Verplichte moederschapsrust door arbeidsongeschiktheid

ED1995
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verplichte moederschapsrust door arbeidsongeschiktheid

#1 , 01 mar 2024 11:04

Een 3-tal weken geleden heb ik een arbeidsongeschiktheidsattest laten invullen door mijn gynaecoloog omdat ik door bepaalde klachten, gerelateerd aan mijn zwangerschap, mij niet meer in staat voelde om nog te werken. De dag nadien (6/2), waarop ook de arbeidsongeschiktheid start, verwittig ik uiteraard mijn werkgever en stuur ik hen ook dit arbeidsongeschiktheidsattest door. Mijn werkgever vraagt van mij nog een bijkomend afwezigheidsattest. Ze geven mij ook de optie om verlof in te boeken of moederschapsrust. Ik had pas 2 weken later terug een afspraak bij mijn gynaecoloog dus in de tussentijd boek ik wat verlof in (6/2 - 16/2). In de tussentijd dien ik mijn attest uiteraard ook in bij mijn ziekenfonds en komt de hele papiermolen op gang. Ik vul een bijkomend inlichtingenblad in en mijn werkgever zou rond 12/2 ook documenten moeten hebben ontvangen om het dossier te vervoledigen zodat de uitkering kan worden berekend. Ik dien op 20/2 ook nog een extra afwezigheidsattest in dat ik dag ervoor had gekregen van mijn gynaecoloog. Bij het indienen van dit afwezigheidsattest zie ik ook dat mijn werkgever mijn verlof heeft omgezet naar moederschapsrust en de volledig periode van moederschapsrust al voor mij heeft ingeboekt. Nu weigert mijn werkgever om het arbeidsongeschiktheidsdossier verder aan te vullen omdat ik op het inlichtingenblad niet om moederschapsrust heb gevraagd, maar heb aangegeven dat het gaat om een werkverwijdering wegens zwangerschap. Ze beroepen zich hier op het feit dat ik mijn tweede afwezigheidsattest niet binnen de 48h heb ingediend en dat het staat gedateerd op 19/2, terwijl mijn arbeidsongeschiktheid al was ingegaan vanaf 6/2. Daarom hebben ze de moederschapsrust al ingeboekt. Op mijn arbeidsongeschiktheidsattest staat exact dezelfde info als op het bijkomend afwezigheidsattest (periode van afwezigheid, reden van afwezigheid en een handtekening van mijn gynaecoloog). In hoeverre levert een bijkomstig afwezigheidsattest hen dan meer info op? Kunnen ze het arbeidsongeschiktheidsattest dan zomaar negeren omdat ik geen tweede afwezigheidsattest doorstuur binnen de 48h?

Ik had ook teruggevonden op deze website https://werk.belgie.be/nl/nieuws/waarsc ... vak-op-het dat arbeidsongeschiktheid los staat van de moederschapsrust en dat normaal enkel de werknemer het initiatief kan nemen om moederschapsrust aan te vragen.

Sta ik hier recht in mijn schoenen of heeft mijn werkgever toch gelijk?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2024 16:43

antwoord werd gegeven in oorspronkelijk topic.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”