zwart werk

ozzi
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

zwart werk

#1 , 25 sep 2022 22:54

ik ken iemand die klusjes doet voor de mensen en word er voor betaald , hij trek al meer dan 20 jaar invaliditeit uitkering, ik zou hem willen aan geven anoniem mag dat of is dat strafbaar , hij zeg dat hij niet kan werken maar hij werk wel zeker 30 uren per week in het zwart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 25 sep 2022 23:23

ja u kan de persoon aangeven;

https://www.vlaanderen.be/zwartwerk-en-sociale-fraude

maar het is niet omdat de persoon een uitkering geniet dat het "zwart" werk is, men kan toelating krijgen om bepaalde activiteiten uit te voeren.

dus het is oppassen als men weinig of niks van de persoon zijn persoonlijke situatie weet om deze dan aan te geven.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 26 sep 2022 06:41

Men kan zeker de melding maken, het is dan aan de controleinstanties om het nodige te doen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2022 09:30

Je moet wel je rijksregister nummer opgeven, anoniem mag het niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ozzi
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2022 13:24

als je het anoniem doet wat gebeurt er dan mee geven ze er gevolgen aan of word er gewoon niets mee gedaan


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 sep 2022 17:13

Mag ik er u op wijzen dat betrokkene mogelijk werkt met toelating van de medisch adviseur. Als u er honderd procent van overtuigd bent dat het hier om effectieve sociale fraude gaat, staat het u vrij om hiervan aangifte te doen via de geëigende kanalen. Een volgende belangrijke vraag is uiteraard hoe weet u dat hij hiervoor geld vraagt en dat hij 30 uur per week wordt "betaald"? En wat als het om vrijwilligerswerk zou gaan? Ik zou altijd zeer voorzichtig zijn met dit soort aantijgingen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 sep 2022 17:31

Mag ik er u op wijzen dat betrokkene mogelijk werkt met toelating van de medisch adviseur. Als u er honderd procent van overtuigd bent dat het hier om effectieve sociale fraude gaat, staat het u vrij om hiervan aangifte te doen via de geëigende kanalen. Een volgende belangrijke vraag is uiteraard hoe weet u dat hij hiervoor geld vraagt en dat hij 30 uur per week wordt "betaald"? En wat als het om vrijwilligerswerk zou gaan? Ik zou altijd zeer voorzichtig zijn met dit soort aantijgingen.
Deze reactie is de nagel op de kop. Daarom dat zulke klachten niet anoniem zijn ( wel tov de buitenwereld, maar niet tov het meldpunt ).

Terug naar “Andere”