2 jobs combineren, wat zegt de wet?

DiamondChase
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2 jobs combineren, wat zegt de wet?

#1 , 04 mei 2022 19:40

Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik vroeg me namelijk af hoe het in België (anno 2022) te werk gaat m.b.t. 2 jobs combineren.
Ik ben namelijk van plan om mijn huidige job (40 uren, 8u/ dag maandag tot vrijdag) te combineren met een vaste tewerkstelling in het weekend (2x12u)

Dit omdat ik in deze tijd echt nood heb aan meer geld.
Met mijn 2k/ maand kom ik niet toe om mijn (naar mijn mening relatief bescheiden) doelen te verwezenlijken en ik ben het beu om elk weekend thuis te zitten niksen.

Ik ben momenteel 26 jaar en wil dit zeker gedurende 2 tot 3 jaar volhouden.
Mijn huidige job is low stress (laborant)

Wat zegt de wet?
Heeft België ook een arbeidstijdenwet zoals Nederland?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2022 19:57

Dat mag.

Hou er rekening mee dat de personenbelasting op uw gecumuleerd inkomen zal worden berekend. Dit terwijl elke werkgever afzonderlijk voorheffing als voor een voltijdse job zal afhouden (dus deels met lagere belastingpercentages).

Achteraf zal je dus veel moeten bijbetalen. Grosso modo zal je van je tweede job maar de helft overhouden.

DiamondChase
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2022 20:12

Ontzettend bedankt voor het snelle antwoord!

Reclame

DiamondChase
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mei 2022 20:21

Nog 1 vraagje: in mijn arbeidsovereenkomst lees ik wel volgende over exclusiviteit:

"De Werknemer gaat akkoord om zijn volledige arbeidstijd en al zijn inspanningen uitsluitend voor de belangen van de werkgever aan te wenden, en gedurende onderhavige arbeidsovereenkomst geen andere betrekking te aanvaarden of enige andere professionele activiteit buiten de werkgever uit te oefenen.
Ongeacht of deze gelijkaardig is of niet, zonder voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de werkgever en dit ongeacht of ze gelijktijdig of niet worden uitgeoefend met de prestaties bij de werkgever. De werkgever zal zijn schriftelijk akkoord niet op een onredelijke wijze inhouden."

Betekent dit dat ik louter toestemming moet vragen?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2022 21:08

Klopt. Rechtspraak is er intussen over eens dat een volledig verbod op een andere job in tegenspraak is met de vrijheid op arbeid.

Hoe het in jouw contract geformuleerd staat, komt frequent voor. Concurrerende activiteiten zullen geweigerd worden. Stel dat je een extra job ‘s nachts doet en je komt regelmatig moe toe op het werk, zal men ook wel laten weten dat je een keuze moet maken.

Zomaar alles weigeren kan niet.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 04 mei 2022 21:21

Beste

Lees ook https://www.vlaanderen.be/flexi-job

Via flexionnelle kan je zeer fiscaal vriendelijk een bijverdienste realiseren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mei 2022 11:22

Flexi jobs de beste keuze als je al een +/- 9 maanden heeft fulltime gewerkt . maar dit kan niet in alle sectoren enkel in de kleinhandel , zoals horeca, bakers, slagers , kappers, supermarkten dus alle kleinhandel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”