is een invaliditeitsrente een vervangingsinkomen ?

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

is een invaliditeitsrente een vervangingsinkomen ?

#1 , 09 mei 2022 20:50

Ik ben op invaliditeit en momenteel geniet ik via mijn invaliditeitsverzekering een maandelijkse invaliditeitsrente, dit bovenop de uitkering van de mutualiteit. Maar er zit een ontslag om medische redenen aan te komen ... Mijn invaliditeitsverzekering heeft al wel laten weten, dat in geval mijn arbeidsovereenkomst zou beëindigd worden, ze dan nog steeds een invaliditeitsrente zullen blijven uitbetalen zolang er een ziektebriefje blijft komen.

Nu de vraag: als er een ontslag om medische redenen zal volgen dan heb ik in principe recht op een werkloosheidsuitkering, maar kan ik dan in deze specifieke situatie mijn invaliditeitsrente combineren met deze werkloosheidsuitkering? Hoe wordt een invaliditeitsrente fiscaaltechnisch eigenlijk bekenen ... is dit een vervangingsinkomen of valt dat niet onder de noemer vervangingsinkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2022 23:19

Wat bedoelt u precies met een invaliditeitsrente? Gaat het hier om een rente beroepsziekte of arbeidsongeval? Of gaat het hier om een privaat afgesloten aanvullende rente ingevolge ziekte? Of een verzekering gewaarborgd inkomen bij ziekte, afgesloten bij uw werkgever?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2022 10:23

@Marcus Aurelius
Het betreft hier een maandelijkse uitbetaling vanuit de invaliditeitsverzekering die is opgenomen binnen de groepsverzekering/pensioenplan aangeboden door mijn werkgever. In mijn specifieke situatie gaat het niet over beroepsziekte, arbeidsongeval of gewaarborgd inkomen maar over een arbeidsongeschiktheid (invaliditeit erkent) ingevolge ziekte. Het bedrag dat men maandelijks uitbetaald wordt verwoord onder de noemer invaliditeitsrente.

Het is dus één van de voordelen die zijn opgenomen in ons Pensioenplan: bij arbeidsongeschiktheid voor de pensionering geniet men bij ziekte of privé-ongeval een invaliditeitsrente na 12 maanden arbeidsongeschiktheid.

Wat ik niet weet is of ik deze invaliditeitsrente, bij een eventueel ontslag wegens medische redenen, nog kan/mag combineren met de werkloosheidsuitkering die ik dan zal ontvangen. Logisch gezien zou men denken van niet, maar zoals we weten is logica dikwijls ver zoek binnen administratieve/fiscale normen. Ik vermoed, indien deze invaliditeitsrente als een "vervangingsinkomen" wordt aanzien, dat er dan geen sprake kan zijn van combinatie en dat er dus een keuze zal moeten gemaakt worden tussen welke van de twee uitkeringen. Maar als het niet als "vervangingsinkomen" wordt aanzien denk ik dat het een ander verhaal is en dat deze twee uitbetalingen perfect mogen gecombineerd worden!

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2022 10:53

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 10 mei 2022 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vela
Berichten: 3

#5 , 10 mei 2022 10:59

Als uw arbeidscontract wordt stopgezet en u bent nog steeds arbeidsongeschikt blijft u gewoon uw invaliditeitsuitkering ontvangen. U ben dan namelijk niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2022 11:09

Als uw arbeidscontract wordt stopgezet en u bent nog steeds arbeidsongeschikt blijft u gewoon uw invaliditeitsuitkering ontvangen. U ben dan namelijk niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
Inderdaad bij TS zijn ontslag is hij nog steeds op ziekte uitkering en niet op werkloosheidsuitkering.
En indien +66% invaliditeit toegekend : invaliditeitsuitkeringen tot aan pensioen.

TS moet steeds een bevestiging binnen brengen bij de verzekering die de invaliditeitsrente betaalt. Zoals deze ook vermeldt.
Dus doktersattest of attest mutualiteit per maand of kwartaal ( dat moet TS vragen aan de verzekering ).

Indien TS geschrapt wordt van de invaliditeit, wordt hij werkloos = werkloosheidsuitkeringen.

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mei 2022 11:16

@vela
Idd, wat U schrijft is juist ... maar niet zozeer wat ik bedoelde met mijn vraagstelling. Het topic is niet zozeer of de invaliditeitsrente zal uitbetaald blijven maar wel of de RVA deze zal combineren met een werkloosheidsuitkering.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2022 11:30

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 10 mei 2022 11:57, 4 keer totaal gewijzigd.

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mei 2022 11:46

Misschien moet ik mijn vraag iets concreter stellen:
Wat als werkgever me zal ontslaan om medische redenen (wat er wil zit aan te komen) en x-tijd later ook de mutualiteit mijn invaliditeit niet verder erkent omdat deze van mening zijn dat ik nog perfect een ander werk kan doen dat totaal ondergeschikt is aan de beroepsactiviteit waarvoor ik als invalide verzekert ben. Vb. Iemand die door ziekte zijn beroep, dat bestaat uit digitale vaardigheden, niet meer kan uitoefenen maar nog perfect op één of andere groendienst het gras kan gaan afrijden … dit is voor de mutualiteit tegenwoordig voldoende om iemand uit de invaliditeit te halen. In deze situatie zal dus de mutualiteit mijn invaliditeit niet meer erkennen (geen uitkering meer) en ook de werkgever zou me dan reeds ontslagen hebben … dus in dit geval ben ik terecht gekomen in de werkloosheidsuitkering. In deze situatie zal mijn invaliditeitsverzekering nog steeds mijn invaliditeitsrente blijven uitkeren (omdat ik ben verzekert voor mijn beroepsklasse en dus wegens ziekte mijn huidig beroep niet meer kan beoefenen). De mutualiteiten bekijken het gegeven iets anders dan de verzekering: nl. de mutualiteit kijkt of ik nog iets kan betekenen op de gehele arbeidsmarkt en de verzekering kijkt specifiek naar mijn huidige beroepssituatie.

Het is in dit specifiek scenario dat mijn vraagstelling zich situeert, want dan zijn er twee uitkeringen nl. de werkloosheidsuitkering en de invaliditeitsrente …. Is dit combineerbaar of niet voor de instantie die mijn werkloosheidsuitkering moet uitbetalen ??

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2022 12:56

https://www.fedris.be/nl/slachtoffer/pu ... ding-rente

hoelang bent u al ziekte uitkeringsgerechtigde ? Reden invaliditeit ? Is die 66% invaliditeit definitief ( of verminderd ) ?

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mei 2022 13:43

@LYNX XX
Na 12 maanden primaire arbeidsongeschiktheid sinds begin dit jaar in invaliditeit (volledige arbeidsongeschiktheid - burn-out/depressie). Invaliditeit is erkent door de verzekeringsinstelling en deze keert reeds vanaf eerste dag invaliditeit elke maand de invaliditeitsrente uit (1/12de van de jaarlijkse invaliditeitsrente). Deze invaliditeitsrente wordt uitgekeerd tot op het einde van de arbeidsongeschiktheid of resp. de datum van overlijden, resp. de datum van pensionering of de wettelijke pensioenleeftijd, naargelang de gebeurtenis die zich eerst voordoet.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 mei 2022 13:58

@LYNX XX
Na 12 maanden primaire arbeidsongeschiktheid sinds begin dit jaar in invaliditeit (volledige arbeidsongeschiktheid - burn-out/depressie). Invaliditeit is erkent door de verzekeringsinstelling en deze keert reeds vanaf eerste dag invaliditeit elke maand de invaliditeitsrente uit (1/12de van de jaarlijkse invaliditeitsrente). Deze invaliditeitsrente wordt uitgekeerd tot op het einde van de arbeidsongeschiktheid of resp. de datum van overlijden, resp. de datum van pensionering of de wettelijke pensioenleeftijd, naargelang de gebeurtenis die zich eerst voordoet.
[Wanneeke,

Ingeval van ontslag denk ik dat de rente zal blijven lopen indien de werkgever of uzelf de premie blijft doorbetalen.

Mijn persoonlijke visie is, dat u bij werkloosheid wel uitkeringen zult ontvangen, en ik baseer mij dan dat u nu toch ook ziekte (invaliditeitsuitkeringen) ontvangt ( zoals ik kan uitmaken uit uw topic ).
Betaalt de mutualiteit u de normale uitkering voor ziekte zonder vermindering van de rente ?
Als de mutualiteit/riziv uw invaliditeit herroept, dan zult u enkel een beroep kunnen doen op werkloosheidsuitkeringen.

Zo lang u nog invaliditeit geniet en steeds de nodige attesten ( dokter - mutualiteit ) doorspelen aan de verzekering.

p.s. Indien ik de bal missla, forumleden tik mij dan gerust op de vingers. quote]

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 mei 2022 14:50

@LYNX XX
Wat ik met zekerheid weet is dat de verzekeringsinstelling deze rente inderdaad zal blijven betalen zolang ik voor hen voldoende arbeidsongeschikt ben/blijf om mijn huidig beroep te kunnen uitoefenen (ook al zou mijn arbeidsovereenkomst beëindigd worden).

Nu krijg ik inderdaad zonder problemen de twee vergoedingen: max. uitkering van de mutualiteit (idd zonder vermindering van die invaliditeitsrente) en invaliditeitsrente via de invaliditeitsverzekering uit het pensioenfonds (groepsverzekering).

Maar de hamvraag is en blijft hoe het zal zijn ingeval van werkloosheid wegens ontslag om medische redenen en als de Mutualiteit/RIZIV mijn invaliditeit eventueel zou intrekken omdat ze vinden dat ik elders maar ander werk moet gaan doen wat ik volgens hen nog wel zou kunnen. Voor de invaliditeitsverzekering ben ik dan nog altijd gerechtigd zolang er maar een doktersbriefje blijft komen dat mijn arbeidsongeschiktheid aantoont (ook al zou de RIZIV mijn invaliditeit intrekken). Maar … zal dan de RVA mijn werkloosheidsuitkering al dan niet intrekken omdat er een invaliditeitsrente wordt uitgekeerd??

Tja, 't is en blijft ne moeilijke ... heb ook al wat research gedaan maar vindt nergens een absolute bevestiging.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 mei 2022 15:20

@LYNX XX
Wat ik met zekerheid weet is dat de verzekeringsinstelling deze rente inderdaad zal blijven betalen zolang ik voor hen voldoende arbeidsongeschikt ben/blijf om mijn huidig beroep te kunnen uitoefenen (ook al zou mijn arbeidsovereenkomst beëindigd worden).

Nu krijg ik inderdaad zonder problemen de twee vergoedingen: max. uitkering van de mutualiteit (idd zonder vermindering van die invaliditeitsrente) en invaliditeitsrente via de invaliditeitsverzekering uit het pensioenfonds (groepsverzekering).

Maar de hamvraag is en blijft hoe het zal zijn ingeval van werkloosheid wegens ontslag om medische redenen en als de Mutualiteit/RIZIV mijn invaliditeit eventueel zou intrekken omdat ze vinden dat ik elders maar ander werk moet gaan doen wat ik volgens hen nog wel zou kunnen. Voor de invaliditeitsverzekering ben ik dan nog altijd gerechtigd zolang er maar een doktersbriefje blijft komen dat mijn arbeidsongeschiktheid aantoont (ook al zou de RIZIV mijn invaliditeit intrekken).
Daar zie ik nu juist een probleem? RIZIV/mutualiteit trekken invaliditeit in ; gaan de dokters nog ziekenbriefjes schrijven en dan moet ge terug op ziekenkas. Daar gaat het stroppen denk ik. Want de controle dokter zal dan ook dwars liggen.

Maar … zal dan de RVA mijn werkloosheidsuitkering al dan niet intrekken omdat er een invaliditeitsrente wordt uitgekeerd??

Wat de werkloosheidsuitkering betreft, mijn opinie zal die uitgekeerd worden ( net zoals de ziekte uitkering ). Persoonlijke opinie een verzekeringsrente heeft niets te maken met werkloosheidsuitkeringen. ( maar dit onder voorbehoud dat ik niet terug gesloten wordt door andere forumleden ).

Tja, 't is en blijft ne moeilijke ... heb ook al wat research gedaan maar vindt nergens een absolute bevestiging.

Ik vind zelf ook geen 100% sluitend antwoord. Maar ik denk positief in uw geval.

wanneeke
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 mei 2022 16:23

@LYNX XX
De huisarts kan en zal in principe zonder problemen ziekteverlof blijven schrijven zolang deze persoonlijk vindt dat ik arbeidsongeschikt ben om mijn huidige job uit te oefenen. Dit staat los van de interpretatie van de Mutualiteit/RIZIV die het statuut invaliditeit enkel vanuit hun uitkerings-standpunt bekijken (zoals eerder beschreven zijn hun ogen gericht op de totale arbeidsmarkt). Zolang er voor de verzekeringsinstelling maar een doktersbriefje binnenkomt is het voor hen in orde wat betreft toekenning invaliditeitsrente (omdat hun ogen gericht zijn op het al dan niet nog kunnen uitoefenen van mijn huidig beroep - waar tegen ik verzekert ben). Wat betreft uitkering mutualiteit is het inderdaad gedaan met HUN uitkering als ze mijn invaliditeit niet meer zouden erkennen en dan val ik enkel terug op de invaliditeitsrente. Als dit zich voordoet is het mijn inziens beter om ontslag wegens medische overmacht te laten ingaan (rente van de invaliditeitsverzekering blijft dan sowieso behouden) en kom ik in de werkloosheid terecht … en dan stelt zich natuurlijk de vraag waarover deze topic eigenlijk begon (zijn deze twee uitkeringen verenigbaar of niet - RVA technisch bekeken)! En dan hangt het volgens mij enkel af van het feit of de RVA deze invaliditeitsrente bekijkt als een “vervangingsinkomen” of niet. Is deze invaliditeitsrente fiscaal/RVA-technisch inderdaad een vervangingsinkomen dan denk ik niet verenigbaar met enige vorm van werkloosheidsuitkering; indien het geen vervangingsinkomen is dan denk ik dat het RVA-technisch gezien geen probleem is om deze twee uitkeringen parallel te bekomen. Maar dit zijn louter persoonlijke interpretaties.

De vakbond gaat deze vraag, in alle discretie, rechtstreeks stellen aan de RVA. Zodra ik meer verneem dan plaats ik het hier wel op het forum.

Terug naar “Andere”