personen ten laste

muis33
Topic Starter
Berichten: 1

personen ten laste

#1 , 02 dec 2005 10:52

hoi ben een gescheiden vrouw met 3 kinderen en woon sinds kort weer samen nu is mijn vraag als ik opnieuw trouw kan mijn vriend dan mijn kinderen ten laste nemen ikzelf stempel en als ik dat opgeef kan hij mij dan ook ten laste nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 02 dec 2005 12:28

dit kan zonder problemen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2005 14:41

Voor de kinderen is er geen probleem. De vrouw kan nooit ten laste zijn van de man.

scorpioen

Reclame

nana
Berichten: 14

#4 , 15 dec 2005 18:58

Voor de kinderen is er geen probleem. De vrouw kan nooit ten laste zijn van de man.

scorpioen
klopt niet!

Als de man waar je bij woont niet de natuurlijke vader van de kinderen is kan die man die kinderen NIET ten laste nemen!
Enkel als de vrouw ook ten laste is van die man WEL, maar daar moet je voor GETROUWD zijn en mag de vrouw geen inkomen hebben (eender welk inkomen!)

Ik stempelde,woonde alleen met 2 kinderen: kinderen waren ten laste van mij.
Ik ben gaan samenwonen, geschorst van de dop, ik had NIKS inkomen, mijn vriend kon ons NIET ten laste nemen.
4 maanden geleden getrouwd, ik heb GEEN inkomen, mijn vriend (nu man) heeft ons ALLEDRIE ten laste!
(kan dus enkel als je getrouwd bent)
MAAR zodra ik ??n euro inkomen heb vallen de kinderen OOK NIET meer ten laste van mijn man! Maar zijn ze terug ten laste van mij! Mijn man is nl niet de natuurlijke vader....

Gast

#5 , 15 dec 2005 20:21

de vraag is hier of vrouw en kinderen ten laste kunnen komen van een man waar ze mee samen wonen en dit kan weldegelijk. of met een samenlevingscantract of met de vrouw als inwoonde huishoudster. het klopt wel dat de wettelijke ouder voorrang krijgt en indien deze zelf een inkomste heeft de kinderen daar bij ten laste staan. dit is een wet die moet dienen om te vermijden dat een ander persoon voordeel haalt uit de kinderen en het geld zou gebruiken om zich persoonlijk te verrijken wat spijtiig genoeg nog vaak gebeurt

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2005 22:24

Ik citeer uit de Commentaar van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, terug te vinden op http://www.fisconet.fgov.be/nl (een offici?le tekst van de FOD Financi?n, waaraan de belastingscontroleurs zich moeten houden).

"Als personen ten laste van echtgenoten of van alleenstaanden komen in aanmerking:
1? hun kinderen, d.w.z.:

* de afstammelingen van de belastingplichtige (kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van de alleenstaande belastingplichtige, van beide echtgenoten of van ??n van hen);

* de kinderen die de belastingplichtige volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft (b.v. kinderen van wie de ouders uit het ouderlijke gezag zijn ontzet, andere kinderen dan zijn eigen kinderen, zelfs indien zij niet ouderloos zijn - zie 136/2 tot 4 hierna);
[...]
De echtgenoot mag NOOIT als persoon ten laste worden beschouwd." (in hoofdletters in de originele tekst, benadrukt door mij)

Twee personen die samenwonen, zonder gehuwd te zijn of een samenlevingscontract te hebben afgesloten, zijn twee alleenstaanden.

Ter informatie: de rechtspraak aanvaardt dat wanneer u gedurende ??n jaar een buitenlandse student bij u in huis opneemt deze student als kind ten last wordt beschouwd.

Zie ook Art. 2 ? 1 4? Wetboek Inkomstenbelastingen:

Onder kinderen wordt verstaan de afstammelingen van de belastingplichtige en die van zijn echtgenoot, alsmede de kinderen die hij volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft.

scorpioen

Gast

#7 , 16 dec 2005 17:13

En waarom ben ik dan w?l ten laste van mijne man???

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 dec 2005 17:50

En waarom ben ik dan w?l ten laste van mijne man???
En waarom denk jij dat je ten laste van je man bent? Waaruit leidt je dat af?

scorpioen

nana
Berichten: 14

#9 , 17 dec 2005 22:24

En waarom ben ik dan w?l ten laste van mijne man???
En waarom denk jij dat je ten laste van je man bent? Waaruit leidt je dat af?

scorpioen
belastingsbrief, ziekenboekje, ...

Op de papieren van zijn werk staat:
personen ten laste:
-zoon naam
-dochter naam
-mijn naam

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 dec 2005 10:54

Ik citeer nog even een andere bron.

Belastingginds 2005, Testaaankoop, blz.11

"Uw huwelijkspartner of de partner met wie u wettelijk of feitelijk samenwoont, mag u niet als een persoon ten laste aangeven, zelfs als hij/zij geen eigen beroepsinkomsten heeft!"

Ik heb het enkel over het begrip "persoon ten laste" voor de berekening van de inkomstenbelastingen.

Ik heb het niet over de ziekenkas, de werklozensteun, het pensioen enz ...

scorpioen

Ahmed
Berichten: 11
Locatie: Vlaanderen en Emirdag

#11 , 03 jan 2006 00:41

Ik denk ook dat er een verschil bestaat tussen personen ten laste voor de ziekenkas en voor de belastingen. Als je vrouw ten laste wordt opgegeven voor de belastingen en ze komen er op, dan komt er gedonder van, omdat de fiscale wetgeving dit inderdaad niet aanvaardt. Wanneer dit wel bij de voorheffing to gerekend wordt, kan dat onaangename verrassingen geven bij de belastingsafrekening, of indien men het niet merkt en er komt een controle achteraf (terugvordering).
geluk is klein, en daardoor eenvoudig te vinden

Terug naar “Andere”