OCMW verplicht me om mijn bril aan te kopen in 1 bepaalde optieker

't Varkentje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

OCMW verplicht me om mijn bril aan te kopen in 1 bepaalde optieker

#1 , 01 dec 2023 01:03

:shock:

Echt waar, zo'n grote ogen trok ik. Ik vind dit écht ruiken naar de periode van de OCMW-brillekes, waar iedereen kon zien aan de hand van uw bril hoe dik uw geldbeugel was.

Een overheid mag 1 optieker voortrekken in een grote stad. Daarnaast ben je verplicht als je iets extra's nodig hebt als behoeftige om die kosten ook te betalen. Wat er behoort tot dat standaardpakket wordt u niet uitgelegd op voorhand. Dus eigenlijk ga je als rechthebbende met een laag inkomen, want anders krijg je al geen bril van het OCMW naar een optieker en hij mag zonder dat u als klant enige vergelijking hebt gedaan in prijsverschillen. Zo maar u kosten aanrekenen, waar je geen enkele zeggenschap in hebt, want u mag al gelukkig zijn dat u een bril met eventuele extra kosten krijgt van het OCMW!

Mag de overheid dit doen? Op welke basis mogen zij dit doen of op welke basis mogen zij dit niet doen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, want die neem ik mee naar de bevoegde ombudsdienst.

Met vriendelijke groeten,

't Varkentje

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 01 dec 2023 08:22

Het OCMW kan u niet tot de aankoop van een bril verplichten. Dit staat los van enig traject en u mag dat perfect zelf doen bij een optieker van uw keuze. De meeste mutualiteiten betalen ook een deel terug.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2023 09:21

Eerst en vooral een OCMW kan bepalen of zij al dan niet tussenkomen in de aankoop van een bril. Het gaat dan niet specifiek over de aankoop van een bril maar wel om een tussenkomst om tegemoet te komen in uw primaire behoeften. Het zou me sterk verwonderen dat een OCMW enkel zou tussenkomen in de aankoop van een bril bij een vooraf aangeduide optieker. Zij kunnen natuurlijk wel hun tussenkomst baseren op een prijsonderzoek bij een aantal optiekers om zo een richtprijs van tussenkomst te bepalen. Kan u dat deel uit de beslissing hier posten waaruit blijkt wat u hier poneert? Uiteraard kan een OCMW u niet verplicht om een bril aan te kopen. Zij zijn immers geen oogartsen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 01 dec 2023 09:36

Marcus, is het toegelaten dat een OCMW een partnership aangaat met een bepaalde optieker (via openbare aanbesteding) en zo brillen aan een lagere prijs kan krijgen? Dat zou hier veel kunnen verklaren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2023 13:00

https://www.rechtenverkenner.be/pages/R ... htKey=1474
Als een gemeente voor haar inwoners een tussenkomst in de aankoop van een bril voorziet als de inwoner aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan dat OCMW een openbare aanbesteding uitschrijven. Dit is een heel aparte wetgeving die aan strikte voorwaarden moet voldoen om ongewenste bevoordeling te voorkomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”