ziekte tijdens hoofdverlof

Monika_84
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ziekte tijdens hoofdverlof

#1 , 17 feb 2023 23:18

Ik moet in april een operatie ondergaan. Da afspraak valt toevallig terwijl ik hoofdverlof had gepland, blijkbaar is dit een probleem op het werk en twijfelen ze of ze mijn verlof gaan intrekken of niet. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2023 02:59

Je zou kunnen ziek worden, of van de pijn niet meer kunnen werken vlak voor je met verlof zou gaan ('t zal wel niet voor niets zijn dat je moet geopereerd worden..). Dan kunnen ze niet anders dan je ziek te zetten en je verlofdagen moeten dan naar later verzet worden.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2023 05:34

Wettelijk gezien spreekt men over arbeidsongeschiktheid, waar zowel ziekte als een operatie onder vallen. Een consultatie is bv. iets anders.

Er is al een hele tijd een nieuwe regeling op komst, waarbij arbeidsongeschiktheid tijdens het jaarlijks verlof toch toelaat deze dagen later op te nemen. Blijkbaar is er nu een akkoord dat dit ingaat vanaf 1 januari 2024.

Gepland verlof annuleren is iets dat, net zoals het plannen van verlof, in overleg met de werkgever moet. Je kan dit dus niet eenzijdig beslissen.

Ik begrijp dus je probleem maar ook dat van je werkgever. Puur wettelijk heeft deze het volgens mij juist. Al heb ik nog nooit voor een werkgever gewerkt die hier een probleem van zou maken.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2023 08:27

https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... lof-wat-nu

https://www.acerta.be/nl/insights/thema ... ens-verlof

Ziekte is niet vlak voor het verlof.
Indien werkgever verlof intrekt : blijft u uw verlofdagen behouden en bent u ziek bij de ingreep. Blijft uw verlof staan dan bent u uw verlofdagen kwijt gezien ziekte in uw verlof.
U kunt best beoordelen of ingreep en verlofplanning samengaan of niet ( ernst van de ingreep ). Indien u werkelijk veel last heeft, dan zou u normaal op ziekteverlof moeten gaan of zijn.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 18 feb 2023 09:21

Wettelijk gezien spreekt men over arbeidsongeschiktheid, waar zowel ziekte als een operatie onder vallen. Een consultatie is bv. iets anders.

Er is al een hele tijd een nieuwe regeling op komst, waarbij arbeidsongeschiktheid tijdens het jaarlijks verlof toch toelaat deze dagen later op te nemen. Blijkbaar is er nu een akkoord dat dit ingaat vanaf 1 januari 2024.

Gepland verlof annuleren is iets dat, net zoals het plannen van verlof, in overleg met de werkgever moet. Je kan dit dus niet eenzijdig beslissen.

Ik begrijp dus je probleem maar ook dat van je werkgever. Puur wettelijk heeft deze het volgens mij juist. Al heb ik nog nooit voor een werkgever gewerkt die hier een probleem van zou maken.
Ik had uit volgende link begrepen dat er een akkoord is vanaf 2023
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... lof-wat-nu

Dat spelletje Begië niet opgezet is met die veroordeling door " europa" sleept ondertussen al een tiental jaren aan.

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2023 09:30

https://www.unizo.be/advies/schort-ziek ... rsoneel-op

Wat alleen de TS kan weten is dit een plotse ingreep ? en de aard van de feiten.
Operatieve ingreep en toch absoluut verlof willen nemen. ( zie mijn vorige reactie ).

Nieuwe toepassing door de EU vanaf 01.01.2023 zeer duidelijk : ziekte plots op een verlofdag of in hoofdverlof.
Deze ingreep is niet plots of ontstaan in de verlofperiode. Is vooraf geweten en kan ingepland worden na het verlof, dan heeft men verlof gehad en teven gewaarborgd loon wegens medische ingreep.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2023 10:17

Ik las vorig jaar inderdaad regelmatig dat de nieuwe regeling in 2023 zou ingaan, meestal met de vermelding wellicht erbij.

De laatste nieuwsberichten die ik terugvond (eind 2022) spreken over een akkoord, maar pas vanaf 2024.

Tekst Unizo is verouderd (augustus 2022). Zie bv.

https://www.liantis.be/nl/nieuws/ziekte ... tie-wat-nu

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2023 10:42

@ Thomas

Wie weet het op den duur nog wel ? Typisch Belgisch : wellicht, bespreekbaar, voorstel ...
Als zelfs de betrokken organisaties geen eensluidend verdict kunnen leveren, wie dan wel.
Daarom verwijs ik in #6 naar mijn eigen tekst en verwijzing naar TS.

eylis
Berichten: 8836

#9 , 18 feb 2023 13:20

Even in de sociale HR-context: dat de werkgever er op staat het geplande verlof per sé toch zo in te schrijven tijdens een operatie is niet erg sociaal tov de werknemer. Bovendien denkt hij niet erg op lange termijn. Als de werkgever dat beslist zo wil is er nog steeds dd mogelijkheid dat de operatie naar voor of naar achter geschoven wordt of dat er een lange revalidatietijd nodig is. Persoonlijk zou ik zééér vriendelijk met de werkgever overleggen wat de beste oplossing is voor beiden én de collega's; dat u uw revalidatie erna gerust in een vakantieperiode kan doen, omdat er anders het gevaar is dat na de operatie (en de vakantie) ook nog eens een lange revalidatie-ziekteverlof genomen moet worden in de werktijd.

Als de werkgever het nog niet hoort donderen in Keulen vraagt u de arts gewoon om uitstel van de operatie en dan rust u heerlijk uit voor de ingreep.

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 feb 2023 18:15

Vaststelling : als de werkgever het verlof intrekt, dan volgt bij de ingreep een periode van 1 maand betaald ziekteverlof ten laste van de werkgever, en nadien indien de revalidatie toch zo lang zou duren = ziekteuitkering.
Wij weten niet de situtatie van TS, topic is te summier, zij kent haar situatie. Daarom ook zie mijn #4 en #6. En de bedoeling van TS.
Gezien de nieuwe richtlijnen EU : vlak voor het verlof of binnen de verlofperiode; is dit volgens mij niet plots.
Weten ook de bedoeling van TS niet. Zij kent haar probleem al langer, wij niet. Daarom de linken duidelijk lezen.
Wat volgens mij niet relevant en de bedoeling van JF is om TS op zijpaadjes te sturen.

Indien werkgever verlof intrekt, is het voor hem zeker niet het voordeligst zoals hier voorgesteld wordt. Hij runt ook een bedrijf niet ?
En verloven moeten nauwkeurig ingepland worden om de continuïteit te garanderen.
De liefde moet van 2 kanten komen.

Terug naar “Andere”