Beroep ziekenkas, arts rechtbank vergezeld door arts cm?

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Beroep ziekenkas, arts rechtbank vergezeld door arts cm?

#1 , 06 okt 2022 19:07

Dag iedereen,

Ik heb 2 belangrijke vragen, ik hoop hier een antwoord op te krijgen.

1: is het normaal dat wanneer men beroep aantekent tegen de beslissing van de mutualiteit, dat de arts die u heeft ontslagen van de ziektewet de arts vergezeld die door de rechtbank werd aangesteld? Want zij trokken aan het zelfde touwtje. Kan men eisen om een andere arts te zien van de rechtbank omdat die in principe onpartijdig dient te zijn.


2: persoon in kwestie heeft een jaar geen uitkering van nergens, is in afwachting van haar beroep tegen de cm, en heeft nog steeds een vastcontract. Nu heb in gehoord dat zij het afgelopen jaar toch recht had op werkloosheidsuitkering in afwachting van haar vonnis trots vastcontract. Is dit waar? En kan die met terugwerkende kracht terug aangevraagd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 06 okt 2022 19:28

Wat bedoeld u met vergezeld?
Kwamen ze samen binnen?

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2022 19:40

Wat bedoeld u met vergezeld?
Kwamen ze samen binnen?
Ze zaten samen aan de bureau

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 okt 2022 20:05

Bij een rechtbank?
Daar zit de rechter meestal op een verhoog met griffier (en openbaar ministerie).
Partijen zitten aan twee kanten op stoelen of banken.
Of iedereen zit samen rond een tafel vb in raadkamer.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2022 20:08

Bij een rechtbank?
Daar zit de rechter meestal op een verhoog met griffier (en openbaar ministerie).
Partijen zitten aan twee kanten op stoelen of banken.
Of iedereen zit samen rond een tafel vb in raadkamer.
Dit was bij de praktijk van de arts zelf in Mol, persoon kwam daar binnen en de arts van de rechtbank en arts van de cm zaten daar met twee dus in totaal met 3

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 06 okt 2022 20:10

Vermoedelijk had u daar dan een afspraak en dus niet op een rechtbank.
En ik vermoed dat beide artsen dan een verslag moeten maken over uw toestand.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2022 08:38

Vermoedelijk had u daar dan een afspraak en dus niet op een rechtbank.
En ik vermoed dat beide artsen dan een verslag moeten maken over uw toestand.
Wij moeten wel nog verschijnen op de rechtbank, beroep loopt via een advocaat. Hij moet een verslag opmaken en deze naar de rechtbank sturen en zij oordelen dan, maar ik vrees dat dit laatste partijdig zal zijn en niet neutraal.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 okt 2022 18:41

Weet er iemand hoe het zit met vraag 2?

Met vriendelijke groeten

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2022 08:08

Om recht te hebben op werkloosheidsuitkeringen moet u uiteraard ontslagen zijn of tijdelijk werkloos zijn wegens medische overmacht. Indien u niet langer ziek erkend werd en u bent nog in dienst, moet u zich uiteraard terug aanbieden bij de werkgever. Indien u dit nalaat en geen "ziekteattest" hebt afgeleverd, dan kan men spreken van onwettige afwezigheid. Het enige wat u kan doen is onmiddellijk contact opnemen met uw vakbond of hvw om samen met hun na te gaan wat uw mogelijkheden zijn. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 okt 2022 09:12

Ik sluit mij aan bij reactie #9 Marcus.

Wat mij wel opvalt in uw case is dat u/zij een jaar volledig zonder inkomen zit. Dus een jaar zonder stappen te ondernemen ? Indien u bij de vakbond aangesloten bent, waarom hebben zij dan niet het nodige ondernomen om een uitkering te verkrijgen terwijl de aanklacht tegen het CM loopt ??
U heeft zich ook niet aangeboden bij de werkgever ( zoals Marcus duidt ).
Schakel per direct uw vakbond in.

https://www.hetacv.be/je-rechten/werken ... iekenfonds

Uw vraag 1 : is normaal : die artsen kennen elkaar zo wie zo, zij confronteren elkaar bijna dagelijks. En de arts van CM moet zijn beslissing verantwoorden de andere beoordelen en zijn advies geven.

Uw vraag 2 : 1 jaar zonder enig inkomen is volgens mij mea culpa slaan bij uzelf en het werk van de vakbond ( indien aangesloten ). Men moet stappen ondernemen om iets te bekomen.
En steeds uitstellen = afstel. Dossier naar vakbond en vraagt hun tussenkomst voor een uitkering.
Normaal moest u na de schorsing het werk hervatten ( gezien vast contract ) en indien niet mogelijk wegens ziekte = uitkering aanvragen.

Terug naar “Andere”