Invaliditeit

missliz
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Invaliditeit

#1 , 18 dec 2023 07:51

Vraag:
Hoe is de wetgeving voor gekvalisiteerde invaliditeit wanneer ik in het buitenland woon (binnen EU).
Heb ik recht op invaliditeits uitkering van Belgie of heb ik dat 'verloren' toen ik mijn nationaliteit opzegde?

Achtergrond:
Ik heb van 1999-2006 in Belgie gewerkt (Belgische nationaliteit), ben in 2006 naar Noorwegen verhuisd. In 2014 overgegaan naar de Noorse nationaliteit. Door de Noorse gezondheidsoverheid een goedgekeurde invaliditeit sinds 2019.
In 2019 heeft de Noorse sosiale dienst papieren overgestuurd naar Belgie om invaliditeit aan te vragen voor mijn werktijd in Belgie. Nooit antwoord op gekregen.
In 2023 heb ik zelf the sociale zekerheid in Belgie aangeschreven met de vraag om invaliditeit aan te vragen. Nog altijd geen antwoord ontvangen (de website zei 'antwoord binnen de 5 dagen).

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2023 23:41

Gezien u invalide bent geworden na 01.05.2010, valt u onder de regels van de VO 883/2004. Dit betekent dat u desgevallend rechten kan openen op een prorata-uitkering uit de landen waar u gewerkt heeft. Dit heeft niets met nationaliteit te maken. Het Noorse verzekeringsorgaan dat uw invaliditeitsuitkering uitbetaald dient zich te wenden tot het Belgische RIZIV.

Indien er sprake is van een aanvraag om Noorse invaliditeitsprestaties zal het Noorse orgaan, via het EESSI netwerk, normaal een aanvraag om een Belgische prorata-invaliditeitsuitkering inleiden.

Bij ontvangst worde de Belgische verzekeringsloopbaan weder samen gesteld en vertrekt het dossier (voorzover er sprake is van een afdoende loopbaan in BE) doorgeleid naar het ziekenfonds van laatste aansluiteing (landsbond) in België voor onderzoek en voorstel van beslissing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”