Pagina 1 van 1

tijdskrediet

Geplaatst: 20 jan 2011 09:10
door Sofie76
November 2010 had ik een gesprek met het hoofd van personeelszaken over tijdskrediet/part time werken. Tijdens dit gesprek waren we overeengekomen dat ik vanaf 1/01/2011 een jaar 1/5 tijdskrediet zou nemen. Er was nog genoeg ruimte voor nog iemand die tijdskrediet wil nemen. Alle papieren heb ik dan in december binnengebracht. Eind december kreeg ik een mail van de personeelszaken met daarin de vermelding dat de startdatum van 01/01/2011 niet haalbaar was en dat dit verschoven werd naar 01/04/2011. Er werd mij gegarandeerd dat ik op die datum zou kunnen starten en daarom heb ik dan ook mijn akkoord gegeven. Gisteren kreeg ik een nieuwe mail waarin stond dat de firma nu plots genoodzaakt is om het aantal werknemers met tijdskrediet onmiddelijk terug te schroeven van 10% naar 5% wat voor mij als gevolg heeft dat ik pas kan starten op 01/11/2011. Ik had geen enkel probleem met die eerste verandering maar met die 2e wel. Mijn oudste kind is vanaf september 2011 schoolplichtig en het had leuk geweest om dit schooljaar eens wat meer tijd te hebben om leuke dingen te doen. 'k Weet dat ik hier waarschijnlijk niets aan kan veranderen maar als iemand tips heeft, altijd welkom!

Re: tijdskrediet

Geplaatst: 20 jan 2011 11:34
door JPV
Aantal werknemers in het bedrijf?

Re: tijdskrediet

Geplaatst: 20 jan 2011 12:07
door Sofie76
Dat zal rond de 300 liggen.

Re: tijdskrediet

Geplaatst: 20 jan 2011 16:23
door JPV
Afhankelijk van het paritaire comité kan die 5% norm idd een wettelijke regel zijn. Dan vrees ik dat je niks ertegen kan doen.

Re: tijdskrediet

Geplaatst: 21 jan 2011 10:11
door j.demoor
Ik ga ervan uit dat u NIET 55 jaar of ouder bent.

“Art.6.§ 1. De in artikel 2 genoemde werknemers die gewoonlijk tewerkgesteld zijn in een arbeidsregeling gespreid over 5 of meer dagen, hebben recht op een loopbaanvermindering ten belope van een dag per week of 2 halve dagen over dezelfde duur, voor een maximumperiode van 5 jaar over de gehele loopbaan.
Art.14...§ 4. De werkgever kan de uitoefening van het recht op loopbaanvermindering, als bedoeld in de artikelen 6 en 9, intrekken of wijzigen om redenen en voor de duur van deze redenen, als bepaald door : 1° de ondernemingsraad of, bij ontstentenis ervan, in overleg tussen de werkgever en de vakbondsafvaardiging;2° het arbeidsreglement bij ontstentenis van de in 1° genoemde organen. Bij individuele problemen geldt de normale procedure voor het behandelen van klachten. Commentaar...Voor de toepassing van § 4 van deze bepaling en teneinde welbepaalde organisatieproblemen op pragmatische wijze te ondervangen, kunnen tijdelijk als gevallen voor intrekking of wijziging van de uitoefening van het recht op loopbaanvermindering, als bedoeld in de artikelen 6 en 9, worden beschouwd, de ziekte van een collega, de buitengewone vermeerdering van werk of andere ernstige redenen...”(19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis...tot invoering van een stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking).