Mantelzorg

artemis
Berichten: 3294

Re: Mantelzorg

#16 , 12 sep 2022 17:29

Hier worden toch wel enkele begrippen door mekaar geslagen.

Wat is het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden?
Een vast bedrag van 130 euro in de maand.
Komt toe aan de persoon voor wie je zorgt, niet aan de mantelzorger.
Is ook bekend onder de oude naam: de zorgverzekering.
Dit is zo ! het word op haar rekening dus van de zorg behoevende gestort , waar door ze mijn onkosten kan betalen.

Want een gepensioneerde mantelzorger krijgt niks !! ondanks ik ganse dagen er mee bezig ben .

En geen kennis of familie is .
Inderdaad, dat is zo. U kan zich enkel laten vergoeden door de geholpen persoon voor onkosten zoals bv brandstof,parking, etc. Nooit voor de hulp zelf want mantelzorg moet per definitie kosteloos zijn. Zo is het systeem. BTW een niet-gepensioneerde mantelzorger krijgt ook niks.
Een algemene erkenning/attest gaat daar niets aan veranderen.

@Lynxx

Het gaat hier in dit topic enkel om type 1, zowel voor TS als gepensioneerde, als voor mijzelf. Type 2 gaat over mantelzorg met sociale rechten om als werknemer of ambtenaar mantelzorgverlof te kunnen bekomen. Type 2 is absoluut niet aan de orde in dit topic… dus het heeft geen zin ernaar te verwijzen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 sep 2022 17:50

#16. Mijn tussenkomst heeft zich blijkbaar gekruist en is niet gepubliceerd.
- een rustpensioen is niet cumuleerbaar met de vergoeding mantelzorg tijdskrediet werknemer, idem dito voor een overlevingspensioen na 12 maanden
- voor een gepensioneerde bestaat eventueel ook nog de mogelijkheid van PAB. Deze is wel cumuleerbaar met een pensioen als men zich aan de grenzen houdt en geen grenzen na loopbaan van 45 jaar of vanaf 1 januari van het jaar waarin men 65 jaar wordt.
- voor een werknemer bestaat wel het tijdskrediet mantelzorg waardoor er een vergoeding van de RVA komt, hierdoor wordt dan toch enigszins het nut van deze regeling bewezen.
- voor de meesten zal het dan ook van de goodwill van de geholpene afhangen of men al dan niet een "onkostenvergoeding" zal krijgen. Het lijkt met dan ook opportuun dat er vooraf concrete afspraken hieromtrent worden gemaakt als het om derden gaat.
Voor de rest verwijs ik naar mijn vorige antwoorden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”