Erstig vitamine D3 tekort na 18 jaar fulltime nachtwerk

Kristiaan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Erstig vitamine D3 tekort na 18 jaar fulltime nachtwerk

#1 , 05 okt 2022 07:14

Hallo,

Ik ben in 2004 gestart met fulltime nachtwerk in een firma die ondergronde parkings beheerd, dit van maandagavond 22h tot zaterdagochtend 06h.
De laatste 4 jaar mekte ik problemen met mijn mobiliteit, ik kon steeds minder ver wandelen en kreeg steeds meer pijn in mijn onderrug.
Sinds mei van dit jaar kon het zo niet verder en ben thuis gebleven, momenteel krijg ik een ziekteuitkering.
De neurolooog stelde middels bloedonderzoek vast dat mijn vitamine D-gehalte 8 bevatte, het minimum is volgens hem 50.
De waarde van slechts 8 is dan nog gemeten in de periode dat ik thuis was tijdens een hoogzomer, tijdens het werk in de winter zou volgens de neuroloog de waarde nog veel lager liggen met alle gevolgen van dien.....
Nu heeft mijn huisarts die weet wat voor werk ik doe nooit gewag gemaakt om extra vitamine D te nemen met alle lichamelijke gevolgen van dien, noch de bedrijfsfsarts heeft het hierover gehad.
Het gevolg is nu dat ik thuis zit, mij als hulpmiddel moet voortbwegen met een rolator. ik ben hierdoor 'halfgebrekkelijk" geworden!!! dat maakt mij zeer boos!
Kan ik dit door laten gaan als een bedrijfsongeval of als een ziekte die werk geralteerd is?

Ik hoor het graag van jullie,

met vriendelijke groet ,Kristiaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 okt 2022 10:43

Vitamine D wordt alleen door de zon aangemaakt op basis van de "voorvitamine D" die je uit je evenwichtige voeding opneemt (vette vis, eieren en vlees). Mensen die in nachtploegen werken weten dat ze toch dagelijks minstens 30 minuten in het daglicht moeten vertoeven. Indien u dit werk al 18 jaar doet, voelt u dit vitaminetekort reeds enkele jaren. (zware vermoeidheid, bloedend tandvlees en verzwakking spieren, gewrichten, Met de inname van "voorvitamine D" los je het niet op. Hoe jammer het ook is, maar hier is geen sprake van een werkgerelateerde ziekte, want zelfs met nachtploegenwerk is het te voorkomen met evenwichtige voeding in combninatie met 30 minuten daglicht per dag.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2022 11:36

Eylis Schreef:
> Met de inname van "voorvitamine D" los je het niet op

:shock: :shock: :shock:

U hebt duidelijk geen kennis over de noodzaak van vitamine D-suppletie bij personen die niet genoeg buiten komen in het zonlicht (zie de talrijke zorgrichtlijnen hieromtrent).

@Oscars, toch wel hoor...Even in de marge: de vitamine-D suppletie alleen lost het niet op. Het is enkel het daglicht dat zorgt dat de "voorvitamine D" in voeding of suppletie omgezet en actief wordt in het lichaam. Met suppletie voorvitamine genees je niet. Dan moet je therapeutisch meerdere uren per dag in het daglicht.
.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 05 okt 2022 12:43

Bedrijfsongeval is het zeker niet . Werkgerelateerd is het wel .
Maar er is zo veel werkgerelateerd dat het onbegonnen werk is alles in de ziekteverzekering te stoppen .
Vitamine D supplementen kunnen helpen ( dagelijks ) .Vraag er uw dokter naar , en koop niet zo maar om het even wat .
Zonlicht is het beste , maar hoe dichter bij de winter , hoe minder D deze afgeeft .
Aangepaste voeding speelt een rol , zij het veel minder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 05 okt 2022 13:14

Dit wordt moeilijk, dit is een job waar u zelf voor gekozen hebt en waarvan de problematiek gekend is. Een oorzakelijk verband is ook niet altijd hard te maken, sommige mensen hebben nu eenmaal te lage vitamine D waarden.

Zoals hierboven gezegd, supplementen kunnen helpen en zijn absoluut aangeraden, maar dit is ook geen garantie op succes.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 05 okt 2022 13:22

Klopt. Ik heb pas een te weinig vitamine D vaststelling gekregen toen ik al jaren geen nachtwerk meer deed en al jaren op rust was...

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2022 15:12

Eylis, schreef:
> Het is enkel het daglicht dat zorgt dat de "voorvitamine D" in voeding of suppletie omgezet en actief wordt in het lichaam

Het zijn de nieren en de lever die de vitamine D omzetten in bruikbare vorm.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2022 18:13

Kristiaan schreef:
> Nu heeft mijn huisarts die weet wat voor werk ik doe nooit gewag gemaakt om extra vitamine D te nemen met alle lichamelijke gevolgen van dien, noch de bedrijfsfsarts heeft het hierover gehad.

Dat komt omdat de meeste artsen het belang niet inzien van nutriënten, zij hebben daar in hun studententijd nauwelijks of niets over geleerd, met alle gekende catastrofale gevolgen van dien, namelijk: voortijdig verlies van gezondheid door deficiëntie van bepaalde voedingsstoffen.

Leve de moderne medische geneeskunde.
.

Kristiaan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 okt 2022 21:11

Dit wordt moeilijk, dit is een job waar u zelf voor gekozen hebt en waarvan de problematiek gekend is. Een oorzakelijk verband is ook niet altijd hard te maken, sommige mensen hebben nu eenmaal te lage vitamine D waarden
Ik was mij van de risico's dat voltijds nachtwerk (dus geen ploegenarbeid) met zich meebrengt bewust. ik heb steeds gezorgd voor minimaal 7 tot 8 uur slaap per dag en leefde met de omgekeerde klok.
Gevolgen als sneller kanker kunnen krijgen enz wist ik op voorhand, tevens tijdens de winterperiode in het donker onwaken en in het duister thuiskomen en weer wakker worden in het donker..., allemaal geen probleem mee, en daar klaag ik niet over, anders hou je dit ook geen 18 jaar vol!

Waar het mij om gaat is dat niemand van de artsen nooit iets gezegd heeft over vitamine D, laat staan dit na te kijken!
Ik ben tenslotte zelf geen arts en dr.Google wordt afgeraden.
Pas bij de neuroloog kwam het probleem aan het licht.

Om nu te zeggen dat ik dit moest weten vindt ik erg kort door de bocht!

PS. Mijn huisarts minimaliseerde het belang van vitamine D nadat de neuroloog net waarschuwde voor de problemen die kunnen ontstaan na een langdurig en zeer laag vitamine D-peil zoals bij het geval was/is.

Kristiaan

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 okt 2022 22:32

Kristiaan schreef:
> Ik ben tenslotte zelf geen arts en dr.Google wordt afgeraden.

Artsen die dat afraden zijn bang dat de kennis van hun patiënten verder reiken dan dat van hun.

De dag van vandaag zijn er voldoende sites die betrouwbare informatie verschaffen en ook links geven naar sites dat veilig is.

Ook de FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten ) is van oordeel dat het internet een waardevolle bron is van gezondheidsinformatie.

Neem de regie over uw gezondheid in eigen handen. Laat het niet alleen over aan de arts. Patiënten die zich blindelings aan de opdrachten en richtlijnen van artsen houden, laten vaak het leven.
Laatst gewijzigd door The Oscars op 05 okt 2022 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 05 okt 2022 22:37

Ik zou ook niet stellen dat Vitamine D supplementen niet vermeld worden door dokters. Zeker bij kinderen stelt zowat elke dokter de vraag of ze deze wel nemen.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 05 okt 2022 23:46

Belangrijkste wat dit betreft is bloedonderzoek naar Vit D. Supplementeren is soms wenselijk afhankelijk van levensstijl, seizoen, huidskleur, etc.. maar moet onder toezicht gebeuren. Voor mezelf weet ik op die manier ondertussen in welke mate me ik in de winter best supplementeer.
Toch steeds opletten…Overdosis met supplementen Vit D zijn zeer schadelijk want worden niet afgebroken door het lichaam. Een familielid heeft op die manier zeer ernstige lichamelijke schade opgelopen door tijdens de corona uitbraak te overdrijven met Vit D supplementen omdat ze geloofde dat het haar extra zou beschermen. Ze was overgedoseerd wat je nooit kan worden via zonlicht en voeding, enkel via supplementen …

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 06 okt 2022 16:55

20+ jaar shiftwerk met nachtarbeid hier
Meerdere collega's en ik slikten vitamine D

Ook al werk je 's nachts, dan kom je toch nog altijd buiten als 't licht is :?:

Kristiaan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 okt 2022 18:02

[quote20+ jaar shiftwerk met nachtarbeid hier][/quote]

Enkel nachtwerk géén shiften.
Ook al werk je 's nachts, dan kom je toch nog altijd buiten als 't licht is :?:
Tijdens de wintermaanden en wintertijd, nauwelijks en de zon die er is is niet te vergelijken met die van de zomermaanden, iemand die enkel nachtwerk doet is er niet gebaat bij om tijdens de dag een paar uurjes bij te slapen, dat is een fabeltje... dit geldt misschien wel voor iemand die af en toe nachten moet doe maar daar kan ik mij niet over uitspreken omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Verder is dit naast de kwestie het gaat er om waarom tijdens de jaren nachtwerk geen enkele arts gewag heeft gemaakt van het nut in mijn situatie over het belang van vitamine D.
Zelfs de meeste mensen met dagwerk hebben in onze contreien tijdens de wintermaanden een tekort aan vitamine D, enkel mij een extreem tekort (woorden van mijn neuroloog)

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 06 okt 2022 18:28

Ik kan daar deels mee akkoord gaan, maar als u vindt dat uw artsen nalatig geweest zijn, dient u hen aan te klagen i.p.v. arbeidsongeval te claimen.

Terug naar “Andere”