en heeft ze geen zin om op te nemen. Onze tante is dus zo goed als niet bereikbaar. Een huisdokter heeft ze niet.
Drie keer brachten we een maatschappelijk werkster (van OCMW, CM en NIOO) mee naar haar thuis. Elk van hun gaf een uitgebreide uitleg over de mogelijkheden van thuishulp. Ze werd boos, en na de 3de houdt ze voor ons (mijn 2 neven en ik, de enige familie die zij nog heeft) letterlijk haar deur dicht.
We hebben haar toch alvast ingeschreven in enkele rusthuizen. Op de lijst “dringend” staat haar naam daar op nummer ergens in de 90. Maar als er plaats is en de bejaarde weigert, zal een rusthuis nooit dwingen tot opname.
We merken wel verwardheid die bij een 90-jarige hoort, maar ze lijkt verder voor haar leeftijd vrij helder. Ze weet goed welke dag het is en onthoudt wanneer we afspreken om haar te bezoeken. Dus onbevoegd verklaren is geen (wettelijke) optie?
Is dit niet een situatie waarin moet ingegrepen worden? Wat zijn de mogelijkheden, of beter, zijn hier nog mogelijkheden? Heeft de wet iets voorzien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
louise2
Berichten: 119

#2 , 21 jul 2011 11:48

Ik vrees dat daar niets aan te doen valt, zolang uw tante zélf alle hulp blijft weigeren. (ik heb zelf soortgelijke toestanden meegemaakt).
Uit uw uitleg blijkt dat ze nog goed bij haar verstand is (behalve wat verwardheid wat voor een 90-jarige als normaal mag beschouwd worden).
Ieder mens heeft het recht om zelf te beslissen dat hij/zij in eigen huis wil blijven wonen.

Wat "voor-u-en-mij" onmenselijke woonomstandigheden lijken, is voor haar waarschijnlijk heel normaal.
Vermits ze in haar ouderlijke huis is blijven wonen, was ze deze manier van leven reeds sinds een 80-tal jaren gewend.
In die tijd leefden alle gewone werkmensen op die manier.
Ik neem aan dat zij dus niets mist aan comfort, omdat zij nooit comfort gekend heeft.

Alleen zijn haar leefomstandigheden verslechterd vanwege de ongemakken die een hoge leeftijd met zich meebrengen.
Maar uit mijn eigen ervaringen met een groot aantal 80-plussers (waaronder eigen familie en andere ouderen, die ik regelmatig bezoek), heb ik geleerd dat de meeste ouderlingen hun lot aanvaarden, en liever hun laatste levensjaren doorbrengen in hun eigen vertrouwde omgeving dan in een rusthuis "beroofd te worden van hun vrijheid". (en dat laatste is ondanks de goede zorgen, een spijtige realiteit !)
Dat uw tante depressieve periodes doormaakt, is heel normaal voor een 90-jarige : ook voor diegenen die in een luxe-rusthuis verblijven. Probeer u voor te stellen hoe u zich zou voelen, als u weet dat uw einde nadert !

Alleen als uw tante moest zwaar gaan dementeren, zou er eventueel kunnen ingegrepen worden.
Maar geloof me : er zijn weinig dokters die zoïets willen "op papier zetten".

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 21 jul 2011 12:42

Er is één mogelijkheid; gelet op de toestand van de woning en de hoogbejaardheid zou u eventueel via de de gemeente de bouw en leefveiligheid van de woning kunnen laten nakijken. De burgemeester en het schepencollege kunnen in dergelijke omstandigheden soms ingrijpen.

Reclame

theres
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 22 jul 2011 13:52

beste Louse2, al heb je geen pasklare oplossing, jouw gedachten zijn in deze situatie heel herkenbaar. Met deze gedachten kan ik leven. Dank je wel!
Aan mevr/mr Vandebos, op vraag van de buren is dit al eerder gebeurd, zonder gevolg. We blijven het in 't oog houden.

kristin
Berichten: 204

#5 , 22 jul 2011 18:41

Onder deze omstandigheden heb ik al verschillende ouderen weten colloqueren.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 22 jul 2011 22:22

Onder deze omstandigheden heb ik al verschillende ouderen weten colloqueren.
Ik gruwel bij het lezen van deze bewering. Ik mag hopen dat het niet klopt.

Ik kan me volledig vinden in de reactie van louise2.

louise2
Berichten: 119

#7 , 23 jul 2011 11:53

Onder deze omstandigheden heb ik al verschillende ouderen weten colloqueren.
Ik gruwel bij het lezen van deze bewering. Ik mag hopen dat het niet klopt.

Ik kan me volledig vinden in de reactie van louise2.
Colloquatie kan dan wel een mogelijkheid zijn in sommige gevallen, maar het zal nooit uitgevoerd worden indien de persoon in kwestie nog bij haar/zijn volle verstand is, en geen gevaar betekent voor de maatschappij.

Bij aanvraag tot colloquatie is er :
1) een doktersattest nodig ;
2) wordt er binnen de 3 dagen door een vrederechter beslist of de persoon een gevaar is voor zichzelf of voor de maatschappij.

En (volgens mijn ervaring) zal een vrederechter niet oordelen dat deze 90-jarige tante "een gevaar voor zichzelf is".
(Weliswaar een gans ander voorbeeld ; maar ik heb het geval meegemaakt van een zwaar drugsverslaafde jongere, die zichzelf verwaarloosde, en die wij met goede bedoelingen wilden "beschermen tegen zichzelf" door hem te laten colloqueren. De dokter zag dat zitten, maar de vrederechter oordeelde dat dit geen reden was om iemand te laten opsluiten.....)

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#8 , 23 jul 2011 16:21

Ik bevind me in een vergelijkbare situatie, alhoewel de leefomstandigheden van mijn familielid verre van zo schrijnend zijn als die van u. Maar het weigeren van bepaalde hulp en het koppig zijn herken ik zeker. Bovendien is er bij mijn familielid wel beginnende dementie vastgesteld. Helaas ontkent de betrokkene dit en van de huisarts krijgen we amper medewerking ... Zijzelf weigert een verpleegster en meer dan slechts enkele uren poetshulp om de paar weken.

Enfin, om een potentieel lang verhaal kort te maken: wij (mij moeder en ik) zien ons de laatste tijd verplicht van ons hart een beetje een steen te maken en haar wat te laten begaan ... we zorgen voor haar boodschappen en het kopen en klaarzetten van haar medicatie, en we zorgen dat de rekeningen betaald zijn. Maar we kunnen er niets aan doen dat ze die medicatie vaak verkeerd neemt ... we kunnen haar ook niet tegenhouden wanneer ze nog huishoudelijke taken doet die ze niet meer aankan ... we tonen echter geen medelijden meer als ze dan klaagt over pijn (ook al doet het ons ook wel pijn).

Gezien het gebrek aan opvangplaatsen voor oudere mensen zal geen enkele dokter of rechter een vrouw die nog vrij goed bij het verstand is en die nog veel zelf doet "opsluiten".

Ik vrees dat u dus best hetzelfde doet als ons: loop 1x per week langs als dat voor u mogelijk is. Als u binnenraakt, informeer dan of u kunt helpen met boodschappen of zo. Weigert ze ... dan is dat jammer voor haar! U hebt uw best gedaan ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 01 aug 2011 00:02

via sociale dienst gemeente of ocmw ..... is daar wel een huisarts ...maar ook een ander arts kan een attest schrijven.
Indien tante weigert mensen binnen te laten zal daar verslag van worden opgemaakt en dan heeft burgemeester de mogelijkheid om een bestuurlijk bevel uit te schrijven dat zal worden uitgevoerd door een bestuurlijk officier samen met ingenieur veiligheid. Hun rapport over de toestand van het huis kan onmiddellijk ingrijpen tot gevolg hebben.
Een andere piste is een arts die ook de nodige vaststellingen zal doen....
Betrokkene kan ook een bewindvoerder krijgen...
Ik heb over de jaren verschillende van dit soort tussenkomsten meegemaakt.... Het is steeds de bedoeling de mensen in hun waardigheid te laten maar voor waardigheid staat wel menswaardigheid....

theres
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 05 aug 2011 14:43

Jouw reactie, Fransiscus, vind ik op dit moment zeer interessant. Graag wat meer uitleg over onbewoonbaar verklaren van het huis.
Want sinds mijn eerste bericht hier op dit forum, heeft mijn tante de telefoon niet meer opgenomen en de deur niet meer open gedaan. Als we door de brievenbus naar binnen kijken zien we wel dat de krant, die dagelijks aankomt, werd weggehaald.
Als zij voor een dokter die haar nog nooit gezien heeft de deur al zou opendoen, kan die arts dan zomaar vaststellen dat er iets mis is als hij/zij de patiënt niet kent?
Wat brengt de komende winter?
Ze heeft de kracht niet meer om haar kachel op te schudden, zodat die telkens uitdooft. Vorige winter bracht zij bijna volledig door met een electrisch blaasverwarmertje. Tot haar zekering sprong. Na haar laatste val in maart, kon ze helemaal niet meer voor haar kachel zorgen. Haar huis voelt zeer koud en vochtig aan. Enkel tijdens een hittegolf is het er aangenaam.
U schrijft: “ de burgemeester heeft de mogelijkheid om een bestuurlijk bevel uit te schrijven”. Wat als hij van die mogelijkheid geen gebruik maakt? Dan sluit zij zich nog meer (voor zover dat nog kan) van iedereen af.
Natuurlijk staat ook voor mij menswaardigheid op de eerste plaats, voor iedereen en zeker voor iemand met wie ik altijd een goede band had.
Mijn tante is zo ver in haar situatie verzeild geraakt, dat zij geen opjectieve kijk meer heeft.
Wat ik niet begrijp is dat bij een auto-ongeval, hartinfarct, zelfmoordpoging… de persoon ( terecht) zo snel mogelijk levensreddende zorgen krijgt. Er wordt dan niet gevraagd of die persoon deze hulp wel wil! Moeten we nu wachten tot het levensgevaar, dat al zeer duidelijk is, fysiek levensgevaar wordt (als -en slechts als- we dat dan te weten komen), alvorens het toegelaten wordt op een kordate manier menswaardige hulp te bieden??

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 26 aug 2011 23:19

Nu dat is een samengaan van kwartieragent die verslag uitbrengt sociale dienst van gemeente/ocmw die op bezoek gaat maar niet binnen geraakt, buren die aandringen op optreden gezien de afval die zich in tuin ophoopt. Mogelijk verslag kwartieragent naar dienst ruimtelijke beleid = woning die niet meer voldoet, geen verwarming bevrozen waterleiding enz enz.... Nutsvoorzieningen die niet betaald worden of ook niet binnen geraken voor afrekening ....
En natuurlijk familie die ongerust is......
Dit gans wordt in een rapport naar burgemeester gezonden ( via sociale diensten) en die zal dan zijn dienst openbare veiligheid en gezondheid het nodige laten doen ... kan ook leiden tot een collocatie.
Het zijn maar mogelijkheden. In het vb dat ik heb gegeven was het zeer erg maar er was geen reden om tot collocatie over te gaan. Alhoewel de man niet uit huis wilde was hij na enkele weken toch bereid ( gezien toestand huis) naar een home te gaan. Kort daarna werden de huizen verkocht. Man was terug gelukkig en was terug aan het fietsen gegaan. ( Ik ken een van zijn overburen en deze heeft me dat enkele maanden later verteld).

Terug naar “Andere”