Draagmoeder, alleenstaande papa

Big J
Topic Starter
Berichten: 1

Draagmoeder, alleenstaande papa

#1 , 03 okt 2006 20:08

Hallo iedereen,

Sedert enkele jaren ben ik alleenstaande man met een tweeling ten laste. De mama van de tweeling is helaas overleden. Voor de tweeling trek ik dus ook wezentoeslag bij het kindergeld. Nu zou ik graag nog een kindje bijhebben, deels omdat ik ernaar verlang, deels omdat de tweeling er ook naar vraagt. Sedert het overlijden van de mama is er een gezamelijke kennis van ons die me hier met raad en daad komt bij staan. Deze persoon is een vertrouwens persoon geworden, tegen haar heb ik laatst gezegd dat ikzelf en de tweeling nog een broertje of zusje willen. Het probleem is echter dat ik nog niet toe ben aan een nieuwe relatie en dus ook geen partner heb. Graag had ik willen weten wat de gevolgen kunnen zijn als ik een kindje maak bij deze kennis. Zij wenst draagmoeder te zijn om ons onze droom te helpen verwezelijken.
Het kindje zou mijn naam dragen en bij bij gedomicilieerd worden. Hoe gaat zo iets nu precies in zijn werk en met welke dingen dien ik rekening te houden. Aanvaard het kinderbijslag fonds een wens zoals deze of beschouwen ze mij dan als zijnde opnieuw een relatie te hebben? Verliest de tweeling het recht op wezentoeslag. Ik ben al op verschillende sites op zoek geweest naar verdere uitleg, maar nergens vond ik een soortgelijke situatie. Zou iemand mij een beetje meer uitleg en informatie kunnen geven. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 04 okt 2006 05:49

Draagmoederschap is in Belgi? niet wettelijk geregeld. Dat betekent dat het niet verboden is, maar ook niet afdwingbaar is. De afspraken die je met een eventuele draagmoeder op papier zet, kan je later niet hard maken voor de rechter. Je kan de draagmoeder ook niet dwingen het kind af te staan voor adoptie. Bij de bevalling is zij immers automatisch moeder van het kind. De vader kan het kind erkennen. Als de moeder het kind afstaat voor adoptie, kan de vader het adopteren.

'Wezenbijslag', je ontvangt de verhoogde kinderbijslag, zolang de overlevende ouder niet opnieuw huwt of een nieuw gezin vormt. Als dit het geval is, dan ontvang je de kinderbijslag aan de gewone schaal.

Reclame

Terug naar “Andere”