Gehuwde student-zelfstandige OCMW leefloon

tryhardstudent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gehuwde student-zelfstandige OCMW leefloon

#1 , 20 sep 2023 17:24

Hallo
Ik ben <25j, voltijds student (60 SP/jaar), binnenkort hopelijk officieel gehuwd en co-eigenaar van een BV. Hiervoor heb ik het statuut student-zelfstandige aangevraagd. Voorlopig hebben we nog enkele duizenden verlies, maar we hopen binnen enkele maanden ons maandelijks ~200€ loon te kunnen storten. Om samen te gaan wonen zal dit niet genoeg zijn en vraag ik me dus af, of ik een leefloon kan aanvragen aan het OCMW met dit statuut. Wordt ik dan wettelijk gezien als student, gehuwd of onafhankelijke of alle hiervoor genoemde categorieën? Ik heb op dit forum gezien dat ze de aanvraag van Whizzykid hebben geweigerd (https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=104319) maakt het feit dat ik geen eenmanszaak heb (ik ben enkel co-zaakvoerder) een verschil hierbij of niet? Zou ik ook best mijn zaak moeten sluiten voor ik de aanvraag doe?

Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 22 sep 2023 13:52

Ik vermoed dat u in dezelfde situatie gaat verzeilen.
OCMW is niet op een zelfstandige te subsidiëren . Daar wringt het schoentje.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2023 19:14

Co-eigenaar van een vennootschap en co-zaakvoerder bestaan niet.

Waarom denkt u dat dit gelinkt is met uw huwelijk? Is uw partner momenteel eigenaar van een bv? Wat is uw rol hierin?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 sep 2023 19:21

" binnenkort hopelijk officieel gehuwd "
Hoe bent u dan nu gehuwd?
Heeft uw echtgenote inkomsten?
Hebt u ouders?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

tryhardstudent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2023 22:33

@Thomas_A In het akte staat het woord "Bestuurder"
Geen link met het huwelijk, maar bij het Vlaams onderwijs studietoelagen gebruiken ze dit om te bepalen of je ten laste bent van jouw ouders of niet dus dacht ik dat dit misschien hier ook een impact zou kunnen hebben. @Thomas Morus Neen ze is ook nog student, heeft geen inkomen en heeft geen rol in ons BV. Voor het huwelijk ben ik nog ten laste van mijn ouders en leef nog met ze samen.

Terug naar “Andere”