uitkering medische redenen

M.G
Topic Starter

uitkering medische redenen

#1 , 04 okt 2010 13:35

Gegroet,

Mijn vraag luid als volgt, welke stappen moet ik nog ondergaan om ontslag te kunnen krijgen zonder het recht op een uitkering te verliezen.
Ik ben allergisch voor de vele producten waarmee ik dagelijks in contact kom zoals chroom, kobalt, etc en dit zorgt voor een pijnlijke eczeem
en ben dit met mijn dermatoloog gaan bespreken en die heeft mij een brief meegegeven met als besluit;

>verslag voor arbeidsgeneesheer waarbij gevraagd wordt hem over te plaatsen naar een dienst warbij geen contact met de gevonden allergenen, in de praktijk betekent dit een job waarbij hij niet in contact is met chemicaliën en ook niet in productie-eenheden.

- heb al contact opgenomen met arbeidsgeneesheer en verwijst mij door naar mijn dienstchef voor een gesprek ivm een nieuwe job aan te bieden binnen het bedrijf. Maar ik zou liever een nieuwe opleiding volgen maar wel met het recht op een uitkering waar ik al jaren voor gewerkt heb natuurlijk.

Mvg, M.G

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2010 13:54

Je moet je aanbieden bij je werkgever om te werken, weliswaar in een nieuwe job. Kan hij deze tijdelijk niet aanbieden, kan je TIJDELIJKE werkloosheidsuitkeringen krijgen wegens medische overmacht (tot er wel een functie is). Kan hij dit, naar zijn oordeel, definitief niet doen, kan je om medische redenen ontslagen worden mét het recht op uitkeringen. De 'keuze' is aan je werkgever.

Je kan het risico nemen door zelf ontslag te nemen en werkloosheidsuitkeringen aan te vragen, maar dan riskeer je een sanctie indien de geneesheer van de RVA niet akkoord is met de visie van je dermatoloog (wat me wel onwaarschijnlijk lijkt).

Hou er rekening mee dat je niet elke opleiding in elke situatie kan combineren met een uitkering van de RVA.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2010 14:49

met het recht op een uitkering waar ik al jaren voor gewerkt heb natuurlijk.

Mvg, M.G
Dus jij gaat werken enkel en alleen om ooit van die uitkering te kunnen trekken.
Ik heb 40 jaar gewerkt en geen enkele dag van mijn gestorte tussenkomsten in deze uitkering kunnen genieten. Zou ik onze minister van arbeid en tewerkstelling en /of pensioenen kunnen dagvaarden om hievan alsnog te kunnen genieten?

Reclame

M.G
Topic Starter

#4 , 04 okt 2010 15:28

met het recht op een uitkering waar ik al jaren voor gewerkt heb natuurlijk.

Mvg, M.G
Dus jij gaat werken enkel en alleen om ooit van die uitkering te kunnen trekken.
Ik heb 40 jaar gewerkt en geen enkele dag van mijn gestorte tussenkomsten in deze uitkering kunnen genieten. Zou ik onze minister van arbeid en tewerkstelling en /of pensioenen kunnen dagvaarden om hievan alsnog te kunnen genieten?
ik werk slecht enkele jaren in dat bedrijf heb sinds vorig jaar last hiervan, ik heb dit dus een jaar moeten volhouden maar de stress hiervan werkt op mij gemoedstoestand en zorgt voor stress niet dat ik jou daar enige uitleg voor moet geven, ik kom voor advies en niet om veroordeeld te worden.

siesken

#5 , 05 okt 2010 11:29

De werkgever is niet verplicht je een andere job te geven.
Hij kan je gewoon afdanken omdat je het werk niet aankan.
En wie wil werken vind wel een gepaste job,inplaats van te gaan stempelen.

M.G
Topic Starter

#6 , 06 okt 2010 20:28

inderdaad, maar omdat ik voor mijn job 6 jaar technisch onderwijs gesleten heb, kan ik misschien beter kiezen voor een heropleiding om toch nog een goede job te vinden.

Terug naar “Andere”