Wat is een bijberoep in kader van uitbetaling werkloosheid?

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

Wat is een bijberoep in kader van uitbetaling werkloosheid?

#1 , 22 apr 2022 11:55

Beste,

ik ben in het eerste kwartaal van 2021, 20 dagen tijdelijk werkloos geweest in het kader van Corona. In die bijzondere regeling speelt volgens de RVA een bijberoep geen rol in de uitbetaling van een uitkering.
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t2

De RVA wil echter geen werkloosheidsuitkering toekennen, omdat ze vinden dat mijn bijberoep door een te hoge omzet geen bijberoep meer is. Ik vind echter dat dat mijn omzet helemaal niet hoog is (grootte-orde 10K euro), en bovendien draai ik ongeveer break-even. In de onkosten zit geen uitbetaling.

Mijn vraag, bestaat er ergens een juridisch document, omzendbrief, rechtspraak,... dat stipuleert wanneer een bijberoep in dit kader niet meer wordt beschouwd als een bijberoep?
Ik ben nu immers niet beschermd door mijn zelfstandigestatuut (te weinig winst) noch door mijn werknemersstatuut (teveel omzet). Ik heb een zaak aangespannen voor de arbeidsrechtbank, maar een advocaat blijkt voor die 20 dagen uitkering te duur.

Met vriendelijke groeten,
Rollin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2022 15:09

T.S. U maakt een foute insteek. Het gaat om het inkomen uit een activiteit cumulatief met werkloosheidsuitkeringen niet om de betwisting of het al dan niet om een bijberoep gaat.

De volgende links brengen u meer klaarheid.

https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... -bijberoep
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t46
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t158
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 22 apr 2022 19:20

Erg bedankt.

Maar ik begrijp het niet goed. Ik werk 60% voor een overheid, dus als ik de eerste link volg is het een bijberoep.

De twee andere links zijn niet van toepassing, aangezien mijn uitkering is aangevraagd onder bijzonder werkloosheid Corona

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t2

Daarin staat

"U kunt een bijkomstige activiteit (als zelfstandige of als loontrekkende) die u al uitoefende in de drie maanden voor u voor het eerst tijdelijk werkloos werd gesteld wegens het coronavirus tijdens uw werkloosheid verder blijven uitoefenen. Die activiteit moet niet worden aangegeven en de inkomsten daaruit hebben geen invloed op de werkloosheidsuitkering."

En ik citeer nu letterlijk het antwoord van de RVA op mijn dossier

"Geachte heer

De activiteit moet een bijkomstig karakter hebben. Het moet gaan om een bijberoep. Rekening houdend met de bijgebrachte resultatenrekeningen blijkt dat uw activiteit geen bijkomstig karakter heeft, en dit rekening houdend met de grote omzet die uw activiteit genereert.

Dan zijn die versoepelde regels niet van toepassing.
Tot slot van de communicatie: als u het niet eens bent met de beslissing, kan u er beroep tegen aantekenen."

De RVA zelf verwijst dus naar de omzet en inkomsten om mij de uitkering te weigeren. Vandaar dat ik moet vragen op welke basis zij mijn omzet "groot" noemen.

Heel erg bedankt,
Rollin

Reclame

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 22 apr 2022 19:28

En ik vind verder dit nog:

< je inkomsten als zelfstandige in bijberoep mogen niet meer zijn dan 4 814,16 euro (bedrag vanaf 01/03/2022),

Maar ik zit daar heel ver onder. Het gaat dus enkel om omzet, maar daar vind ik nergens een maximaal bedrag voor.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2022 23:18

Misschien de links toch eens goed lezen. Het gaat om een bedrag van 4814,16 euro per JAAR.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2022 08:52

TS misschien eens uw omzetbedrag vermelden.

En een opmerking : omzet bijberoep is niet hetzelfde als inkomsten bijberoep. Tussen omzet en inkomsten ( belastingaangifte ) kan een groot verschil zitten. U zegt het zelf : ik draai break even.

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 23 apr 2022 16:21

Beste Lynx,

Mijn omzet heb ik vermeld: 10K € (zijnde 10.000 euro), met pieken die er een paar duizend euro boven gaan. Winst is resp -2706€, -5453 en +333€ in 2018-2019-2020.

Aan Marcus, ik heb de links goed gelezen, maar je zal toch moeten toelichten op welke manier dat bedrag voor mij van belang is, aangezien het over inkomen gaat. En inkomen is denk ik winst, niet omzet.

Ik moet al jaren geen sociale zekerheid meer betalen voor mijn zelftstandigenstatuut, omdat mijn inkomen daaruit te laag is.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 23 apr 2022 16:35

Inkomsten is wel degelijk omzet.

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 23 apr 2022 17:09

Beste Leen,

Bedankt voor je insteek. Maar ik lees op verschillende sites in dat verband dat met inkomen het netto belastbaar jaarinkomen wordt bedoeld. (dan mag je netto-jaarinkomen uit je zelfstandige activiteit niet meer dan € 4,814,16 bedragen). Dat is toch wel degelijk winst? Omzet lijkt me bruto-jaarinkomen te zijn.

Indien niet, ben ik niet beschermd als werknemer, noch als zelfstandige.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 apr 2022 17:26

T.S. gezien deze twintig dagen in het eerste kwartaal van 2021 liggen en je daarna aansluitend verzekerd bent gebleven, zal dit geen noemenswaardige gevolgen opleveren. Je heb dan voldoende prestaties bewezen om in orde te zijn met je ziektekostenverzekering. Ook zal dat jaar meetellen in je beroepsloopbaan berekening vervroegd pensioen, gezien meer dan 104 voltijdse dagen als werknemer werden gepresteerd. Je kan natuurlijk altijd via je vakbond een herziening vragen waarbij je de nodige bewijzen voorlegt dat je geen aanrekenbaar inkomen genereert en je dus recht op werkloosheidsuitkeringen hebt. Je moet uiteraard wel heel zeker zijn van je zaak.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 23 apr 2022 18:14

Ik bedoel eerder, ondanks een ononderbroken beroepsloopbaan van 30 jaar, heb ik geen recht op een uitkering als mijn baas mij op straat zet, en bovendien geen netto-inkomen ook.
Tenzij mijn bijberoep ineens een omzet genereert die viermaal hoger ligt. Ik krijg dat wel wat omhoog, zodat ik uit de kosten kom (tenzij ik voor de zesde maal bestolen word, ik ben fotograaf), maar een echt vervangend inkomen zal dat nooit zijn.

Dus, ik ben niet beschermd.

Rollin
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 23 apr 2022 18:15

Ah, en ik was vorig jaar niet gesyndiceerd. En nu wil de vakbond uiteraard niet helpen. Anders moest ik hier niet komen bedelen voor hulp.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 apr 2022 18:24

Inkomsten is wel degelijk omzet.
LeenW :

Wat bedoel ik met inkomsten en ook de RVA en de fiscus

Bruto omzet ( verkopen goederen ) - aankopen ( goederen betreffende activiteit ) - beroepskosten - sociale bijdragen = inkomsten voor de fiscus, RVA, sociaal secretariaat voor bepaling sociale bijdragen. Hierop wordt de belastin geheven.
Netto inkomsten : belastbaar bedrag = verdiensten

LeenW
Berichten: 12828

#14 , 23 apr 2022 18:37

Inkomsten is wel degelijk omzet.
LeenW :

Wat bedoel ik met inkomsten en ook de RVA en de fiscus

Bruto omzet ( verkopen goederen ) - aankopen ( goederen betreffende activiteit ) - beroepskosten - sociale bijdragen = inkomsten voor de fiscus, RVA, sociaal secretariaat voor bepaling sociale bijdragen. Hierop wordt de belastin geheven.
Netto inkomsten : belastbaar bedrag = verdiensten
Dat is toch het inkomen, niet de inkomsten?

Zie ook:
https://www.unizo.be/advies/wat-valt-er ... sinkomsten

Inkomsten = omzet. Dan mag daar inderdaad een hoop van afgetrokken worden om tot het belastbaar inkomen te komen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 apr 2022 18:48

TS Gelieve te herstarten en je situatie chronologisch en correct te schetsen.
U spreekt van tijdelijke werkloosheid,dit betekent dat je tijdens een loopbaan als werknemer tijdelijk werkloos bent geweest. Je spreekt van 20 dagen. Als je dan logisch verder gaat ben je terug werknemer na deze onderbrekening door tijdelijke werkloosheid en bouw je verder een loopbaan en een arbeidsverleden op als werknemer. Als je geen loopbaan als werknemer hebt, kan er geen sprake zijn van zelfstandige in bijberoep en word je zelfstandige in hoofdberoep. Indien je binnen de voorziene periode terug werknemer wordt, kan je terug rechten openen op werkloosheidsvergoedingen. Je hebt dan ook alle mogelijkheden om je zelf te beschermen. Dus stellen dat je niet beschermd bent is larie en apekool. Dus geef een correcte weergave van je situatie zodat wij u correct kunnen antwoorden en situeren. Nu geef je ons het gevoel dat je het een en ander achterhoudt en dat er veel meer aan de hand is. Dus klare wijn graag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”