Kinderopvang

als2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kinderopvang

#1 , 23 nov 2023 08:37

Beste leden van dit forum,

Wij hebben geen plaats gekregen in de kinderopvang (als belasting betalende tweeverdieners ... ), uiteraard zal er nu een gedoe met wachtlijsten, onzekerheid, enz. volgen. Ik vroeg mij af of er precedent was om een plaats in de kinderopvang juridisch af te dwingen, of is dit bij voorbaat kansloos?

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 23 nov 2023 08:42

Als er geen plaats is, is er geen plaats. Men kan geen plaatsen bij toveren.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2023 09:14

Wat als iedereen een plaats in de kinderopvang gaat afdwingen ??
Loopbaanonderbreking ?

Reclame

als2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2023 09:49

Ik zou graag advies krijgen of dit juridisch realistisch is/ en of dit reeds een precedent heeft.

Ik heb geen nood aan maatschappelijke antwoorden (mijn mening is dat als de overheid iets subsidieert dat iedereen in aanmerking moet komen, anders moet men niet subsidiëren. Het is nogal absurd om te betalen voor iets waar men dan geen recht op heeft).

LeenW
Berichten: 12864

#5 , 23 nov 2023 09:57

Volledig kansloos.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2023 10:24

Volg #2 en # 4 LeenW

Zou aan TS toch eens willen opmerken dat tal van belastingbetalers zonder kinderen ook mee betalen langs de RSZ en belastingen voor de kinderopvang, kindergeld en allerlei belastingverminderingen voor kinderen ten laste.
Ik heb daar geen probleem mee.
In HLN staat : Niet elke oudere zal nog welkom zijn in het rusthuis. Over enkele jaren zal er geen plaats meer zijn in de rusthuizen voor alle ouderen die dat zouden willen.
En wie wel in een woonzorgcentrum terechtkan, zal er minder lang verblijven dan nu het geval is.

Waar moeten die mensen naartoe ? ( eeuwige jachtvelden ? ).

Hiervoor betalen alle belastingbetalers ook.

Over realisme gesproken ? Wat er niet is, is er niet. Men kan niet voldoen aan ieders individuele eisen. En over wachtlijsten gesproken ; in welke sector niet : onderwijs, ziekenhuizen, RVT's, zorgverlening .......

En juridisch afdwingen : solidariteit en samenhorigheid/samenleving voor iedereen. Egoisme ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2023 11:58

https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... nderopvang.

Geen plaats in de kinderopvang is een geval van overmacht. Hoe ga je hiertegen procederen. Maar vooral tegen wie ga je procederen. Tegen het kinderopgavencentrum? Tegen de gemeente? Tegen Kind en Gezin. Welke overheid?

de cruciale vraag is en blijft, zijn jullie bereid de werkelijke kostprijs te betalen? Of blijven jullie teren op de gouden subsidieregeling.

Enerzijds eisen ze minder kinderen per personeelslid kinderopgaven, anderzijds eisen ze een fikse opslag voor personeelsleden kinderopgaven, d.i. minder kinderen en toch een hoger loon en anderzijds deze kost niet kan gedragen worden door de ouders die beroep doen op de kinderopvang.

Je kan op de vraag van T.S. gewoonweg geen relevant antwoord geven gezien de maatschappelijk context.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2023 12:37

Correcte verfijnde/wijselijke bijdrage van Marcus.

Terug naar “Andere”