DEMENTE OUDER - raad nodig !

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

DEMENTE OUDER - raad nodig !

#1 , 11 jul 2011 07:40

Mijn vader (80 j.) is dement en woont sinds een paar jaar alleen. Ik zou hem graag laten opnemen in een rust/verzorgingstehuis, maar mijn broers gaan niet akkoord.
Het is wel degelijk nodig, want hij doet allerlei rare dingen bv. in kelder ontlasting doen ipv op toilet, broekplassen, onsamenhangende zaken vertellen,....
Hij heeft geen besef van geldwaarde, verliest regelmatig allerlei bezittingen bv. portemonnee...
Wat kan ik ondernemen ?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
itsme
Berichten: 66

#2 , 11 jul 2011 09:09

en wat vindt zijn huisarts hiervan?
Laatst gewijzigd door itsme op 11 jul 2011 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 11 jul 2011 09:32

Ik denk dat zijn huisarts hier allemaal niets van weet. Hij gaat alleen naar de arts en als er iets te vertellen valt, neemt hij alleen contact met 1 van mijn broers. Deze is natuurlijk bij gebaat dat vader zo lang mogelijk in zijn huis blijft, want hij regelt de financiën :wink:

Reclame

itsme
Berichten: 66

#4 , 11 jul 2011 09:34

neem 's contact op met zijn arts. zeg hem dat je bezorgd bent en dat je graag weet hoe zijn toestand op dit moment is.

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#5 , 11 jul 2011 09:39

Heb je de toestemming van alle kinderen nodig om een ouder in een rusthuis te kunnen plaatsen ?

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#6 , 11 jul 2011 11:05

je hebt niet de toestemming nodig van alle kinderen want het is ofwel de vader die, al dan niet onder druk van een of de kind(eren), naar een rusthuis gaat; maar als de vader niet zelf kan beslissen kan je met een attest van zijn dokter een voorlopige bewindvoerder aan de vrederechter vragen, en daarmee zijn dan meteen alle belangen beschermd : die van je vader die zorgen nodig heeft en die van de financiele belangen van alle kinderen

Franciscus
Berichten: 38712

#7 , 11 jul 2011 12:44

neen, kan zelfs na een tussenkomst politie (meestal wegens een bepaald feit). Opletten want dan kan dat een strafrechtelijk staartje krijgen OMDAT de kinderen niet hebben ingegrepen.
Vraag de sociale dienst van de gemeente eens langs te gaan dan zal dadelijk blijken dat er moet ingegrepen worden.
Het niet verlenen van hulp aan mensen in nood is strafbaar.

vtec
Berichten: 170

#8 , 11 jul 2011 13:17

Daar bestaat een test voor, ik weet de exacte naam niet maar het is zelfredzaamheidstest of zelfredzaamsheidsindex of iets dgl.
Dit is een soort score die meet - zoals de naam het al zegt - hoe zelfredzaam iemand is. 2 uiterste gevallen : zelfredzaamheid 0 : pasgebotrn babytje -- zelfredzaamheid 100 : normaal functionerend volwassen persoon. Eens de score onder een bepaalde waarde zit, kan iemand niet langer alleen/zonder begeleiding blijven wonen.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 12 jul 2011 08:52

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...Art.488bis.B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van ELKE belanghebbende of van de procureur des konings.kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt...een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft. De verklaring vermeldt of de te beschermen persoon zich kan verplaatsen, en in het bevestigend geval, indien zulks gelet op zijn toestand, aangewezen is. Tevens vermeldt deze verklaring of de te beschermen persoon nog kennis kan nemen van de rekenschap van het beheer. Deze geneeskundige verklaring mag niet worden opgesteld door een geneesheer die een bloed- of aanverwant is van de te beschermen persoon of van de verzoeker, of op enigerlei wijze verbonden is aan de instelling waar de te beschermen persoon zich bevindt.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#10 , 20 aug 2012 21:09

Hoe lang duurt de procedure voordat de bewindvoerder uiteindelijk is aangesteld (van aanvraag tot aanstelling) ?

Franciscus
Berichten: 38712

#11 , 20 aug 2012 22:04

voorlopig bewindvoerder via vrederechter .... kan volgens mijn binnen een maand.
Echter gezien betrokkene gevaar voor zichzelf/anderen eventueel ook via verplichte opname wet geestelijke gezondheid ( politie/vrederechter of bij dringende feiten politie/procureur des Konings/vrederechter)...
Vorig jaar net zo'n zaak meegemaakt waar de kinderen het niet nodig vonden om vader te laten opnemen.. na bepaalde feiten is politie tussengekomen en hebben direct via hun officier (OGP) parket in kennis gesteld die besliste tot dringende collocatie.
Gaat dus zeer snel en dan neemt vrederechter de zaak over.

Carlo
Berichten: 72

#12 , 21 aug 2012 18:26

De huisarts niet op de hoogte van vaders dementie?? U moet toch ergens aan medicatie geraken.
Wie heeft die ziekte dan vastgesteld, normaal de neuroloog, die dan de huisarts verwittigd.
Via de neuroloog, verkrijg je de bewijzen voor de verhoogde remgeldvermindering, die de adviseur uw ziekenfonds u bezorgd.
De medicatie die de neuroloog u voorschrijft, kan je bij je huisarts verkrijgen, omdat die op de hoogte wordt gebracht, door zowel de neuroloog alsde adviseur.
De sociale dienst heeft personeel in dienst, die voor u alles in orde brengen, zeker voor de dementerende.
Het criterium dat FOD sociale zekerheid hanteerd voor "personen met een handicap" gaat van 0 tot 18.
10 punten staat gelijk met 66% invaliditeit, 12 punten voor 80%.
U kan best IVT/IT aanvragen bij het FOD, dan wordt je vader beoordeeld op zijn zelfredzaamheid.
Daarna verkrijg je attesten die je eventueel belastingsbesparingen, parkeerkaart, sociaal tarief telefoon, water, gas enzovoort oplevert.

Franciscus
Berichten: 38712

#13 , 21 aug 2012 18:39

via ziekenfonds of sociale dienst ocmw kan je ook info en hulp bekomen.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#14 , 22 aug 2012 14:26

Ik wil toch even bovenstaande raadgevingen om OCMW e.d. in te schakelen nuanceren.

Ik bevind me in een vergelijkbare positie, maar dan met een dementerend familielid die niet mijn ouder of grootouder is. De persoon in kwestie zou voor haar eigen goed opgenomen moeten worden, maar wil dit niet.

Er is letterlijk NIEMAND die ons hierbij wil helpen. OCMW kan enkel professionele hulp aan huis aanraden en helpen inschakelen. Ze kunnen echter niet meewerken aan al dan niet gedwongen opnames. Ze helpen ook niet met de financiële kant van de zaak (ik moet alle geldzaken regelen maar ben geen erfgenaam en vrees dus later beschuldigingen).

De gewone huisarts is weinig happig om mee te werken en die is nu ook in ziekteverlof. Van de vervanger kan niet verwacht worden dat hij zich direct 100% kan inleven in de situatie. Neurologen doen geen bezoeken aan huis.

De raad die wij overal krijgen is "Wacht gewoon af tot ze van haar trap valt, iets serieus breekt en ofwel dood is of niets anders kan dan opgenomen worden".

Ik wil maar zeggen dat het makkelijk is raad te geven aan de OP, maar de meeste van die raadgevingen lossen niets op.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Berichten: 38712

#15 , 22 aug 2012 16:43

sociale dienst moet wel elementen geven wat er wettelijk en sociaal allemaal kan.
Het is weliswaar niet (altijd) het ocmw dat hulp moet geven.
Bij een CAW kan men ook sociaal juridisch advies geven
Of in arrondissement Antwerpen in een juridisch infopunt (adressen te bekomen via vrederechtbanken, ziekenfondsen of vakbond).

Terug naar “Andere”