Terugbetaling studiebeurs

Gehenna
Topic Starter

Terugbetaling studiebeurs

#1 , 16 jun 2011 09:27

Beste,

Voor het schooljaar 2008-2009 kreeg mijn dochter een studiebeurs van 900€ en nog wat. Ze zat op internaat in het Leuvense omdat de afstand woon-school toch een kleine 4u per dag reizen was. Ik had toen een inkomen van amper 930€ per maand (werkende) en had zelfs een omnio statuut door mijn laag inkomen, en ik kreeg verhoogde kindertoeslag omdat ik alleenstaande was met 1 kind ten laste.
Omdat zij op internaat zat had ze recht op een verhoogde studiebeurs. Ik wist dat niet, toen het geld overgeschreven was heb ik contact opgenomen met de dienst studiebeurzen om te vragen of dit wel correct was. Ze hebben toen een brief verstuurd waarin stond dat internen recht hebben op een verhoogde beurs.
Dit heeft ze 1X gekregen. De voorgaande jaren heeft ze nooit recht gehad op een studiebeurs (wat ik zeer vreemd vind gezien mijn inkomen en gezinssamenstelling, maar goed, zij kunnen dat beter berekenen dan ik)
2009-2010 had ze geen recht omdat ze haar jaar opnieuw deed (zat 1 jaar vooruit en dat liet zich uiteindelijk voelen in de zin van 'niet rijp voor de derde graad')
Dit schooljaar heeft ze geen recht omdat ik een nieuwe partner heb en zijn inkomen telt mee. Dat kan ik nog aannemen.
MAAR! Nu eisen ze de studiebeurs van 2008-2009 terug op grond van:
1) Uw nieuwe gezinssituatie komt niet overeen met de aangegeven gezinssituatie
2) Uw inkomen is niet naar waarheid aangegeven
3) Uw gezinssamenstelling is niet naar waarheid aangegeven
4) Zij was meer dan 50 dagen afwezig op school
5) Zij was meer dan 50 dagen afwezig van internaat
6) Bijgevoegde attesten zijn onjuist (bewijs van inschrijving en aanwezigheid op internaat, bewijs van inschrijving en aanwezigheid op school, gezinssamenstelling, mijn inkomsten/belastingsfiche)

1) Ik zie niet in hoe ik toen kon weten dat ik 2 jaar later zou samenwonen
2) Ik kan niet anders doen dan invullen wat op mijn belastingfiche staat
3) Ik heb onze 3 katten niet aangegeven waarschijnlijk (tja)
4) Heb bewijs van aanwezigheid op school, ik maak dat papier zelf niet op
5) idem 4
6) Ik maak zelf die documenten niet op, dat komt van officiële instanties

De nodige documenten zijn 3X opgestuurd. 2X zeiden ze dat ze die niet ontvangen hadden, 3de X aangetekend opgestuurd met bovenstaand resultaat (dat spelleke is al een dik jaar bezig)
Nu dreigen ze met loonsbeslag en beslaglegging op onze inboedel (ik zit zonder inkomen maar da's straks een ander topic)
Ik heb schriftelijk verzet aangetekend maar dat word niet aanvaard, ik MOET alles terugbetalen.

Nu is mijn vraag: Ik denk (want ik begin serieus te twijfelen met hun dreigende wetsartikels) dat ze ten onrechte die beurs terugeisen en wat kan ik er nog doen? Als ze geen officiële documenten aanvaarden weet ik het ook niet. Syndicaat kan mij niet verderhelpen zoals gewoonlijk en een advocaat kan ik niet betalen.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jun 2011 10:33

Kan je de brief van dienst studietoelagen inscannen of fotograferen (verwijder gerust namen)?

Reclame

Terug naar “Andere”