Berekening ziekte uitkering op kwartaal vóór indexeringen 2022

Kenniz05
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Berekening ziekte uitkering op kwartaal vóór indexeringen 2022

#1 , 23 mei 2023 15:32

Omwille van complicaties bij haar vorige zwangerschap is mijn echtgenote door haar gynaecologe op ziekte gesteld vanaf 27.03.2023 voor haar nieuwe zwangerschap.

Als referentie voor haar uitkeringen werd nu het brutodagloon van de laatste dag van het 2e kalenderkwartaal dat voorafging aan dat waarin de arbeidsongeschiktheid zich voordeed genomen (30/09/2022), dit is het refertekwartaal.

In de praktijk komt dit voor haar echter neer op heel wat minder uitkeringen, daar alle indexeringen van 2022 pas werden toegepast in december 2022 bij haar werkgever(dus ná het in aanmerking genomen refertekwartaal).

Dit scheelt al gauw enkel honderden euro's, op haar ziekte maar straks ook op de moederschapsrust.

Volgens het RIZIV is het niet mogelijk een ander refertekwartaal in aanmerking te nemen, dit kan enkel bij 'niet-stabiele tewerkstelling' (wijziging in contract, wijziging in uurrooster ...), maar is hier niet het geval.

Qua uitkeringen maakt dit een groot verschil, in de praktijk valt zij nu nl. niet terug op 60 % van haar laatste brutowedde, maar heel wat minder, wat mij toch niet echt correct lijkt in dit geval en ons financieel ook wel wat problemen bezorgt.

Heeft iemand enig idee of ik hieromtrent nog verdere stappen kan ondernemen ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2023 22:36

Zou het kunnen dat u een redeneringsfout maakt.
Primo, ziekte-uitkeringen worden telkens bij iedere overschrijding van de index met 2% verhoogd, hetgeen niet het geval is voor een loon.
Laat ons bv. uitgaan van 4000 euro, indien wij dit bedrag met 5 x 2% verhogen, dan zal 60% van het oorspronkelijk bedrag dezelfde indexverhogingen ondergaan en komen wij m.i. tot hetzelde resultaat. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud, er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Kenniz05
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2023 09:25

Marcus Aurelius, wat je zegt klopt voor mensen die reeds (langere tijd) op uitkeringen staan, dan worden de uitkeringen ook geïndexeerd om actueel te blijven.
Ik heb het over de initiële berekening van haar uitkeringen, dus bij het begin van haar ziekte.

Dit wordt berekend op het loon van het tweede kwartaal voorafgaand aan de ziekte, waarbij op haar moment de indexeringen van 2022 op haar werk nog niet werden doorgevoerd. Dus wordt haar uitkering 60 % van ongeveer 3800 euro (brutoloon sept 2022) in plaats van 60 % van ongeveer 4300 euro (vanaf december 2022 toen alle indexeringen in één keer doorgevoerd werden).

Nu zal haar uitkering als er nog indexeringen komen dus inderdaad stijgen met die 2 % zoals voor iedereen, maar de initiële berekening gaat dus wel voorbij aan ongeveer 10 % indexering, m.a.w. die is ze kwijt.

Reclame

Terug naar “Andere”